V druhém díle naší České právní poradny budeme řešit otázku reklamace zboží a možnosti jeho vrácení. V druhé otázce podrobněji rozebereme práva zákazníka při nákupu přes internet.

Koupila jsem si nové boty, ale už po dvou dnech se mi na nich začala odlepovat podrážka. Mám v tomto případě právo na výměnu nebo je musím dát na reklamaci? V jakých případech mohu žádat o vrácení peněz? Na jaké instituce se mohu obrátit v případě, že prodavač nechce reklamaci uznat?

20090909-foto-internet
Je nakupování přes internet skutečně taková hračka? (dalbera/flickr)

 

Při prodeji zboží v obchodě se uzavírají tzv. spotřebitelské smlouvy. Mají vyšší stupeň ochrany, než obyčejné kupní smlouvy. V každém jednotlivém případě se musí rozlišovat, zda vadu lze odstranit, anebo ne a zda vada brání řádnému užívání věci. Ve Vašem případě je vada odstranitelná, tudíž můžete požadovat odstranění vady. Žádat opravu věci můžete i opakovaně. Při větším počtu oprav máte pak právo na výměnu věci nebo odstoupení od smlouvy, podle toho, co je pro Vás v dané situaci lepší a požadovat od prodávajícího vrácení peněz. Pro úplnost dodám, že záruční doba na všechny věci spotřebního charakteru (tedy i včetně bot), je dva roky. V případě, že jste vadu u prodávajícího reklamovala a čekáte na její vyřízení, tato doba neběží. Proto by Vám měl prodávající vystavit doklad o reklamaci, kde by mělo být uvedeno, po jakou dobu u něj zboží bylo v opravě.

Co se týče institucí, na které je možné se v případě potřeby obrátit: jedná se hlavně o Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) nebo také Sdružení českých spotřebitelů. Jsou schopni v každém jednotlivém případě poradit nebo pomoci. Internetová adresa: www.regio.cz nebo www.spotrebitel.cz.

 

Nakupování přes internet

Jaká jsou práva zákazníka při nakupování přes internet?Jsou tam nějaké odlišnosti v porovnání s nakupováním v klasických obchodech? Je pravda, že po 10 dnech je možné zboží vrátit bez udání důvodu?

Podle ustanovení § 53 odst. 6 občanského zákoníku máte právo odstoupit od smlouvy uzavřené v zásilkovém obchodě (tj. zakoupené prostřednictvím teleshoppingu, internetu, apod.) do 14 dnů od převzetí plnění, a to bez udání důvodu (tedy i v případě, že je zboží bezvadné). Protože se předpokládá, že pokud zboží nakupujete v obchodě, máte možnost jej vidět, popř. posoudit materiál a jsou vidět i drobné vady, které při nakupování přes internet nemůžete odhalit.

K řádnému odstoupení od smlouvy postačí v uvedené lhůtě doručit oznámení o odstoupení od smlouvy prodávajícímu (není třeba v této lhůtě vracet zboží). Odstoupit od smlouvy je možné i v případě, že zboží již je použité. Přestože je zákonné právo odstoupení od smlouvy bezpodmínečné, je vhodné se předem o podmínkách příslušného obchodu informovat a zvolit takový, který skutečně právo odstoupit od smlouvy deklaruje ve svých podmínkách - jinak se budete muset svého práva domáhat soudně.

JUDr. Nina Rydlová provozuje právnickou praxi v advokátní kanceláři paní Silvie Walterové a pro Velko Epochu pracuje jako externí dopisovatelka. Na dotazy čtenářů je ochotna odpovědět na telefoním čísle: 733 756 580 nebo na e-mailové adrese: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Související články:

Česká právní poradna: Odpovědnost za vady prodaného zboží

Česká právní poradna: Výpověď z nájmu bytu