Total Recall 2012. (© 2012 Sony Pictures Digital Inc.)

Žánr: sci-fi/akční/dobrodružný/thriller, 121 min

Země: USA/Kanada

Režie: Len Wiseman
Hrají: Colin Farrell, Bryan Cranston, Jessica Biel, Kate Beckinsale, Bill Nighy, Ethan Hawke, John Cho, Bokeem Woodbine, Steve Byers, Will Yun Lee, Currie Graham, Morgane Slemp

Hudba: Harry Gregson-Williams

Moje první reakce na remake Total Recallu nebyla nijak nadšená. Nedocházelo mi, s čím novým by se k jednomu z Arnieho nejbrutálnějších filmů dalo přijít. Pak jsem zahlédl trailer a už mi začalo svítat – vymazlený futuristický svět ve špičkovém CGI. Mám trochu slabost pro megalomanské kulisy plné animátorské invence, a tak jsem se nechal zlákat…

Příběh...

... snad ani nemusím vysvětlovat. Pro ty, kteří devadesátá léta prospali nebo nebyli na světě, případně nesnášejí televizi, Douglas Quaid (Colin Farrell) má nudný život dělníka a překvapivě pohlednou manželku. Přesto mu něco v životě chybí – má dojem, že by měl hrát větší roli. Život se mu obrátí naruby ve chvíli, kdy si v laboratoři na falešné vzpomínky chce nechat implantovat paměť fiktivního tajného agenta. Od té chvíle už nic není tak, jak se doposud zdálo.

Remake se drží původní zápletky dost věrně, což pro mě byla slabina – až na pár přesmyček dlouho vím, co se bude dít. Odklonu se dočkáme až v pozdější části filmu.

Obsazení

Jak už jsem nastínil, hlavní role se ujal irský pětatřicátník Colin Farrell (Telefonní budka, Alexandr Veliký). Jeho výkonu nemám co vytknout. Svůj part zvládl bez přešlapu, ovšem prostoru k oslnění se mu nedostalo. Jakkoli je zcela jiný typ, než Schwarzennegger, pro tento film se hodí výborně (k tomu se ještě vrátím). Jen jméno Doug či Houser mi k němu příliš nesedí.

Další v pořadí je Dougova „manželka“ ve věčně nakvašeném podání Kate Beckinsale (Pearl Harbor, Underworld). Smutné je, že se vlastně nikdy nedozvíme, proč je její postava pořád tak žlučovitá. Roli povstalkyně převzala Jessica Biel (Pravidla vášně, Iluzionista) a hlavního záporáka, kancléře Cohaagena, ztvárnil mistr seriálových rolí Bryan Cranston (Malcolm v nesnázích, Perníkový táta). Nikdo z nich se ale nedostane více ke slovu a zde se opět neubráním srovnání s originálem, který mezi hromadami vychladajících těl dokázal vyprávět příběh. V remaku se dozvíme jen velmi málo o tom, v jakém světě se vlastně děj odehrává.

Scénář a dialogy

Jak už jsem nakousl, v novém Recallu se toho moc nenamluví. Spoléhá se hlavně na spád a akci (když nepočítám bolestné usednutí za piano – které potrápilo nejen hlavního hrdinu, ale bohužel z nějakého důvodu i mě, diváka). Po krátkém rozjezdu se Colin buď neustále probíjí masami protivníků, nebo před nimi prchá. Všechno prokládá bolestně zmateným výrazem muže, který neví, kdo je. Nepřipomíná vám to něco? Třeba Agenta bez minulosti? Velmi správně. Řada (nejen) akčních scén jako by z oka vypadla výstřižkům z Bourneovy ságy. A abych nezapomněl – úplně chybí humor! Snad jen v jednom jediném okamžiku jsem se drobně pousmál.

Efekty

Takže tu máme film s dějem, který až na pár obměn známe, a akcí, která se podobná jiným špionátorským kusům. Zbývá tedy CGI. Co nám tedy mistři pixelů připravili, kromě několika velkolepých scén, jež zahlédneme v trailerech? Nu, nějaký ten ohňostroj na závěr. Lákavý potenciál světa budoucnosti často zůstává ležet ladem a místo toho uvidíme pár lokací, okořeněných několika nápady, nějakou tu prolézačku jak z PC adventury a pár mašinek plastového vzhledu ve stylu Já, robot. Rozpočet byl mírnějších 125 milionů USD, tak zase nemůžeme chtít nemožné…

Závěrem

Nový Total Recall přináší do světa sci-fi pár pěkných nápadů, má dostatečně kvalitní obsazení a uspokojivou akci. Děj je ale natolik podobný svému předchůdci, že jsem se zkrátka neubránil srovnávání. Z tohoto pohledu mi chybí nadhled a jakási troufalost a velkolepost originálu, který dokázal bez ztráty kytičky vytahovat pingpongový míček z nosu, přivolat si na pomoc Marťany nebo během pár okamžiků vytvořit na rudé planetě atmosféru. Remake sází na ideu odporu proti politickému útlaku – velmi aktuální téma – k němuž ale v myšlenkové rovině vůbec nic nepřispívá. Soudím tedy, že nebudu mít potřebu se na film podívat znovu. Dokonce ani nedoporučuji nákladnou návštěvu kina… za cca 200 Kč je jistě možné najít lepší zábavu.

Total Recall (2012) Český trailer

Komiksoví fandové nalezli v Praze svůj ráj

Recenze na film: Batman – Temný rytíř povstal