USA, 2010, 110 min

Režie: Jon Turteltaub
Hrají:
Nicolas Cage, Jay Baruchel, Monica Bellucci, Alfred Molina, Toby Kebbell, Ethan Peck, Teresa Palmer

- „Takže, je čarování věda, nebo magie?" - „To i to."

Jak trefné! Zábavný a stravitelný Nicolas Cage (Proroctví, Next) spolu se sympaticko-komickým Jay Baruchelem (Jak vycvičit draka, Tady Reed Fish) vyráží zachránit svět v nezávazné fantasy parádičce.

Dave Stutler (Jay Baruchel) chce být jen obyčejný kluk. Když mu bylo deset, zažil něco, co by raději zapomněl, ale co se stalo, stalo se. Zrovna když to vypadá, že by se věci mohly obrátit k lepšímu, objeví se chlápek jménem Maxim Horvath (Alfred Molina - Princ z Persie: Písky času, Růžový panter 2) a moc rád by věděl, kde je jedna velmi významná matrjoška (ano, taková ta panenka). A objeví se také další chlápek, Balthazar Blake (Nicolas Cage), kterého vlastně také zajímá matrjoška, ale na rozdíl od pana Horváta nemá v plánu Davea zabít... Jak jedna akce střídá druhou, Dave se pomalu smiřuje s tím, že není nikdo menší než nástupce bájného čaroděje Merlina a na jeho bedrech spočívá úkol porazit zlou čarodějku Morganu (Alice Kirge - Star Trek: První kontakt, Ten Inch Hero) - uvězněnou v oné matrjošce - a zachránit svět před zotročením.

Námět

Čarodějův učeň, nebo chcete-li Der Zauberlehrling, je poměrně známá báseň z pera Johanna Wolfganga von Goethe. Samozřejmě scénáristé nemuseli studovat německou poezii. Stačilo sledovat klasické disneyovky, konkrétně film Fantasia z roku 1940, jenž osmi kreslenými příběhy přibližuje osm děl klasické hudby. Jedním z příběhů je, nemýlíte se, Čarodějův učeň na hudbu Paula Dukase.

Čarodějův učeň - The Sorcerer's Apprentice. (Walt Disney Pictures)

Scénář

Samozřejmě, báseň o čtrnácti slokách je na scénář akčního filmu trochu málo (ačkoli...). Proto se pod něj podepsalo dalších pět lidí a zrodil se příběh o učednících Merlina a pátrání po mladém nástupci legendárního čaroděje, který si v úvodu filmu poněkud heslovitě vyslechnete. O slavnou scénu z Goetheovy básně ale samozřejmě nepřijdeme. Kromě již zmíněného úvodu se scénáři nedá mnoho vytknout. Posunuje děj mezi akčními sekvencemi a přestože na jednu stranu nekypí náhlými zvraty, na stranu druhou je celkem zábavný a nikde takříkajíc „nedrhne".

Obsazení

Nicolas Cage tentokrát jako čaroděj. (Foto: Walt Disney Pictures)

Nicolas Cage tentokrát jako čaroděj, jeden z Merlinových učedníků a mistr mladého Davea. (Walt Disney Pictures)

Jay Baruchel jako Dave Stutler - sympatický čarodějův učeň. (Foto: Walt Disney Pictures)

Jay Baruchel jako Dave Stutler - sympatický čarodějův učeň a dědic čarovné moci samotného Merlina. (Walt Disney Pictures)

Becky Barnes ztvárnila půvabnou Teresu Palmer - zamiluje se do hlavního hrdiny? (Foto: Walt Disney Pictures)

Teresu Palmerová ztvárnila Daveovu dětskou lásku, půvabnou Becky Barnesovou - zamiluje se do hlavního hrdiny? (Walt Disney Pictures)

Alfred Molina je filmový padouch z povolání - v jeho uhrančivém pohledu se mísí španělská a italská krev. (Foto: Walt Disney Pictures)

Alfred Molina je filmový padouch z povolání - v jeho uhrančivém pohledu se mísí španělská a italská krev. (Walt Disney Pictures)

Nicolas Cage mě baví. Baví mě tím, že vždycky hraje něco úplně jiného - ačkoli je to pořád Cage, se všemi svými plusy i mínusy. Premisou je, že na Čarodějova učně jdu právě proto, abych se bavil. Nemusím být král Šalamoun, abych předvídal, co za pět vteřin Nicky řekne - pointa je v tom, že se těším to řekne, jak to řekne a když to řekne, baví mě to. Když to zjednoduším, možná je o tom celý tenhle film (a dost možná i všechno z dílny jeho producenta Jerryho Bruckheimera).

Jay Baruchel dostal roli nesmělého introvertního mladíka, který má ve skutečnosti zachránit lidstvo. Je to ten typ ala Shia LaBeouf(Konstantin), takže mu role sedla na tělo. Dá se říct, že právě Jay je hvězdou tohoto snímku. Uvidíme, čím nás v budoucnu ještě překvapí.

„A já myslela, že můj bejvalej kluk byl zvláštní protože... nosil šálu."

Trochu letní romantiky do příběhu vnese Daveova láska z dětství Becky Barnesová (Teresa Palmer - Pohádky na dobrou noc, Restraint). Becky je pohledná blondýna a pro Davea má očividně slabost - co se vztahů týče, nečekejme žádné komplikace.

Zdá se ale, že tahle role nakonec není tak snadná, jak se na první pohled může zdát - vnitřní svět Becky prochází dost dramatickou změnou a Teresa se zkrátka snaží, jak může, abychom to její postavě v kritický moment uvěřili.

Zvláštní efekty

Ano, ano. Rozpočet 150 mil. dolarů slibuje jistou CGI nálož a Čarodějův učeň ji samozřejmě poskytuje. Je libo masivního draka v čínské čtvrti, nebo raději oživlý chrlič z Chrysler State Building? Vskutku, zasadit příběh do reálií New York City má své osobité kouzlo, zvlášť pokud to na Mannhattannu a v okolí trochu znáte. Po fyzické stránce je čarování něco mezi Harry Potterem a Posledním vládcem větru - jen bez bojových umění a místo kouzelnických hůlek kouzelnické prsteny. Pokud animátorům nedojdou nápady, myslím, že tady je dost prostoru i na pokračování.

Závěrem

Čarodějův učeň je prakticky bezkonfliktní film (distribuce Walt Disney Pictures). Obsazení, děj, dialogy, akce - nic z toho se netváří, že byste to museli brát příliš vážně. Tento určitý nadhled, přijatelná dávka vtipu bez oplzlostí a žádné obavy, že by něco nedopadlo dobře. To všechno v pěkných kulisách prvotřídní animace. Film, který pobaví. Pokud jste si jako malí hráli na superhrdiny, kteří se soustředěnou myslí pálí ohnivé koule a blesky ze svých dlaní, mohu vám říci, že plakát nelže - je toho tam za 150 milionů dolarů, takže jestli si chcete ten pocit připomenout, víte kde hledat.

Premiéra 19. srpna 2010, délka 110 minut * ČSFD * IMDb * Oficiální web * V novinkách *

Čarodějův učeň - úryvek z kresleného filmu Fantasia z roku 1940