Délka záruční doby je stanovena v § 620 a u spotřebního zboží činí zásadně 24 měsíců. (Foto: Mack Male)
Délka záruční doby je stanovena v § 620 a u spotřebního zboží činí zásadně 24 měsíců. (Foto: Mack Male)

Při odpovědnosti prodávajícího za vady výrobku mohou nastat nejrůznější situace. Předně je třeba upozornit na skutečnost, že odpovědnost za vady se značně liší v závislosti na tom, zda se jedná o prodej nového nebo použitého zboží. V předkládaném článku se budu zabývat pouze odpovědností za vady prodejce při prodeji nového zboží.

Celý výklad o odpovědnosti za vady se týká pouze smluv úplatných. To znamená, se musí jednat o prodej, nikoli o darování. Dárce totiž za vady darované věci neručí. Úplatnou zůstává smlouva i tehdy, jestliže jde o smlouvu smíšenou, tj. například částečně za úplatu, částečně bezplatně. Podmínkou ovšem vždy je, že jde o plnění na základě platně uzavřené smlouvy.

Pro úplnost výkladu nemohu opomenout dodat, že zákon rozlišuje tři různé situace v závislosti na tom, zda-li se jedná o prodej mezi soukromými osobami (nejedná se o prodej v souvislosti s podnikáním), o prodej mezi podnikatelem a koncovým zákazníkem, tj. spotřebitelem (nepodnikající osoby nebo osoby podnikající, které zboží kupují pro osobní potřebu) a poslední situaci tvoří prodej zboží, materiálu apod. mezi podnikateli v rámci jejich podnikatelské činnosti. V prvních dvou případech se vztah mezi stranami bude řídit zákonem č. 40/1965 Sb., občanský zákoník, a to podle ustanovení § 499 až § 510, § 588 až § 610, také dle zvláštních ustanovení o prodeji zboží v obchodě § 612 až § 627, včetně ustanovení o spotřebitelských smlouvách. Při prodeji zboží, materiálu či majetku mezi podnikateli, jež tyto smlouvy uzavírají v rámci podnikatelské činnosti, se vztah mezi nimi bude řídit ustanoveními zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.

Vadami je třeba rozumět vše, co snižuje možnost využití a upotřebení věci nebo ji jinak znehodnocuje. Může jít o vady faktické i právní. Ty první představují nedostatky fyzické povahy, tj. co do jakosti nebo množství. Ty druhé znamenají nedostatky, které brání tomu, aby nabyvatel získal k předmětu plnění práva v takovém rozsahu a takového obsahu, která vyplývají ze smlouvy mezi účastníky. Na druhou stranu je vadné plnění nutno odlišit od plnění něčeho jiného, než bylo sjednáno (tzv. aliud). O vadném plnění lze hovořit jen tehdy, má-li plnění navzdory vadám typické vlastnosti odpovídající předmětu smlouvy. Bylo-li plněno něco jiného, nepřichází v úvahu odpovědnost za vady; nabyvatel má v tomto případě nárok na splnění smlouvy, tj. výměnu zboží.

Odpovědnost prodávajícího za vady je v českém právu založena na principu tzv. zákonné záruky. To znamená, že prodávaná věc je při převzetí kupujícím bez vad. Nejde-li o věci, které se rychle kazí nebo o věci použité, odpovídá prodávající za všechny vady, které se projeví po převzetí věci v záruční době.

Délka záruční doby je stanovena v § 620 a u spotřebního zboží činí zásadně 24 měsíců. Tato zákonná hranice nemůže být ani dohodou účastníků zkrácena, avšak smluvně může být prodloužena na více měsíců.

Výrobky určené k užívání po delší dobu (např. elektronika, automobily apod.), může být zvláštním právním předpisem záruční doba prodloužena nad dobu uvedenou výše. Takové prodloužení záruční doby se může týkat i jen některé součástky. Odpovědnost prodávajícího za vady se nevztahuje na opotřebení věci v důsledku jejího obvyklého užívání.

Jde-li o prodej potravinářského zboží, je záruční doba osm dní, u prodeje krmiv tři týdny a u prodeje zvířat šest týdnů. Na obalu nebo návodu určitých výrobků (např. léky nebo potraviny) lze nalézt lhůtu k použití věci, tzv. expirační lhůtu. Ta je stanovena zvláštními právními předpisy a skončí nejpozději uplynutím této lhůty, což znamená, že expirační lhůtou může být záruční doba prodloužena, nikoliv zkrácena.

Rovněž i zboží, které má vady, může být prodáváno, avšak pouze za nižší ceny, než je cena obvyklá za věc bez vad. Podmínkou však je, že se jedná o vady, které nebrání v užívání věci k určenému účelu. Kupující však musí být vždy upozorněn, že věc má vadu a o jakou vadu se jedná, není-li tato skutečnost zřejmá již z povahy prodeje. V případě, že prodejce tedy sníží cenu pro vadu zboží, záruka se nevztahuje na vady, pro které byla cena snížena. Jestliže však prodávající nesplní uvedené povinnosti nebo alespoň jednu z nich, odpovídá za vady prodané věci v plném rozsahu. Jako příklad uvedu prodej páru bot, kde každý jeho kus má jiný odstín.

Prodejce výrobek označí za vadné zboží, uvede, v čem vada spočívá a prodává boty za sníženou cenu. Kupujícímu se však po dvou týdnech nošení odtrhne podrážka. Cena zboží byla snížena kvůli určité vadě, odtrhnutá podrážka na botách je vadou, kterou lze plně u prodávajícího uplatnit v zákonné záruční lhůtě dvou let. Není tedy možné, aby prodávající odmítl uplatnit záruku s odůvodněním, že se jednalo o vadné zboží, na které se záruka nevztahuje. Záruku nešlo uplatnit pouze v rozsahu barevného provedení obuvi, nikoli však na zbytek výrobku.

S podobnou situací se lze setkat při prodeji zlevněného zboží (různé sezónní výprodeje či doprodeje), kdy prodávající vystaví ceduli s nápisem, že zboží ve slevě nevyměňuje či na něj dokonce neposkytuje záruku. Takové jednání nemá v žádném případě oporu v zákoně. Skutečnost, že prodávající nabízí zboží se slevou, je pouze jeho marketingová strategie nalákání zákazníků, záruku na takové zboží musí poskytnout v každém případě.

Kupující má právo požádat, aby věc byla před ním překontrolována nebo aby mu byla její činnost předvedena, připouští-li tyto úkony povaha věci. Kupující si tak převzetím věci může ověřit, zda jde o věc jím požadovanou, zda věc odpovídá dohodnuté kvalitě, zda není poškozená, zda má úplné příslušenství apod., a aby se kupující seznámil s její činností, uměl ji používat a z neznalosti ji nepoškodil.

JUDr. Nina Rydlová provozuje právnickou praxi v advokátní kanceláři paní Silvie Walterové a pro Velko Epochu pracuje jako externí dopisovatelka. Na dotazy čtenářů je ochotna odpovědět na telefoním čísle: 733 756 580 nebo na e-mailové adrese: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Čtěte také:

 

Česká právní poradna: Reklamace, výměna zboží a vrácení peněz

 

Česká právní poradna: Výpověď z nájmu bytu

 

Česká právní poradna: Odpovědnost za vady u použitého zboží