Ilustr. foto. (Sean Gallup/Getty Images)
České firmy se znovu soustřeďují na odborné vzdělávání svých zaměstnanců a samozřejmě hledají‭  ‬způsoby,‭ ‬jak školit efektivně a snížit nároky na čas.

Novým hitem vzdělávání se staly tzv.‭ ‬webináře,‭ ‬které nahrazují klasický e-learnaing‭ ‬nebo školení. Pojem‭ „‬webinář‭“ ‬pochází ze spojení‭ ‬dvou‭ ‬slov‭ ‬-‭ ‬webový a‭ ‬seminář.‭ ‬Poprvé se začal používat začátkem‭ ‬21. století společně s rozšířením technologií pro videokonference.‭ ‬Webinářem nazýváme živou formu‭ ‬online komunikace,‭ ‬která probíhá prostřednictvím internetu pouze přes webový prohlížeč.‭  

Účastník webináře‭ ‬k tomu‭ ‬nepotřebuje‭ ‬speciální‭ ‬hardware ani software.‭ ‬Přitom možnosti jeho využití‭ ‬jsou velmi široké.‭ ‬Nejčastěji jsou‭ ‬webináře používány pro předání přínosných informací nebo představení a školení na určitý produkt či službu.‭

V porovnání‭ ‬s online školením‭ ‬jsou webináře výrazně kratší‭ (‬60-90‭ ‬minut‭) ‬a ve většině případů jsou bezplatné,‭ ‬přičemž počet účastníků webináře není nijak omezen.‭ ‬Může‭ ‬jít od několika jednotlivců až po tisíce lidí.‭  

Zato online školení‭ ‬bývá‭ ‬placené vzdělávání pro malý počet účastníků‭ (‬1‭ ‬-‭ ‬10‭ ‬lidí‭)‬.‭ ‬Hlavní důraz je kladen na co největší zapojení všech účastníků.‭ ‬Některé typy online školení se pořádají i pro jednoho účastníka.

Při webináři probíhá komunikace‭ ‬oběma směry a umožňuje plné zapojení účastníků.‭ ‬Přitom‭ ‬účastníci‭ ‬mají‭ ‬možnost přímé interakce s přednášejícím pomocí chatu,‭ ‬hlasem‭ (‬přes‭ ‬sluchátka a mikrofon‭) ‬či videopřenosem za použití webové kamery.‭

„Dle výzkumů Českého statistického úřadu využívá přes‭ ‬40‭ ‬%‭ ‬lidí ve věku‭ ‬35‭ ‬-‭ ‬44‭ ‬let ke svému dalšímu vzdělávání počítač či připojení k internetu,‭“ ‬uvádí Gabriela Vaňková z firmy‭ ‬Commservis s.‭ ‬r.‭ ‬o.‭ ‬ Tito studující už nechtějí využívat jen klasické e-learningy.‭ ‬Do popředí jejich zájmu se dostávají živá a interaktivní online školení.‭ ‬Oproti klasickému e-learningu,‭ ‬který ztrácí na popularitě kvůli nedostatečné interaktivitě a chybějícímu kontaktu s lektorem,‭ ‬a prezenčním kurzům,‭ ‬které jsou logisticky a časově náročné,‭ ‬kombinují online školení‭ ‬-‭ ‬tzv.‭ „‬webináře‭" ‬-‭ ‬aktivní komunikaci se školitelem a snadné absolvování kurzu.‭

‬„Manažeři firem se často zdráhají vysílat svoje zaměstnance na školení,‭ ‬protože pak nestíhají svou práci.‭ ‬Klasické školení je většinou jednodenní,‭ ‬zatímco online školení trvá‭ ‬60‭ ‬-‭ ‬90‭ ‬minut.‭

Při pravidelných lekcích se tak postupně dá zvládnout kompletní téma a pracovní výkon zaměstnance není nijak omezen,‭“ ‬komentuje situaci Jiří Pašek,‭ ‬ředitel společnosti SoftGate,‭ ‬která se zaměřuje na implementaci nových forem vzdělávání dospělých v rámci projektu ŠkolímeNaživo.CZ,‭ ‬a dodává,‭ ‬že někteří účastníci zvládli webinář i‭ ‬při cestě autobusem‭ ‬nebo na dovolené v zahraničí

Hesla online školení‭ ‬-‭  ‬virtuálně a interaktivně,‭ ‬také z domova nebo z auta
‭ ‬
Základem‭ ‬webináře‭ ‬je interaktivita tréninku‭ ‬-‭ ‬internetový prohlížeč je pouze prostředníkem mezi‭ lektorem a účastníkem školení,‭ ‬vše ale probíhá v reálném čase v tzv.‭ ‬virtuální učebně,‭ ‬kam se stačí z domu,‭ ‬z práce či odkudkoliv přihlásit ve stanoveném čase.‭

‬„Může se zdát,‭ ‬že se jedná o klasické kurzy,‭ ‬které běží jen přes internet.‭ ‬To ale rozhodně neplatí.‭ ‬Metodika je jiná‭ – ‬informace se musí účastníkům podávat v menších dávkách,‭ ‬je třeba‭ udržet jejich pozornost.‭ ‬Lektoři také musí projít důkladným školením,‭ ‬jak webináře vést‭ ‬-‭ ‬jak vhodně použít techniku,‭ ‬jak obsah online školení časově rozplánovat,‭ ‬musí s účastníky‭ ‬nastavit realistická‭ ‬očekávání a do výuky je vtáhnout,“ ‬uzavírá Jiří Pašek.

Na otázku o vlastní zkušenosti s webinářem odpovídala pro ET Martina‭ ‬Honsová,‭ ‬oblastní manažerka z Commservisu:‭  

„Samozřejmě jsem absolvovala webinář.‭ ‬Kurz byl výborný hlavně proto,‭ ‬že byl krátký.‭ ‬Bylo to kratší než klasické kurzy.‭ ‬Výměna zprávy v podstatě nezabere‭ ‬celý den,‭ ‬takže člověk stihne i svoji práci.‭ ‬Hlavně jsem‭ ‬se‭ ‬mnohem‭ ‬lépe soustředila během těch‭ ‬90‭ ‬minut,‭ ‬než když vyjíždím třeba na celodenní školení.‭ ‬Určitě je na tom přínosný kontakt s lektorem.‭ ‬Měla jsem výbornou lektorku‭ ‬a na všechno jsem se mohla přímo zeptat.‭ ‬Je to‭ ‬v podstatě‭ ‬něco jako skype.‭ ‬Pro mne‭ ‬byl tento způsob výuky‭ ‬hodně atraktivní.‭ ‬Uvažuji i o výuce jazyků tímto způsobem.‭ ‬Bylo to hodně zajímavé,‭ ‬kromě přínosu jsem ocenila i tuhle stránku.‭“


Čtěte také:‭
Firmy v ČR se znovu soustřeďují na odborné vzdělávání zaměstnanců