Ilustrační foto. (limaoscarjuliet/flickr.com)
Ilustrační foto. (limaoscarjuliet/flickr.com)

V tomto článku naleznete odpovědi na dotazy čtenářů vznesené v diskusi k článku Česká právní poradna: Reklamace, výměna zboží a vrácení peněz.

Na dotazy čtenářů odpovídá Mgr. Nina Rydlová - právnička působící ve společnosti Studio Legale de Capoa ed Ass. Pro Velkou Epochu pracuje jako externí dopisovatelka.

Dotaz: (BJlucca)
Jedná se o prodejnu X sportovního zboží různých značek. Pokud má někdo problém se zbožím a jde ho reklamovat do té prodejny,ve které zboží zakoupil, má tato prodejna povinnost poslat reklamaci pouze tam, odkud jej sama zakoupila? A pokud to tak není, může si prodejna posílat reklamační zboží, kam ona sama chce? Dejme tomu klasická opravna obuvi, kol, lyží, atd. Můj názor je takový, že prodejna musí poslat reklamační zboží do oprávněné firmy, tedy do firmy odkud prodejna X zboží zakoupila.

Odpověď:
Právo z odpovědnosti za vady (reklamace) se uplatňují u prodávajícího, u kterého byla věc koupena, o tom nejsou žádné pochybnosti. Záleží však na tom, jaké povahy je vada. Oblečení se většinou vyměňuje, v případě kol či lyží se pošle do opravny. Prodejna má totiž ve většině případů dohodnuto s dalším podnikatelským subjektem, že ten bude věci přijímat do opravy, protože zákon takovou možnost nevylučuje, dokonce ji předpokládá. Je tedy na prodávajícím, jakým způsobem se s reklamací vypořádá. § 625 občanského zákoníku stanoví, že pokud je v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, kupující uplatní právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy. Z dikce zákona lze tedy dovodit následující skutečnosti: ta první je, že lze smluvně vyloučit uplatnění reklamace u prodejce, kde byla věc zakoupena. A ta druhá, jak jistě tušíte, je právě ta možnost prodávajícího poslat věc na opravu, kam uzná za vhodné. V případě, že byste vyžadovala opravu od značkové firmy (tj. od které pochází zboží, a to ne vždy podnikatelé nakupují přímo u výrobce), musela byste si to v záručním listě výslovně vymínit.

Dotaz: (Lenka Hamalová)
Dcera si koupila rifle, ale když si je doma oblékla, byl na nich vadný zip, který plnil jen okrasnou funkci, a vzadu měly menší díru. Na těchto riflích těch okrasných zipů bylo pět + zip přední funkční. Hned druhý den jsme jeli rifle vrátit, ale bylo nám řečeno, že se záruka na zipy u riflí nevztahuje. Prosím odpovězte mi, jak můžu docílit vracení peněz, jelikož se jedná o nekvalitní výrobek.

Odpověď:
Ve vašem případě se jedná o „tzv. rozpor s kupní smlouvou“, to znamená, že vada byla na výrobku již při převzetí věci kupujícím. Zákon v § 616 odst. 1 a 2 výslovně hovoří o tom, že prodávající odpovídá za to, že věc je při převzetí bez vad. To znamená, že věc má požadovanou a popisovanou jakost a užitné vlastnosti, vlastnosti očekávané či pro věc takového druhu obvyklé. Z dikce zákona lze dovodit, že u zipů se logicky očekává, že budou funkční (tj. vlastnost očekávaná). Zipy tvoří nedílnou součást výrobku a nelze se zbavit odpovědnosti jednostranným prohlášením prodávajícího, že záruka se na ně nevztahuje. Kdyby se chtěl takto zodpovědnosti zbavit, musel by již při prodeji riflí uvést, že jeden zip je nefunkční, a poskytnout k tomu odpovídající slevu, což neudělal. A navíc, jak jste uvedla, rifle mají i další vadu spočívající v malé dírce. Jednoznačně bych požadovala jejich výměnu, a pokud v prodejně žádné jiné mít nebudou, které by velikostí odpovídaly, tak vrácení peněz.

Dotaz: (tina19)
Koupila jsem si prsten z chirurgické oceli s kamínky. Kamínky mi vypadaly a ve zlatnictví, kde jsem prsten zakoupila mi bylo řečeno, že se na ně záruka (reklamace) nevztahuje a že kamínky mi tam dají nové a já si je zaplatím! Od kamaráda jsem se dozvěděla, že to tak není! Můžete mi prosím poradit co mám dělat? Co mam říct, abych nemusela platit za opravu, když se na to reklamace vztahuje?

Odpověď:
Na tento problém by byla odpověď téměř totožná s předcházejícím dotazem. Kamínky jsou součástí výrobku a záruka se na ně v každém případě vztahuje. Takže jestli tomu dobře rozumím, pokud by byl vadný prstýnek, tak by naopak prohlásili, že se záruka vztahuje jen na kamínky? To by nebylo špatné se jich zeptat. Jsou povinni vám vypadlé kamínky doplnit a samozřejmě na jejich vlastní náklady.

Dotaz: (Mikš Daniel)
Už rok mám notebook od firmy Acer a už nějakou dobu se mi přehřívá a po delší zátěži se sám vypíná. Mohu to prý reklamovat, ale tato vada je na 99% neodstranitelná, protože je chyba už ve stavbě notebooku. Mohu požadovat vrácení peněz?

Odpověď:
Jedná-li se o vadu, kterou nelze odstranit a pro kterou nelze věc řádně užívat, má kupující právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit podle § 622 odst. 2 občanského zákoníku. Takže máte možnost volby, buď žádat výměnu věci nebo vrácení peněz.

Dotaz: (Haklová Renáta)
Před 10 dny jsem si koupila kožené kozačky od Deliberti ve slevě za cenu Kč 2390,-. Původní cena Kč 3390,-. Podpatek, který je z lisovaného papíru, se mi v půlce ulomil. Mám nárok na vrácení peněz ihned nebo musím čekat na vyřízení reklamace do 30 dní? To už může být po zimě a já budu nucena nyní si zakoupit ještě další kozačky.

Odpověď:
Co se týče vyřízení reklamace, prodávající je povinen reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu. Lhůta 30 dní je chápána jako maximální. U obuvi tato lhůta bývá většinou něco kolem dvou týdnů, záleží na konkrétním prodejci. Bohužel nelze volit mezi odstraněním vady a výměnou věci či vrácením peněz. Zákon hovoří v § 622 odst. 1 o tom, že prodávající má povinnosti vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Až v případě, že se to vzhledem k povaze vady jeví neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci. Požadovat vrácení peněz lze až v případě, kdy vada nelze odstranit.

Dotaz: (Severová)
Dobrý den prosím o radu. Měla jsem počítač již potřetí v reklamaci. Opakují se mi tam dvě závady plus řada dalších. Dnes po vrácení prý opraveného zboží jsem opět nespokojena, neboť nefunguje tak, jak má, a navíc přestala fungovat myš. Mám právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz? Prosím poraďte, jak mám postupovat, počítači končí v únoru záruční doba a pokud se budou závady opět opakovat, tak opravy samozřejmě budou už na mé náklady. Vzhledem k počtu závad při každé reklamaci o to opravdu nestojím.

Odpověď:
Doba, po kterou máte výrobek v opravně se do záruční doby nepočítá. To znamená, že se o tuto dobu záruční doba prodlužuje. V případě, že nemůžete počítač řádně užívat pro větší počet vad nebo se jedná o vady, které se vyskytly opětovně, máte právo na výměnu věci nebo od smlouvy odstoupit, tj. žádat vrácení peněz. Rozhodně bych neváhala, zašla do prodejny, kde jsem výrobek zakoupila a požadovala vrácení peněz, popř. jeho výměnu právě vzhledem k opakujícímu se výskytu vad, pro které nelze výrobek řádně užívat (§ 622 odst. 2 občanského zákoníku).  

Dotaz: (Pavla)
Dobrý den. Koupila jsem dětem mikiny u Vietnamců na Černém mostě v Praze 9. Jedna mikina byla malá, tak jsem ji tam šla vyměnit, ale bylo mi řečeno, že je to pozdě (9 dnů), že se výměna provádí do sedmi dnů.Takže mi ji nevyměnili a ani nevrátili peníze. Jednalo se pouze o 129.- Kč.
Jsou v právu oni nebo já?

Odpověď:
Měli pravdu. Výrobek byl bez vady, byla pouze na jejich dobré vůli, zda-li výrobek vymění. Na výrobky bez vad nelze aplikovat stejná pravidla jako při reklamaci. Většina prodejců výměnu výrobku za jiný akceptuje, lhůty se pohybují od 3 dnů do jednoho týdne.

Dotaz: (Šafránek Pavel)
Mám notebook rok a půl značky MSI už dvakrát reklamovaný se stejnou závadou a teď se vyskytla potřetí, stále z něj je slyšet rachocení, nejsem s tím už spokojený a chtěl sem se zeptat, jestli mám na třetí reklamaci nárok na výměnu zboží nebo vrácení peněz. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď:
V tomto případě se odvolám na předchozí odpověď, jelikož se jedná téměř o shodný případ. V případě, že nemůžete počítač řádně užívat pro větší počet vad nebo se jedná o vady, které se vyskytly opětovně, máte právo na výměnu věci nebo od smlouvy odstoupit, tj. žádat vrácení peněz. Volba je na Vás. (§ 622 odst. 2 občanského zákoníku).

Dotaz: (Petr Forche)

Reklamoval jsem mobil v hodinkách. U vstupu paměťové karty se mi neodlomil, ale upadl jistící plíšek - ztráta. Na displeji se objevila tečka a handsfree po čase zesláblo. Když uběhla 30denní lhůta reklamace, prodejce mi zavolal a snažil se mi nabídnout jiný vyrobek, tento typ už prý není - odmítl jsem. Balíček došel zpět s vyjádřením: "Nedoložil doklad o koupi" - ano to jsem opomněl, a dále se ve vyjádření psalo - "mechanické poškozeni a následně vniknutí vody způsobilo ostatní zavady" - to odmítám. Mám si před dalším odesláním pořídit posudek soudního znalce na konstrukční vady?

Odpověď:

Bylo by možné napsat dopis s tím, že s takto vyřízenou reklamací nesouhlasíte, z jakých důvodů a s dokladem o koupi znovu poslat výrobek na reklamaci. Pokud bude prodejce nadále trvat na svých postojích, nezbude nic jiného, než opravdu si nechat udělat posudek. Prodejce se bohužel častokrát zbavuje odpovědnosti tím, že jednoduše napíše, že reklamaci neuznává, a žádá posudek soudního znalce, protože ví, že jen málo zákazníků má chuť a čas se tím zabývat. V právních věcech odkazuji na argumentaci uvedenou v ostatních odpovědích.

Dotaz: (Jitka Kozlová)

Koupila jsem synovi boty, které se po denním nošení do školy a zpět začaly rozpadat. Propadlá pata, prasklé boky v ohybu boty a prošlapaná podrážka. Podotýkám, že je syn nosil necelé 2 měsíce. Šla jsem je reklamovat. Výrobce mi boty poslal zpět s odůvodněním, že boty nejsou na běžné chození a skončila jim životnost, což se mi zdá po 2 měsících poněkud divné. Boty jsem poslala zpět, protože si myslím, že po 2 měsících nemůže skončit životnost bot, tak se chci zeptat, jak mám postupovat dále.

Odpověď:

Musím se přiznat, že odpověď prodejce na vyřízení reklamace mě opravdu pobavila. A k čemu tedy boty jsou, když ne na to, aby se v nich chodilo? Ledažeby vás v prodejně při jejich prodeji na tuto skutečnost výslovně upozornili (a řekli, že takové boty jsou pouze na to, abyste je zavřela do skříně). Samozřejmě že máte právo na opravu bot a v případě, že by boty prodejce nechtěl opravit, žádejte jejich výměnu nebo vrácení peněz. Každý výrobek má minimální záruční dobu 2 roky a tuto nelze zkrátit.

 

JUDr. Nina Rydlová provozuje právnickou praxi v advokátní kanceláři paní Silvie Walterové a pro Velko Epochu pracuje jako externí dopisovatelka. Na dotazy čtenářů je ochotna odpovědět na telefoním čísle: 733 756 580 nebo na e-mailové adrese: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.