O souboru
Začátky divadla Laterna magika sahají až do roku 1958, kdy režisér Alfréd Radok společně se scénografem Josefem Svobodou vytvořili představení s názvem Laterna magika. Představení bylo připraveno speciálně pro Světovou výstavu v belgickém Bruselu a pro její československý pavilon. Představení sklidilo v Bruselu velký úspěch a jméno Laterna magika následně dostala zrekonstruovaná budova kina Adria na Národní třídě v Praze, v níž byl program po velkém bruselském úspěchu uváděn.
Laterna magika dále zaznamenala úspěchy na Světové výstavě v kanadském Montrealu v roce 1967 nebo v japonské Osace v roce 1970. S programy, vytvořenými specielně pro tyto příležitosti pak divadlo cestovalo po celém světě. V polovině sedmdesátých let byla Laterna magika přidružena k Národnímu divadlu v Praze.
Toto specifické divadlo k vyjádření jednotlivých témat a příběhů nepoužívá slova, ale pracuje s kombinací projekce, tance, hudby, světla a tmy, pantomimy, černého divadla a dalších prvků.
Program divadla:
Aktuální program naleznete zde |
Recenze představení
Divadelní recenze: Kouzelný cirkus – odolejte trikům a nástrahám tajemného kouzelníka
Divadelní recenze: Legendy magické Prahy - zajímavá novinka Laterny magiky
Divadelní recenze: Casanova - velký milovník, nebo otrok marné touhy?
Divadelní recenze: Rendez-vous – výlet do tajných zákoutí lidské mysli
Divadelní recenze: Cocktail 008 – výběr toho nejlepšího z Laterny magiky
Divadelní recenze: Antikódy v Laterně magice si mohli vyzkoušet diváci
Divadlo: Vidím nevidím - režisérka Maria Procházková poprvé na divadelních prknech
Divadelní recenze: Graffiti - on a ona pohledem studentů FAMU, duše současných mladých lidí
Recenze: Human Locomotion - sázka o pohyb koně posunula odvětví fotografie a filmu kupředu, ale..
Repertoár Laterny magiky
Inscenace o mistrovi fotografie Human Locomotion, multimediální projek Legendy magické Prahy, inscenace Graffiti, hra režisérky Marie Procházkové Vidím nevidím, Coctail 012, Antikódy a legendární Kouzelný cirkus.
Human Locomotion
Nové představení divadla Laterna magika je inspirováno životem fotografa a vynálezce Eadwearda Heliose Muybridge. Tento muž věnoval celý svůj život fotografování a stál u začátku vývoje filmu.
Inscenace se zabývá především jeho sázkou, kterou učinil na dostizích. Má pomocí fotografie dokázat, že kůň má při pohybu v jednom okamžiku všechny čtyři nohy ve vzduchu. Muybridge intenzivně pracuje a přemýšlí nad tím, jak technicky provést zachycení pohybu koně. Hra, jejíž název Human Locomotion (lidský pohyb) vychází z pojmenování slavné Muybridgeovy fotografické série Animal Locomotion, zobrazuje především fotografův osobní život, který padl za oběť jeho práci.
Antikódy
Šedesátá léta. Václav Havel sedí za psacím strojem a píše. Myšlenky se na papíře skládají do obrazů. Nejnovější multimédia v hlavní roli vizuálně-pohybové inscenace Antikódy na motivy stejnojmenné sbírky experimentální poezie Václava Havla.
Inscenaci vytvořil tým mladých profesionálů pod režisérským vedením Braňo Mazúcha, který má na kontě přes dvě desítky inscenací u nás i v zahraničí. Doplňuje ho multimediální designer Dan Gregor, mezinárodně oceňovaná choreografka Věra Ondrašíková, zvukový designer Stanislav Abrahám a hudební skladatel Michal Nejtek.
Kouzelný cirkus
Kouzelný cirkus je již legendární představení, které letos oslavilo 35 let nepřetržitého uvádění na repertoáru. Premiéra nejstarší uváděné inscenace se konala 15. 4. 1977 a od té doby se odehrálo víc než 6200 repríz
Představení bylo uvedeno na několika scénách v Praze a v šestnácti zemích světa včetně Kanady a Spojených států, Kouzelný cirkus je tak nejhranější inscenací ve střední Evropě. Jedná se o jednoduchou příběhovou linii, nápaditě poukazující na lidskou honbu za nedosažitelnem.
Vidím nevidím
Režisérka a animátorka filmů Kdopak by se vlka bál nebo Žralok v Hlavě, napsala přímo pro divadlo Laterna magika svoji první divadelní hru - Vidím nevidím.
„Hraný film mi nedával tolik výtvarných možností a především ve filmu nefunguje tma, která v tomto příběhu hraje podstatnou roli. Takže když mě napadla Laterna, bylo to jasné a mohla jsem naopak rozehrát některé motivy podrobněji. V Laterně máme živý kontakt s hlavní představitelkou, můžeme pracovat s hranicí tmy a světla, používat projekce, černé divadlo a vše umocňovat a doslovovat hudbou, ruchy," dodává režisérka.
Coctail 012 - The Best of
U příležitosti padesátého výročí oficiálního zahájení umělecké práce souboru Laterny magiky a po úspěšném vystoupení na Expu 58 se na Novou scénu Národního divadla přeneslo představení nazvané Cocktail 008.
Tento obrazný koktejl toho nejlepšího z repertoáru Laterny magiky je samostatným dílem, které připomíná turistickou návštěvu české metropole se vším všudy. Krásy Prahy, svody vášní i neúprosné dotírání konzumní společnosti a grafity zbarvených zdí – to všechno patří k návštěvě naší metropole i k repertoáru představení Cocktail 008, který byl následně obohacen o další ukázky z představení Legendy magické Prahy a sjezd bruslaře z pražského hradu.
Legendy magické Prahy
Nový multimediální projekt Legendy magické Prahy vychází z jednoho z titulů Černého divadla Jiřího Srnce, který běžel v devadesátých letech pod názvy Ahasver, Timewalker nebo Pražský chodec. Nyní vdechli staropražským pověstem a legendám nový život a dali novou podobu choreograf Petr Zuska, hudebník Kryštof Marek, kostymérka Šárka Hejnová a scénograf Miloslav Heřmánek.
Představení je rozděleno do šesti příběhů, které jsou propojeny po vizuální i významové stránce. Na scéně uvidíte příběhy Faust, Tajemný ženich, Zahradní slavnost a obraz císaře Rudolfa II, příběh Rabbiho Löwa i mistra Hanuše.
Epoch Times je mediálním partnerem divadla Laterna magika.