Dalším váženým hostem 12. ročníku filmového festivalu bude uznávaný rakouský filmař Ulrich Seidl. Jeho jméno je již naší kulturní veřejnosti povědomé -  dobře známý autor představí v Jihlavě vybrané snímky a povede tu i vlastní Master Class.

Ulrich Seidl, rakousky dokumentarista, Mezinarodni festival dokumentarniho filmu, MFDF Jihlava

„Pro mě byla filmařina vždy prostředkem kritiky společnosti. Film jako zábavní médium mě nikdy nezajímal.”  Ulrich Seidl (*1952), rakouský režisér

Ulrich Seidl (*1952, Vídeň), dnes šestapadesátiletý filmař, je jedním z nejznámějších rakouských režisérů. Svou aktivní tvůrčí dráhu  začal prakticky až ve čtyřiceti letech, kdy se dostal na filmovou školu.

Jeho prvním celovečerním snímkem byl Good News – O kolportérech, mrtvých psech a ostatních Vídeňácích v roce 1980. Poněkud rozporuplně, avšak v zásadě pozitivně přijatý snímek pevně vytýčil základy celé Seidlovy tvorby: bezprostřednost, otrlost a zároveň emocionální naléhavost, s níž zobrazuje středoevropské společenské milieu. Šlo o syrové obrazy, které se výmluvně zaobíraly tolik typickým maloměšťáctvím a společenským pokrytectvím.


Seidl jako tvůrce odmítá škatulkování na hrané a dokumentární filmy a vždy zdůrazňuje svůj zájem o „inscenovanou realitu”, intervenci filmaře jako sebevědomého autora do natáčené situace. Například lidem, s nimiž natáčí, nikdy nedává právo schvalovat natočený materiál pro pozdější použití ve filmu. Svou tvůrčí metodu ostatně v Jihlavě sám vysvětlí – v průběhu své režisérské Master Class lekce.

Seidl se věnuje dokumentární tvorbě i hraným projektům. Jeho výchozím konceptem je ovšem vzájemná prostupnost obou filmových poloh (v naší distribuci byl uveden i jeho hraný snímek Psí dny).

V Jihlavě letos uvede vybrané snímky. Se ztrátami se počítá (1992) je popisem mrazivého kontrapunktu Rakouska a postrevolučního Československa za zvuků Gottových Zvonků štěstí. Zvířecí láska (1995) nabízí šokující a nelítostnou studii „té pravé lásky ke zvířatům“.

Hraný Import/ Export (2006) zná české publikum rovněž i z domácí distribuce. Ve snímku je použita Seidlova technika „inscenované dokumentárnosti“, s její pomocí Seidl ztvárňuje příběh dvou mladých lidí, z nichž jeden svým životem směřuje z Východu na Západ a druhý naopak, oba ovšem nacházejí stejný zmar a lidskou ubohost.

Ulrich Seidl byl jednou z Průhledných bytostí na MFDF Jihlava 2003. Jeho kompletní dokumentární tvorba je k dispozici na portálu Doc-Air (www.doc-air.com).

Kromě snímků, které uvidí diváci letošního festivalu, natočil Seidl také snímky Milovník poprsí (1997), o matematikovi posedlém geometrií ženského těla, Modelky (1998), portrét tří blonďatých „strojů na krásu“ a Kriste, ty víš (2003), intimní zpověď šestice katolických věřících o jejich zvláštním vztahu k Ježíši Kristu.

Zdroj: www.dokument-festival.cz