O tomto zjištění, že čínská veřejnost má malou důvěru v čínský soudní systém, se debatovalo 10. - 14. srpna na Národní konferenci o socialismu v provincii Hebei, kterou navštívilo více než čtyřicet soudců vyšších lidových soudů.
Mezi čínskými občany je nedůvěra ve výkon spravedlnosti „rozšiřujícím se trendem a stává se běžným postojem veřejnosti," uznal Shen Deyong, místopředseda Nejvyššího lidového soudu, jak o tom informoval státní deník People's Daily (Lidový deník).
Dr. Fan Yafeng z čínské Akademie sociálních věd se domnívá, že hlavním problémem je neschopnost systému fungovat nezávisle, spravedlivě a zákonně.
Místopředseda Nejvyššího soudu, Wan E'xiang Wan, poukázal v souvislosti s velmi rozšířenými odvoláními v Číně na problémy v právních postupech i na neprofesionální a hrubý postoj zaměstnanců soudů. Tvrdil, že tohle všechno vede také k nedůvěře veřejnosti.
Několik soudců na konferenci navrhovalo zlepšení kvality soudních procesů zavedením veřejných soudních slyšení. Rovněž se diskutovalo o založení veřejného hodnocení procesu u rozsudků a jejich důvodů.
Profesor Hu Xingdou z pekingské univerzity Beijing Institue of Technology ovšem namítá, že je to nedostatek efektivního dozoru a regulačních mechanismů v čínském soudním systému, který vedl nepříznivému postoji veřejnosti.
„Nedůvěra společnosti v soudní moc je ve skutečnosti nedůvěrou v současný soudní systém," domnívá se Hu. „Nedostatek efektivní regulace umožňuje soudním úřadům, aby se chovaly hrubě a nepřiměřeně k lidem, právníkům a jiných společenským skupinám."
Nejvyšší soud vydal 18. srpna zprávu o kampani nazvané „Soudci lidu jsou pro lidi" ve snaze zlepšit porozumění soudního systému lidským potřebám a pocitům.
Dr. Fan to okomentoval: „Důvěra v čínské soudnictví je založena na konceptu občanské spravedlnosti a vymýcení faktorů protekce. Systém potřebuje, aby byl schopen vykonávat přelíčení nezávisle a spravedlivě. Soudy by měly být místa, která ochraňují práva občanů a poctivost a omezují privilegované skupiny."
Profesor Hu zdůraznil, že ztráta důvěry veřejnosti v soudní systém přímo ovlivní mechanismy sociální spravedlnosti. „Čína potřebuje tento systém inovovat. Pro příklad - může mít Všečínské lidové shromáždění (nejvyšší orgán státní moci v Číně) moc omezovat a dohlížet nad soudním systémem? Jestli ano, pak musí existovat svobodné volby členů shromáždění. Navrhování prázdných slibů o zvýšení veřejné důvěry a efektivnosti v soudnictví problém nevyřeší."