Emblém společnosti Porche. (Maschinenraum/ Flickr.com)
Emblém společnosti Porche. (Maschinenraum/ Flickr.com)
Mnichov - V půli června zpřesnila německá automobilka Porsche SE svou prognózu na celý rok. Poslední dva roky nepatřily k nejlepším a byly ve znamení prudkého propadu. Nová zpráva však dává naději, že v tomto roce bude konečně vše jinak.

V posledních dvou letech zaznamenalo Porsche sérii neúspěchů. Patřilo mezi ně třeba nepodařené převzetí Volkswagenu, vysoká zadluženost nebo prohra v řadě právních kauz. To vše v konečném důsledku vedlo k obrovským finančním potížím, které firmu přivedly až na hranici bankrotu.

Porsche vykázalo v letošním fiskálním roce mnohem menší ztrátu, než jakou očekávali analytici. Reálná ztráta Porsche tak činí něco okolo 1,2 miliardy dolarů. Zajímavé na tom však je, že operační zisk se oproti předchozímu roku zvedl o 12 procent a v rámci automobilového průmyslu patří k jedněm z vůbec nejvyšších.

Pozitivní čísla jsou velkou měrou dána především překvapivě vysokými tržbami z prodejů nového modelu sedanu Panamera, jehož se v prvním roce prodalo 13 906 kusů. Ačkoli prodeje ostatních modelů, jako jsou 911 a Cayenne, se meziročně propadly o dvouciferná procenta, zůstávají příjmy společnosti vysoké. Zejména proto, že prodejní cena Panamery je poměrně vysoká, a startuje na 117 000 dolarech.

„Jsou to dobrá čísla," řekl Daniel Schwarz, analytik Commerzbank AG ve Frankfurtu nad Mohanem v rozhovoru pro Bloomberg. „Panamera dokazuje, že je pro automobilový byznys Porsche záchranou. Daří se jim lépe, než se očekávalo," uvedl.

Při nedávném výzkumu amerického trhu se firma JD Power and Associates dotazovala na kvalitu nových vozů. V kategorii sportovních vozů se na první příčce umístila právě společnost Porsche. Její nejnovější model Panamera se zároveň umístil i v kategorii „Large Premium Car", kde skončil třetí.

„Vysoká spokojenost zákazníků Porsche je výsledkem naší strategie konzistentní kvality od vývoje až po výrobu a prodej, a tu neustále zlepšujeme," říká ve svém prohlášení generální ředitel společnosti Porsche Michael Macht. „Naše Gran Turismo Panamera je také současným důkazem, že se přísně zaměřujeme na požadavky zákazníků. Jeho vynikající hodnocení ve studii JD Power podtrhuje jeho špičkovou úroveň," dodal.

Porsche má za sebou neúspěšný pokus o převzetí kontroly nad svým o hodně větším konkurentem - Volkswagenem. V roce 2008 se pokusilo o jeho nepřátelské převzetí odkoupením většinového podílu, ale nástup finanční krize tuto snahu překazil. Porsche najednou nemělo dost peněz ani na udržení vlastního provozu, natož aby utáhlo o mnoho větší Volkswagen. Ve snaze zachránit Porsche před úpadkem mu však Volkswagen nabídl spojení a odkoupil od něj zpět některé vlastní akcie.

Zisky na straně Porsche dávají naději, že ke spojení dojde do roku 2011. Aby fúze mohla proběhnout, chce do té doby automobilka výrazně navýšit svůj kapitál.

„Výkonná rada Porsche SE je přesvědčena, že ke spojení s Volkswagen AG dojde ," řekl mluvčí Porsche.

Pokud fúze proběhne úspěšně, stane se Porsche desátou značkou v portfoliu Volkswagenu, kam již patří takové kousky, jako Audi, Bentley, Škoda, Bugatti a další. Jak Porsche, tak Volkswagen jsou rodinnými společnostmi, a ve vedení obou firem dokonce pracují skuteční pokrevní příbuzní.

Article in English