Výkonný ředitel Apple Inc. Steve Jobs oznamuje uvedení nového iPadu na Zvláštní akci Apple v Centru umění Yerba Buena v San Francisku (Kalifornie) 27. ledna 2010.
Výkonný ředitel Apple Inc. Steve Jobs oznamuje uvedení nového iPadu na Zvláštní akci Apple v Centru umění Yerba Buena v San Francisku (Kalifornie) 27. ledna 2010.

Společnost Apple Computer konečně předvedla svou dlouho očekávanou novinku - tabletový počítač iPad.

Ředitel firmy Steve Jobs oznámil uvedení produktu Apple iPad na zvláštní akci 27. ledna v Centru umění Yerba Buena v San Francisku.

Jobs prohlásil, že Apple chce „vyrazit do roku 2010 představením vskutku magického a převratného výrobku," načež zmínil několik zlomových okamžiků společnosti, například prodej 250miliontého iPodu nebo vstup mezi podniky s obratem nad 50 miliard dolarů ročně.

A potom již přišel vrchol jeho prezentace - odhalení iPadu.

Splnil očekávání

Jeden z hostů si zkouší novu klávesnici na Apple iPadu na Zvláštní akci Apple v Centru umění Yerba Buena. (AP/SITA)
Jeden z hostů si zkouší novu klávesnici na Apple iPadu na Zvláštní akci Apple v Centru umění Yerba Buena. (AP/SITA)

Podle prvních reakcí iPad vyplnil bezpříkladná očekávání, která jej doprovázela.

Z předváděcí akce iPad vypadal jako větší iPhone nebo iPod Touch. Viceprezident Apple, Scott Forstall, dokonce prohlásil, že na iPadu mohou běžet iPhonové aplikace „v podstatě v nezměněné podobě". Vývojáři aplikací ale samozřejmě mohou využít jeho vyššího rozlišení a většího displeje.

Jobs na pódiu předváděl, jak iPad dokáže brouzdat po internetu, přehrávat video nebo hudbu. První zprávy v médiích hned po odhalení konstatovaly, že rozlišení a uživatelské rozhraní obrazovky odpovídá propagované úrovni.

iPad je asi 1,3 cm tlustý, váží necelých 700 gramů a je vybaven 9,7 palcovým (cca 24,6 cm) multidotekovým IPS displejem. V jeho útrobách vězí 1 GHz procesor A4 z dílny Apple.

Přístroj má údajně stát $499, $599 nebo $699 na americkém trhu, přičemž různá cena znamená různě velký úložný prostor (16GB, 32GB a 64GB). Samozřejmostí je podpora bezdrátových sítí a Bluetooth. Na cestě jsou rovněž modely s podporou rychlého mobilního internetu 3G, za které si připlatíte dalších 130 dolarů.

Zabiják e-readerů?

Kromě nadupané mašinky, schopné prohlížet web, přehrávat video a hudbu, Apple zdá se plánuje iPad jako konkurenci elektronické čtečky Kindle od Amazonu.

Steve Jobs během předváděcí akce ukázal aplikaci nazvanou iBooks. Předvedl také iBooks obchod, který umožní uživatelům iPadu nakupovat knížky a číst si je na zařízení.

Aplikace iBooks je přímou konkurencí Amazone Kindle na trhu e-readerů.

Na konci prezentace pan Jobs uvedl, že „laťka je dost vysoko" pro založení „třetí kategorie produktů", kterou mají představovat tabletová PC vedle notebooků a desktopů. „Musí být mnohem lepší a dělat určité klíčové věci. My si myslíme, že takové zboží máme," poznamenal.

Article in English