Milan Cais bubeník a zpěvák skupiny Tata Bojs.(tatabojs.cz)
Milan Cais bubeník a zpěvák skupiny Tata Bojs.
Milan Cais (*1974) je známý výtvarník a sochař. Absolvent AVU na sebe v roce 2000 upozornil instalací díla „Noční hlídač“ na budově Goethe institutu v Praze a dále své umělecké předměty představil na výstavě 9+6 nebo také Orbis Pictus.
Ještě známější je jako bubeník a zpěvák skupiny Tata Bojs. Milan, často přezdívaný jako Bublajs, založil kapelu v roce 1988 spolu s kamarádem Markem Huňátem alias Mardošem. V roce 2008 kapela oslavila kulaté výročí a v současnosti úzce spolupracuje s trojicí sympatických Korejek Ahn Triem.(tatabojs.cz)

Jednoho únorového dne čekám na smluveném místě, stanici metra Dejvická. Už začínám být nervózní, zda nestojím na nějakém mnou smyšleném místě, a v tom ke mně přijde sympatická postava s barevnou šálou.

„Jste to vy?“ ptá se trochu rozpačitě. Říkám: „Ano, ano“.
„Dobrý den, tak můžeme jít,“
odpoví známý zpěvák. Cestou do kavárny se mi ještě omlouvá za zpoždění, že zrovna narazil na revizora a také za svůj nemocný hlas. Sedáme si, objedná si kávu, já také a pomalu se začínám ptát na novinky z hudební a umělecké branže. A ani netuším, že se uveřejnění rozhovoru pod vlivem okolností protáhne o celý půlrok.

Hovořím se zpěvákem skupiny Tata Bojs a výtvarníkem v jedné osobě, Milanem Caisem.

Dlouho jsem přemýšlela, na co se tě zeptat. Procházela jsem různé rozhovory na různá témata a nikde jsem nenarazila na zajímavosti ohledně točení vašich klipů, Přijdou mi hodně vtipné a nápadité, prozradíš mi, kdo s těmi nápady přichází?

Když to vezmu od začátku, tak náš první klip byl k písničce Jaro z roku 1997, ten jsme si vymysleli komplet sami.  Přišel jsem se žlutou místností, s beruškami a přišlo mi to fotogenické. Pak jsme natočili i nějaké exteriéry, protože bylo zrovna jaro, všechno bujelo. Ten klip byl spontánní a měl uvolněnou atmosféru. Rád na to vzpomínám. Točil ho tenkrát Václav Kučera a myslím, že se mu na tu dobu hodně povedl.

Náš podle mě nejlepší videoklip je k písničce Atention Aux Hommes. Jakub Kohák přišel s nápadem té soutěže v divném tanci a nám se to okamžitě zalíbilo. Ten klip se jednoduše povedl, produkčně velmi dobře zvládnutý a celý byl natočený za dva dny.

No když vidím ty vaše pohybové kreace, tak mi vždycky začnou cukat koutky.

Já mám podobné pocity i teď, když ten klip vidím. Naše ostatní klipy tak vtipný nejsou, ale tady něco zvláštního „seplo“ a navíc se to odehrálo ve správnou dobu. Včetně osobností, které se v klipu ukázaly. Pan Rejžek i taneční legenda Vlastimil Harapes se vším ve scénáři bez problémů souhlasili a myslím, že je to i bavilo. Harapes byl ze začátku za takového nonšalantního pána. Ale jak ho atmosféra natáčení strhla, docela se rozjel a pak dělal i nějaký fóry, bylo to fajn.

Fóry?

My jsem tam měli jako svačinu ty sušenky Siesta a v té době běžela v televizi taková reklama s papouškem. A on přišel do šatny, kde byli všichni a v tu chvíli koukali na něj, uviděl  bednu se sušenkama, vzal si jednu a vydal ze sebe „Sieeestaaa“ (smích) Zparodoval toho papouška z reklamy, zbaštil sušenku a odešel.

Nezapomenutelným klipem byl ten k písničce Duševní. Jaké bylo pozadí této práce?

Klip je dílem Martina Krejčího. Spolupracoval s námi už léta předtím a jednou přišel s tím, že se mu tato písnička hrozně líbí, má dobrou atmosféru a že má nápad na klip.Tak jsme se domluvili a natočili to v jednom starém bytě u Vltavy.

Na tomto klipu mě nejvíc bavil pán, který byl speciálně najatý na motýly. Živil se tím, že drezíruje malý zvířátka před kamerou. My jsme zrovna potřebovali motýly. Točilo se to v zimě a motýli byli ještě zazimovaní, tak je přinesl v takových obálkách, kde měli sepnutý křidýlka. On je probral a chytil na tenoučký vlasce, který si připevnil na prsty, přišel k nám a řekl: „Tak kam to chcete?“ A před ním létali ti motýli.

To by mě ani nenapadlo, že byli živí…

Ve finální podobě klipu je jich víc, než bylo ve skutečnosti, protože se namnožili v počítači, což potom ve finále působí možná trošku uměle, ale základ byli skuteční motýli.

V současnosti úzce spolupracujete s Ahn Triem, dívčí kapelou korejského původu z NY. Hrajete spolu už dlouho Jak k této spolupráci došlo?

Náš bývalý manažer Ondřej Šturma měl kamaráda, který byl svého času přítelem jedné slečny z Ahn Tria, pianistky. Dal jí poslechnout nějaká naše cédéčka. Luci se to zalíbilo a Ondřej potom nějak navázal spolupráci. Klíčový okamžik byl ten, že jsme je sem pozvali na takový polopracovní výlet. Už se počítalo s tím, že si tu společně zahrajeme. Stalo se, že nás to začalo dohromady dost bavit, a tehdy jsme se dohodli, že v roce 2008 uděláme desku.

Deska úspěšně vyšla, turné na podzim 2008 proběhlo. A letos v květnu dokonce Tata Bojs navštívili pro změnu New York. S Ahn Triem jste tam odehráli dva koncerty, jaké to byly zážitky?

První  koncert proběhl v Českém národním domě a myslím krásně, byla tam spousta krajanů a taky známých. Druhý koncert proběhl v Highline Ballroom, což je renomovaný klub na Manhattenu. Byl avizován jako koncert Ahn Tria a my jsme byli jejich hosté, protože nás tam nikdo nezná (smích). Holky hrály jemně a vážnou hudbu, takže lidé se chovali tak jako na koncertě vážné hudby. A pak jsme nastoupili my s tím naším rock and rollem. Trochu jsme se báli. Ale ukázalo se, že publikum se chce bavit, a nakonec tleskali ve stoje.

Budete hrát s Ahn Triem i tento podzim?

Skupina Tata Bojs. (tatabojs.cz)
Skupina Tata Bojs. (tatabojs.cz)

Trošku nad tím ještě visí otazník, není to definitivní. Snažíme se to turné co nejvíc finančně pokrýt, protože  není možné to hradit jenom ze vstupenek. V tuto chvíli k tomu nechci říkat víc. Na čem jsme se ale už domluvili je, že kdyby se turné nepodařilo, uděláme aspoň ve velkém koncert Tata Bojs v Praze, se scénou a novými zajímavostmi.

Jsi zpěvákem a bubeníkem v jedné osobě, ale také výtvarníkem. Jedna z výstav, na které jsi nedávno spolupracoval s Petrem Niklem a Ondřejem Smejkalem, se jmenuje Leporelohra. O čem byla tato expozice?

Výstava proběhla v knihovně v Liberci a téma se motalo kolem použití papíru a záznamu na papír. Expozice fungovala jako dílna, dali jsme lidem možnost se vyjadřovat tužkou, pastelkami, čímkoliv, co píše, a vznikly tak unikátní záznamy, kresby a obrazy. Mým přínosem do tohoto projektu byl tzv. Magnetický stůl, kde druhem záznamu bylo psaní pomocí magnetické tužky, ovládané zespoda stolu. Byla to taková řekněme bezdotyková, odosobněná kresba.

Taky jsem slyšela o trošku prozatím zašlapaném projektu nové nevšední rozhledny na Benešovsku. Realizace ale vázne na vedení kraje. O co přesně jde?

Je to nově vzniknutý úžasný projekt. Měla by to být rozhledna,  která bude příjemně zapuštěná v lesním porostu na vrcholu jednoho kopce na Benešovsku, takže v podstatě nebude vidět, ale přesto s výhledem do okolí. Měla by se lišit od ostatních rozhleden tím, že v jejích útrobách, ale i na povrchu budou mít návštěvníci možnost rozehrát interakci s našimi objekty. Ty budou optické i zvukové. Třeba struny natažené po celé délce rozhledny, princip kamery obscury nebo zvukovod, který bude reagovat na průvan. Prostě takové příjemné zpestření návštěvy rozhledny pro dospělé i děti.

V současnosti to trochu stojí, ale celý návrh se pohnul aspoň se do té míry, že je kompletně připravený ze strany architektů a naší strany. Včetně statických posudků a tak dále. Všichni to chtějí, ale čeká se na to, jestli dostanou grant z evropské unie a hlavně jestli na to vedení kraje kývne.

 

Skupina Tata Bojs. (tatabojs.cz)
Skupina Tata Bojs. (tatabojs.cz)

 

V současnosti chystáš ještě samostatnou výstavu, která by měla proběhnout v Jihlavě. Na jaké bude téma?

Kvůli mému zranění jsem se s galeristy dohodnul na posunu termínu jihlavské výstavy na únor 2010. Měl jsem totiž v plánu udělat ještě dvě nové sochy a to teď nemůžu stihnout. Až výstava v Jihlavě někdy na konci března - dubna skončí, měla by pak ještě pokračovat v Českých Budějovicích.

Výstava nebude mít jednotné téma. Budou tam částečně starší věci, ale taky dost nových. Jedna z nich je právě taková série tří soch, která by se jmenovala „Nosiči vzpomínek“.

Taky připravuji pokračování série „Tátomam“, což bych měl zvládnout i ve stavu nemoci. A zároveň chci udělat dva tři větší tisky, které se budou týkat tématu procházek a venčení našeho psa a babího léta jeho života. Chtěl bych kombinovat malbu s digitálním tiskem. Takové jsou moje aktuality, které jsem na výstavu chtěl dát.

Děkuji za rozhovor a přeji brzké zotavení.