Lej Ťün, výkonný ředitel čínské firmy Xiaomi Inc.  (ChinaFotoPress/Getty Images)
Lej Ťün, výkonný ředitel čínské firmy Xiaomi Inc. (ChinaFotoPress/Getty Images)
Firma Xiaomi, přední čínský výrobce chytrých mobilních telefonů, existuje na trhu pouhých pět let. Je pojmenována podle typu rýžového zrna a její hodnota se v současnosti odhaduje na 45 miliard amerických dolarů.

V Pekingu založená firma prodala ve druhém čtvrtletí letošního roku zhruba 18 miliónů smartphonů. Podle výzkumu společnosti IDC je v současnosti čtvrtým největším světovým výrobcem za Samsungem, Applem a čínským konkurentem Huaweiem.

Kromě chytrých telefonů firma vyrábí různé nositelné technologické vybavení a domácí elektroniku. Se svým progresivním přístupem a globálními ambicemi společnost tento měsíc oficiálně představila svůj první smartphone vyrobený mimo Asii. Aby podnik opravdu uspěl tam, kde žádný předchozí čínský výrobce, musí udržet své zahraniční záležitosti nezávislé na čínské politice a nadále nabízet inovativní výrobky za nízké ceny.

Rychlý vzestup

V čele společnosti stojí Lej Ťün, který spolu-založil firmu v roce 2010. Už jako startup přilákala společnost velké investory včetně singapurského fondu Temasek Holdings (Private) Limited či amerického výrobce procesorů Qualcomm Technologies Inc.

„Největší podobnost mezi Xiaomi a Applem představuje věrnost zákazníků, a to zejména mezi mladou generací a technicky znalými uživateli."

Zakladatelé firmy, kteří pracovali v Googlu a Microsoftu, viděli společnost Apple jako globálního lídra v oblasti smartphonů. Nicméně zdálo se, že na trhu existuje určitá mezera, kterou by šlo zaplnit, a to především v nižších cenových kategoriích.

Xiaomi využívá operační systémem Google Android. Tato čínská firma dokonce najala Huga Barru, bývalého ředitele Googlu, aby se stal jejich viceprezidentem v oblasti mezinárodních operací.

Obchodní model společnosti je postaven na výrobě high-spec smartphonů a jejich prodeji za téměř výrobní náklady. Další zajímavostí je, že prodej telefonů probíhá výhradně on-line, čímž dochází ke snížení režijních nákladů. Všechny telefony se prodávají asi za poloviční cenu typického iPhonu či Samsungu Galaxy S v Číně. Dnes Xiaomi prodává také spotřební zboží, jako například inteligentní hodinky, externí nabíječky, kamery, a dokonce i čističku vody. Avšak na rozdíl od mnoha čínských výrobků z minulosti se zdá, že její výrobky vykazují vysokou kvalitu a dobrý design.

Xiaomi se často přezdívá „čínský Apple". Za kopírování designu amerického giganta sklidila společnost značnou kritiku. Její výkonný ředitel Lej Ťün nosí na tiskových konferencích černý trikot. Tento Ťünův zvyk má evokovat odkaz bývalého ředitele Apple Steva Jobse, nicméně působí to jako klišé.

Zda-li lze pouhé zakřivení rohů zařízení brát jako patentovatelný vynález, je diskutabilní, nicméně největší podobnost mezi Xiaomi a Applem představuje věrnost zákazníků, a to zejména mezi mladou generací a technicky znalými uživateli.

Loajalita a horlivost fanoušků Xiaomi v Číně je bezkonkurenční. Společnost je aktivní na sociálních sítích od Instagramu přes Facebook a často přistupuje k zákazníkům na osobní úrovni. Často jsou pořádány různé výprodeje a kulturní akce, kde mohou zákazníci obdržet zdarma dárek. Na oplátku zasílají někteří zákazníci do sídla společnosti dary a děkovné emaily.

Část firemní reputace vychází z nacionalismu. Wang Wen-jung, jeden z fanoušků, řekl deníku Wall Street Journal, že má společnost částečně rád hlavně proto, že je čínská. Co se týče názvu společnosti, koluje kolem něj řada nepotvrzených dojmů. Někteří jedinci jsou toho názoru, že slouží jako odkaz na komunistický slogan z roku 1950, kdy Mao Ce-tung odkazoval na to, že Čína vzestoupí pomocí rýže a pušek.

Screen-Shot-2015-07-26-at-11.19.22-AMScreen-Shot-2015-07-27-at-13.18.10


Vstup na brazilský trh

Minulý měsíc firma zahájila expanzi mimo asijský trh. Jako svou vlajkovou loď si zvolila produkt smartphone Redmi 2 a cílovou zemi Brazílii. Telefon Redmi 2 je vybaven procesorem Qualcomm Snapdragon a 8 megapixelovým fotoaparátem. Tento produkt se v Asii osvědčil a dobře se prodává konkrétně v Indii, Indonésii, a Malajsii.

Kvůli Barrovi představuje Brazílie samozřejmě logický krok. Tato země je ovšem také obrovským příjemcem čínských přímých zahraničních investic a trhem zralým pro společnost jako je Xiaomi.

Nicméně brazilská celní politika vztahující se k importu elektroniky razantně zdražuje prodejní ceny. Produkty, jako je iPhone či Galaxy S, stojí více než 1 000 dolarů neboli o 30-40 procent více, než je jejich maloobchodní cena v USA, a to i navzdory tomu, že v Brazílii jsou nižší mzdy.

Společnost Xiaomi učinila bezprecedentní rozhodnutí, takové, které žádná jiná čínská společnost ještě nikdy neuskutečnila – a to vyrábět své telefony v Brazílii. Firma se domluvila s tchajwanskou společností Hon Hai Precision Industry (aka Foxconn), která bude pro Xiaomi sestavovat telefony v brazilských továrnách.

Tisíce zákazníků a kolem 130 novinářů se účastnilo slavnostního otevření v Sao Paulo na začátku července. Produkt Redmi 2, který se prodává on-line za pouhých 160 $, byl vyprodán během několika hodin.

Globální ambice

Xiaomi si stanovilo ambiciózní dlouhodobé cíle. Lej Ťün loni konstatoval, že cílem společnosti je se stát největším světovým výrobcem telefonů během dalších deseti let.

Jiné čínské technologické firmy v minulosti byly vnímány jako levné a nekvalitní. Ve srovnání s nimi je Xiaomi inovativní. I když je v současnosti společnost málo známá mimo čínský trh, již si našla i řadu fanoušků mezi zahraničními uživateli.

Samozřejmě s postupem a větší oporou na zahraničních trzích bude firma čelit velkým výzvám.

Jednou z nich jsou soudní spory. Ve srovnání s globálními konkurenty vlastní společnost několik patentů. Nedostatečný právní systém v Číně způsobuje, že Samsung či Apple nebo jiní mají nyní velmi malou šanci Xiaomi žalovat. Avšak jakmile vzroste poptávka po produktech této firmy v zahraničí, může být hned všechno jinak.

Firma nutně potřebuje rozšířit svou patentovou základnu a uskutečnit rozhodnutí, která jí umožní stát nohama pevně na zemi, popřípadě podepsat licenční ujednání o patentových poplatcích. Jako vzor může společnosti sloužit expanze firmy HTC uskutečněná před deseti lety. Je jasné, že právní záležitosti zvýší společnosti náklady, a pro uchování marže se v zahraničí pravděpodobně budou muset prodávat telefony za nepatrně vyšší ceny.

Nejdůležitější rozhodnutí, které může Xiaomi zajistit mezinárodní úspěch, se vztahuje k otázce bezpečnosti. Vzhledem k nedávným událostem čínského hackingu a špionáže není situace výhodná. Každý čínský podnik čelí podobným problémům, zejména pokud jde o technologickou společnost, která poskytuje zařízení uchovávající osobní údaje.

Xiaomi narazila na tento problém v Indii. Tamější vojenské letecké složky obvinily společnost z odesílání uživatelských dat na vzdálené servery v Číně. Podle zprávy Epoch Times měla zařízení, prodávaná v Indii, zadní vrátka ve firmwaru, která umožňovala vzdáleně odeslat informace. Společnost tvrdí, že nyní staví nová datová centra v zahraničí, která budou sloužit k uchovávání informací lokálně podle místních zákonů.

Společnost může logicky tyto obavy zmírnit pouze vystavěním výrobních základen mimo Čínu, otevřením datových center v zahraničí a ujištěním, že firmware jejich produktů nebude obsahovat zadní vrátka.

Vzhledem k vlivu vládních agentur ČKS na národní firmy bude tyto kroky velmi složité uskutečnit.
Žádná čínská společnost nemá schopnost jít proti požadavkům vlastních národních složek. Mnoho velkých společností navíc hájí vlastenecké hodnoty, včetně Xiaomi.

Vzhledem k nedávným výrokům Číny o získávání technologické suverenity a pokračujících snahách o získání dat amerických technologických a finančních společností představuje otázka politické kontroly pro Xiaomi jednu z nejzávažnějších překážek. Sofistikované spotřebitele znepokojuje myšlenka, že americká vláda má přístup k jejich telefonním údajům. Pro Xiaomi je tudíž situace nevědomky o to horší, neboť je zde možnost, že data jejích zákazníků získají čínské zpravodajské agentury.

Z tohoto důvodu panuje na některých trzích jasný nedostatek důvěry v čínské značky. Xiaomi se reprezentuje jako mladá a zábavná společnost, která již uzavřela ve světě řadu zajímavých mezinárodních partnerství - například s firmou Uber, která doručuje její telefony v jihovýchodní Asii. Dalším faktem je, že majetkový podíl společnosti vlastní indický miliardář Ratan Tata. Pokud tedy někdo může překonat hranici vnímání čínských produktů, bude to nejspíš Xiaomi.

Avšak vzhledem k politickým záležitostem nemusí být tato záležitost zcela v rukou společnosti samotné.

Přeložil: Petr Matějčeksmall United Kingdom