Mongolský tanec. (S laskavým svolením Shen Yun Performing Arts)
Mongolský tanec. (S laskavým svolením Shen Yun Performing Arts)

Nebeské umění – Okno do geniality Shen Yun Performing Arts, část IV.

Na Východě téměř zničena, na Západě povstává z popela podstata pradávné kultury. Tento článek je čtvrtou částí devítidílné série, ve které budeme poznávat obrodu tradiční čínské kultury prostřednictvím hlubšího pochopení génia uměleckého souboru Shen Yun Performing Arts.

New York – Navzdory jedné obecně mylné představě nejsou Číňané jediným identickým etnikem. V Číně je přes padesát etnických skupin. Jejich charakteristické rysy jsou/byly formované místním klimatem, přírodou a duchovními tradicemi.

Tyto rysy se promítají také do jedinečného stylu tradičního tance každého etnika; jsou velmi bohaté a různorodé. Proto jsou etnické tance rozsáhlých čínských menšin odlišné od systematické školy klasického čínského tance a lidového tance etnické většiny Chan.

Představení etnických tanců čínských menšin je jedním z charakteristických znaků Shen Yun Performing Arts - uměleckého souboru založeného v roce 2006 v New Yorku, jehož misí je oživit 5 000 let čínské kultury, inspirované bohy.

Choreografové a tanečníci Shen Yun nejen že předvádějí tance různorodých čínských etnických skupin, ale posouvají je na vyšší úroveň - usilují totiž i o vyjádření vnitřního kouzla kultur.

Tak například - „Pohostinnost je nesmírně důležitá pro mongolské lidi a často se nápadně projevuje i v jejich tancích," píše se na webu Shen Yun. Mongolští tanečníci používají často rekvizity vztahující se k vítání hostů jídlem a pitím; například mísy, vínové poháry nebo svazky hůlek.

„Mongolský tanec je čilý, plný energie a nadšení," píše se dále na webu souboru.

Naproti tomu korejský lidový tanec je jemnější a rezervovanější. „Tento tanec je charakterizovaný dýchacími pohyby, které kladou důraz na symetrii. Dýchání je neodmyslitelnou částí korejského tance – prostřednictvím sladění dechu a hudebního rytmu je tanečník schopen vyjádřit vnitřní emoce," uvádí stránky Shen Yunu.

„Tyto charakteristické rysy dělají z korejského etnického tance nadsmyslovou a důstojnou krásu."

Naplňujíce misi

I když čínské etnické menšiny i etnická většina Chan mají své odlišnosti, jsou všechny zahrnuty v rozlehlosti a hloubce čínské kultury. Vskutku, laťka mise Shen Yun - oživit tuto kulturu - je poměrně vysoká, a je potěšující vidět, že se jim daří jí dosáhnout.

Tanec Miao

Jeden z nejvíce vzrušujících čínských etnických tanců pochází z etnika Miao (známého také jako Hmong). Miao je pátým největším etnikem Číny a patří k těm nejstarším.

Tanečnice jsou oblečeny v šatech zářivě modrých a purpurových barev. Jejich tanec se zrychluje se stupňujícím se tempem bubnů; jejich stříbrné šperky oslňují oči a zároveň jsou příjemné k poslechu.

Šperky Miao totiž slouží nejen jako ozdoba, ale také jako hudební nástroj – v nich zabudované zvonečky, chřestítka a přívěšky se stávají součástí tance. Tím, jak cinkající šperky, mění tanec ve společný a chytlavý rytmus, pohyb a hudba se stávají jedním.

V etnické skupině Miao symbolizuje bohaté množství šperků postavení a urozenost rodu. Čím více ozdob, tím lépe! Taneční pohyby Miao jsou „konstruovány“ tak, aby bylo cinkání co nejsilnější, přinášejíc radost. A také se věří, že se tím vyhání zlo.

Tanečnice jsou od hlavy k patě „vyzbrojeni“ zdobenými náramky, náhrdelníky a ozdobami hlavy. Podle toho jak jsou tanečníci šperky zatíženi, upravují i své taneční kroky.

„V obnovování a posilování tradiční čínské kultury odvádí Shen Yun Performing Arts skvělou práci. Umělecké podání je elegantní a nádherné, a nese v sobě spiritualitu a víru," řekl pro Velkou Epochu po zhlédnutí představení v newyorském Lincoln centre renomovaný čínský historik a komentátor Sin Chao-nien.

Pan Sin ocenil umělce Shen Yunu za jejich hluboké porozumění duchovních hodnot tradiční čínské kultury a smyslu života. „Když vystupují umělci Shen Yun, přináší vám krásu a kouzlo tradiční čínské kultury. Obecenstvo to cítí," řekl Sin.

Kulturu etnik nepředstavují jen oblečení a zvyky, ale také onen „Yun", který má soubor ve svém názvu.

„Yun tady znamená celkové držení těla jednotlivce – důvtipnost každého pohybu – vyjádření se řečí těla," snaží se ve svém blogovém příspěvku vysvětlit vnitřní významy Ben Freed, uvaděč souboru.

Michelle Žen, choreografka a první taneční sólistka souboru, vysvětluje, že náboj, který Shen Yun dává publiku, není jen o pouhé zábavě, protože vychází ze srdce. „Všichni v souboru se těšíme, že můžeme přinášet původní, čistou a nádhernou čínskou kulturu. Vždy chceme publiku přinést to nejupřímnější. Když jsou čistá naše srdce, publikum se pak bude cítit příjemně a pohodlně."

Poznámka – překlad byl redakčně zkrácen.

small_United_Kingdom

 

Čtěte také:

Úvod do klasického čínského tance (1/9)

Kostýmy Shen Yun – objevte umění čínského odívání (6/9)

Rekvizity Shen Yun: Co dělá dámu dámou, mnicha mnichem nebo válečníka válečníkem (7/9)

Užila jsem si každičkou minutu! říká o Shen Yun baletka a uchazečka o Miss Kalifornie 2012

Profesor taneční univerzity chválí Shen Yun (video)

Baletka okouzlena technikou Shen Yun

Bývalá tanečnice Královského baletu o Shen Yun: Je to něžnost, líbeznost, nevinnost

Všechny mužské tance souboru Shen Yun znázorňují mužský ideál

Ředitelka školy tance na harvardské universitě: 'Je to mocné'

Tančení v oblacích: Miranda Zhou-Galati o své kariéře

Vystoupení Divine Performing Arts okouzlilo prezidentku baletní asociace

Producent Riverdance John McColgan o Shen Yun: Úroveň tanečníků byla fantastická

Shen Yun je poezie v pohybu, říká učitelka tance

Ředitel hudební a taneční společnosti inspirován Shen Yun

Vedoucí tanečního souboru: choreografie představení dosáhla dokonalosti