Novým hitem vzdělávání se staly tzv. webináře, které nahrazují klasický e-learnaing nebo školení. Pojem „webinář“ pochází ze spojení dvou slov - webový a seminář. Poprvé se začal používat začátkem 21. století společně s rozšířením technologií pro videokonference. Webinářem nazýváme živou formu online komunikace, která probíhá prostřednictvím internetu pouze přes webový prohlížeč.
Účastník webináře k tomu nepotřebuje speciální hardware ani software. Přitom možnosti jeho využití jsou velmi široké. Nejčastěji jsou webináře používány pro předání přínosných informací nebo představení a školení na určitý produkt či službu.
V porovnání s online školením jsou webináře výrazně kratší (60-90 minut) a ve většině případů jsou bezplatné, přičemž počet účastníků webináře není nijak omezen. Může jít od několika jednotlivců až po tisíce lidí.
Zato online školení bývá placené vzdělávání pro malý počet účastníků (1 - 10 lidí). Hlavní důraz je kladen na co největší zapojení všech účastníků. Některé typy online školení se pořádají i pro jednoho účastníka.
Při webináři probíhá komunikace oběma směry a umožňuje plné zapojení účastníků. Přitom účastníci mají možnost přímé interakce s přednášejícím pomocí chatu, hlasem (přes sluchátka a mikrofon) či videopřenosem za použití webové kamery.
„Dle výzkumů Českého statistického úřadu využívá přes 40 % lidí ve věku 35 - 44 let ke svému dalšímu vzdělávání počítač či připojení k internetu,“ uvádí Gabriela Vaňková z firmy Commservis s. r. o. Tito studující už nechtějí využívat jen klasické e-learningy. Do popředí jejich zájmu se dostávají živá a interaktivní online školení. Oproti klasickému e-learningu, který ztrácí na popularitě kvůli nedostatečné interaktivitě a chybějícímu kontaktu s lektorem, a prezenčním kurzům, které jsou logisticky a časově náročné, kombinují online školení - tzv. „webináře" - aktivní komunikaci se školitelem a snadné absolvování kurzu.
„Manažeři firem se často zdráhají vysílat svoje zaměstnance na školení, protože pak nestíhají svou práci. Klasické školení je většinou jednodenní, zatímco online školení trvá 60 - 90 minut.
Při pravidelných lekcích se tak postupně dá zvládnout kompletní téma a pracovní výkon zaměstnance není nijak omezen,“ komentuje situaci Jiří Pašek, ředitel společnosti SoftGate, která se zaměřuje na implementaci nových forem vzdělávání dospělých v rámci projektu ŠkolímeNaživo.CZ, a dodává, že někteří účastníci zvládli webinář i při cestě autobusem nebo na dovolené v zahraničí
Hesla online školení - virtuálně a interaktivně, také z domova nebo z auta
Základem webináře je interaktivita tréninku - internetový prohlížeč je pouze prostředníkem mezi lektorem a účastníkem školení, vše ale probíhá v reálném čase v tzv. virtuální učebně, kam se stačí z domu, z práce či odkudkoliv přihlásit ve stanoveném čase.
„Může se zdát, že se jedná o klasické kurzy, které běží jen přes internet. To ale rozhodně neplatí. Metodika je jiná – informace se musí účastníkům podávat v menších dávkách, je třeba udržet jejich pozornost. Lektoři také musí projít důkladným školením, jak webináře vést - jak vhodně použít techniku, jak obsah online školení časově rozplánovat, musí s účastníky nastavit realistická očekávání a do výuky je vtáhnout,“ uzavírá Jiří Pašek.
Na otázku o vlastní zkušenosti s webinářem odpovídala pro ET Martina Honsová, oblastní manažerka z Commservisu:
„Samozřejmě jsem absolvovala webinář. Kurz byl výborný hlavně proto, že byl krátký. Bylo to kratší než klasické kurzy. Výměna zprávy v podstatě nezabere celý den, takže člověk stihne i svoji práci. Hlavně jsem se mnohem lépe soustředila během těch 90 minut, než když vyjíždím třeba na celodenní školení. Určitě je na tom přínosný kontakt s lektorem. Měla jsem výbornou lektorku a na všechno jsem se mohla přímo zeptat. Je to v podstatě něco jako skype. Pro mne byl tento způsob výuky hodně atraktivní. Uvažuji i o výuce jazyků tímto způsobem. Bylo to hodně zajímavé, kromě přínosu jsem ocenila i tuhle stránku.“
Čtěte také:
Firmy v ČR se znovu soustřeďují na odborné vzdělávání zaměstnanců