20121107 media2
Nahoře je známý snímek „tankového muže“ nazvaný „Pekingská událost“ na náměstí Nebeského klidu v Pekingu, dole je pak vidět jeho upravená verze státní agenturou Sin-chua, na kterém jsou davy lidí vítajících tanky. (Sin-chua/Ming Pao)

 

Nová fotografická výstava v pevninské Číně zobrazuje historické snímky, které byly státními médii v průběhu posledních desetiletí upravovány. Pro mnohé Číňany to znamená možnost poznat svou skutečnou historii.

Přes sto snímků na výstavě pojmenované „Nespatřené umění“ odhaluje, jak státní média klamou veřejnost. Výstava probíhá v Kuangtungském uměleckém muzeu v Číně. Snímky shromáždil v průběhu několika let pekingský umělec Čang Ta-li. Odhalené snímky se často dotýkají citlivých politických otázek.

Autor výstavy Čang Ta-li prohlásil, že najít originální snímky bez pomoci médií si vyžádalo značné množství úsilí. Jeho přáním je lidem navrátit zpět ty pravé fotografie.

Jako příklad můžeme uvést snímek ve světě známý jako „Pekingská událost“, na kterém je zachycen muž s igelitovou taškou, který se  v roce 1989 postavil tankům Čínské lidové osvobozenecké armády na náměstí Nebeského klidu v Pekingu. Takto snímek se ovšem nelíbil komunistickému režimu. Zatímco záběry originálního snímku obletěly celý svět, obyvatelé pevninské Číny spatřit snímek v původní podobě neměli. Státní agentura Sin-chua upravila snímek pro potřeby režimu a veřejnosti předložila falsifikát, na které stojí okolo tanků davy lidí, kteří tanky nadšeně vítají.

20121107 media3
Nahoře originální snímek s Chu Ťin-tchaem, který si podává ruku s Teng Siao-pchingem. Na spodní fotografii je Ťiang Ce-min postávající opodál z vrchního snímku, retušován agenturou Sin-chua. (Sin-chua/Ming Pao)

Dalším příkladem může být snímek, na kterém generální tajemník Komunistické strany Chu Ťin-tchao  na začátku devadesátých let vítá bývalého vůdce Čínské lidové republiky Teng Siao-pchinga, za nimi však stál prezident Ťiang Ce-min, což se později režimu nehodilo a Ťiang byl státní agenturou vyretušován. Fotografie byla pořízena v roce (1992) ve Velkém lidovém sále v Pekingu.

Reakce návštěvníků výstavy

Lidé se mohli tváří v tvář faktům a podvrhům zamyslet a komentovat způsob fungování státních médií, která jim již řadu let předkládají podvrhy.

Jeden z návštěvníků výstavy, čtyřicetiletý pan Liou, který navštívil výstavu se svojí ženou, se v rozhovoru pro hongkongské médium Ming Pao zmínil o období události na náměstí Nebeského klidu v roce 1989. Uvedl, že si vzpomíná, jak tuto událost sledoval v hongkongských zprávách: „Náměstí Nebeského klidu obsadili studenti se stany. Poté přijela armáda a zahájila palbu ..“

Co se týče tzv. „tankového muže“, Liou uvedl, že „tank se snažil projet kolem muže, on byl však neoblomný a stál nadále před ním".

Vzhledem k tvrdé cenzuře státních médií však mnoho mladých lidí, zejména těch narozených po 90. letech, o opravdové události na náměstí Nebeského klidu nemají ponětí.

22letý Čang, student Umělecké školy v Kuang-čou, se na výstavě při pohledu na fotografii Tankového muže zamyslel, že vlastně stále neví, která fotka je skutečná, ale jedna z nich určitě bude, uvedl pro deník Ming Pao.

Vedoucí marketingového oddělení muzea Čchen Wen-če uvedl, že cílem práce je obnovit historická fakta. Dodal, že obsah každého uměleckého díla byl schválen provinčním kulturním oddělením.

Na otázku, zda tušil, jaká událost je spjatá s fotografií ze 4. června 1989, pan Čchen odpověděl: „Umělec nic nezveličoval a my se soustředíme pouze na samotné umění.“

Přeložil Michal Cabejšek.

 

small United Kingdom

 

Čtěte také:

Noví čínští vůdci budou svědky revoluce v médiích

Forum 2000: Experti diskutovali o cenzuře a zneužívání médií ve světě

Čína: Zátah na uživatele internetu skončil zatčením více než desítky tisíc lidí

Čínští internetoví cenzoři si dávají oraz. Cenzurované výrazy nyní slouží k mocenskému boji uvnitř strany

Velká Epocha začala být dostupná z pevninské Číny po pádu tajemníka Po Si-laje

Omezení cenzury na čínském vyhledávači Baidu známkou mocenského zápasu