Projekt Z farmy domů se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu. (zfarmydomu.cz)
Projekt Z farmy domů se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu. (zfarmydomu.cz)

Hlavním kritériem pro nákup potravin je kvalita, ta je zásadní pro 44 procent zákazníků. Přitom složení potravin sleduje jen 18 procent Čechů. Češi se při nákupu potravin stále zajímají o cenu, ta je důležitá pro třetinu z nich. Statistiku zveřejnil projekt Z farmy domů, který se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu.

Poslední průzkumy společnosti KPMG ukazují, že Češi se začínají víc zajímat o složení jednotlivých potravin. Často ale podle českých obchodníků v etiketách neumějí číst a položky, kterým nerozumí, jednoduše přejdou. Domů si odnášejí dobarvené potraviny plné řady různých chemických látek.

Podle zakladatelů Z farmy domů jsou právě umělá barviva „oblíbeným trikem obchodníků“.

„Dobarvované jsou nápoje, sladkosti nebo jogurty s ovocnou složkou. Umělá barviva obsahují ale i potraviny, ve kterých by je zákazník vůbec nečekal – jedná se o sušenky, mléčné výrobky i žloutky vajíček. Žloutky se barví kvůli panujícímu mýtu, že čím má žloutek plnější barvu, tím je vejce kvalitnější. To už ale právě díky trikům velkochovatelů neplatí. Nejčastěji dobarvovanými potravinami jsou uzeniny a pečivo," popsal Martin Prokop, autor projektu Z farmy domů, jehož cílem je zamezit plýtvání potravinami a naučit spotřebitele zodpovědnému přístupu k potravinám.

Hledejte kvalitu a realitu, umělá barviva jsou „oblíbeným trikem obchodníků“ jak udělat potraviny barevnější, ale to neznamená, že jsou kvalitnější.

Barviva v pečivu mají svým tmavým vzezřením simulovat, že se jedná o celozrnný výrobek. „To považuji za klamání spotřebitele. Navíc skutečně celozrnné potraviny tak intenzivně hnědou barvu, jakou má pečivo v supermarketech, vůbec nemají. Například celožitný chléb má barvu hnědošedou,“ říká Martina Kučerová, nutriční terapeutka.

Češi chtějí dokonalé potraviny. Největší pozornost věnují vzhledu uzenin, ovoce a zeleniny.

Kvůli „vadám na kráse“ se v Česku vyhodí podle průzkumů zveřejněných Z farmy domů až 30 % potravin. Pokud mají zákazníci na výběr mezi dokonale vypadajícím produktem a tím, který má nějaké kazy, přes 80 % z nich sáhne po tom, který žádnou vadu nemá.

Jeden z dodavetelů: Statek Horní Dvorce - ovčí farma
Historický hospodářský dvůr vystavěný kolem dnes již neexistující středověké tvrze v nedotčené jihočeské krajině je sídlem podnikání rodinné firmy. Hlavním projektem je v roce 2012 otevřená sýrárna na ovčí a kravské sýry. Ve vlastní bourárně finalizujeme jehněčí maso. Výrobky prodáváme ve farmářské prodejně v Hospodě „Na statku“.V hospodářské části Statku Palupín chováme ovce plemene Lacaune. Zdroj

„Vedle barviv tak velcí producenti velmi často používají nejrůznější konzervanty a vodu, zejména u masa. To zaručí, že maso vypadá déle čerstvé. Vodou napuštěné maso je navíc jedním z dalších oblíbených triků obchodníků, nejen, že dodá masu čerstvý vzhled, ale zvýší i jeho váhu. Zákazník si pak odnáší o několik gramů masa méně, než zaplatil,“ vysvětluje Martin Prokop osobní zkušenosti s potravinářstvím v ČR.

Nejvíc Čechy zajímá obsah tuků a cukrů, zbytek prý přehlížejí. „Většina potravin, které se vyrábějí masově, obsahuje látky, které v nich nemají vůbec co dělat. Například ve složení kvalitního jogurtu by mělo být pouze kravské mléko a jogurtová kultura, pokud je smetanový, navíc bude obsahovat smetanu. U ochucených pak samozřejmě nechybí patřičná složka – ovoce nebo čokoláda. Cokoliv ve složení navíc je tam pouze pro snížení nákladů na straně producentů,“ říká Martin Prokop.

Zhruba 70 procent Čechů si myslí, že jsou „éčka“ obsažená v potravinách škodlivá, většina z nich ale neví, co tyto látky vlastně znamenají. Potravinám prodlužují trvanlivost, vylepšují barvu, zvýrazňují nebo upravují jejich chuť. Obchodníci se ale uvádění velkého množství „éček“ v potravinách mohou vyhnout.

„Zákon obchodníkům povoluje uvádět na obalu přidané látky buď jejich kódem E, nebo chemickým názvem. Řada obchodníků volí chemický název, zákazníci jsou už totiž na velké množství ,éček´citliví a chemickým názvům zpravidla nerozumějí. Například problematický je aspartam - syntetické sladidlo, které je zhruba dvěstěkrát sladší než cukr, zvýrazňuje aroma a zvyšuje chuť k jídlu. Běžně ho obsahuje kolem šesti tisíc potravin na celém světě, zpravidla těch, které nevyžadují tepelnou úpravu. Obsahují ho například nápoje, jogurty, pudinky, snídaňové cereálie, zmrzliny, cukrovinky určené pro děti nebo i majonézy a hořčice,“ uvádí Martina Kučerová.

Projekt Z farmy domů se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu. (zfarmydomu.cz)
Projekt Z farmy domů se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu. (zfarmydomu.cz)


Jak se vyhnout barvivům, sladidlům, konzervantům a stabilizátorům?

Ke svojí kritice nabízejí jako řešení jak z toho ven zakladatelé firmy Z farmy domů, vlastní řešení začít odebírat produkty od místních pěstitelů a chovatelů, u kterých si můžeme ověřit jak pěstují zeleninu a ovoce, jak chovají zvířata a jak svoje produkty z nich následně vyrábějí.

Výsledkem je mimo jiné také webové stránky zfarmydomu.cz, kde mohou případní zájemci hledat produkty od lokálních dodavatelů a něco si o nich zjistit, případně sami na farmy zajet a vytvořit si tak podle vlastního výběru oblíbence a začít nakupovat od nich. S jistotou odkud potraviny pocházejí a jak jsou vyráběny.

Stálý odběr chtějí obchodníci zajistit tím, že si na stránkách zákazníci budou moci vytvořit objednávku a například každý týden obdržet bedýnku s objednanými výrobky přímo na určené adrese. Takže přímo z farmy domů.

Zajímavý nápad ale vyžaduje trochu iniciativy od samotných spotřebitelů. První věcí je, že kvalitní potraviny nemohou být stejně drahé jako ty méně kvalitní, což může částečně vyřešit přímý odběr. Druhá je, že na začátku je třeba se seznámit se systémem objednávek a dodávek. Takže pokud vám za to podpora místních výrobců, ekologického zemědělství a kvalitních potravin stojí, možná to nebudou až tak velké překážky.

Projekt Z farmy domů se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu. (zfarmydomu.cz)
Projekt Z farmy domů se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu. (zfarmydomu.cz)Projekt Z farmy domů se pokouší o vytvoření distribuční sítě s kvalitními potravinami od českých dodavatelů až do domu.(zfarmydomu.cz)