Postradatelní/ The Expendables. (Hollywood Clasic Entertainment)

Žánr: dobrodružný, akční

Režie: Silvestr Stallone

Hrají: Silvestr Stallone, Bruce willis, Mickey Rourke, Dolph Lundgren, Jason Statham, Arnold Schwarzenegger, Rendy Couture, Jet Li, Giselle Itie

„Sedm statečných s moderním arzenálem a o něco dále na západě amerického kontinentu"

Postradatelní je film, jenž vás nenechá vydechnout. Akční triller plný vyzbrojených, nasazených hrdinů. Podle námětu Davida Callahama se režie ujal svalnatý Silvestr Stallone, který neváhal a nemalou část práce věnoval i scénaři podobně jako u filmu (Rocky Balboa z r.2006). Kromě sebe obsadil do filmu i hvězdné osazenstvo takových drsňáků bývalých akčních hrdinů, jako například Dolpha Lundgrena, Arnolda Schwarzeneggera, Bruce Willise či Mickeyho Rourka a dalších...

Hlavní hrdina jménem Barney Ross (Silvestr Stallone), přestárlý vojenský veterán, sestavil tým žoldáků a sám v něm působí jako vůdce a stratég. Z počátku přijímá objednávku od tajemného Kostelníka (Bruce Willis), aby dorazil na místo určení - ostrov Vilena a tam zabil fanatického diktátorského generála, jejímž protihráčkou je zdatná i křehká bojovnice za svobodu, generálova dcera Sandra (Gisele Itie). Sandra je rovněž místní informátorkou, která rozhodně netouží utéci s týmem rozhněvaných američanů bojujících za tučný obnos peněz.

Ve chvíli, kdy dojde k únosu sličné Sandry, se směr celé mise změní. Zkorumpované pozadí celé akce donutí Barneyho uvažovat, zda se vrátit nebo pokračovat a zachránit někoho, kdo stále věří ve svobodnou zemi a nezaprodanou duši.

Tým expertů Lee Christamas (Jason Statham) - letec a odborník na ostré nože, Yin Yang ( Jet Li) - specialista na boj zblízka, Hale Caesar (Tery Crews) - člověk se slabostí pro velké zbraně, Toll Road (Randy Couture) - demoliční profík, a také mozek celé skupiny, a Gunnar Jensen (Dolph Lundgren) drogově závislý muž a zároveň výtečný ostřelovač, si zvolí boj za svobodu na život a na smrt.

Námět

Silvestr Stallone si splnil sen, když se mu podařilo obsadit do svého filmu elitu akčních herců s neméně slavnými jmény. Než se tak stalo, musel se hluboce zamyslet, aby film nebyl pouhým akčním béčkem bez pořádné páteře příběhu. Lehce melancholický děj o skupině osamělých mužů, kteří v životě poznali jenom krvavý boj, se nese v duchu vykoupení z duševní prázdnoty, jak ve filmu dramaticky naznačil Mickey Rourke v roli bývalého vojáka vlastnícího tetovací studio a Stalloneho dobrého rádce. Producent Kevin Kling jako důvěrník poznal Stallonovu slabost pro příběhy, jako je například film stříbrného plátna ,,Tucet Špinavců".

„Když chybí srdce a příběh, film nemůže vzniknout. Akce je druhořadá."

Scénář

Řekla bych, že scénář je silnou stránkou příběhu. Především, se to týká hbitých dialogů s vtipným ražením jednotlivých osob. Co slovo, to perla. Někdy se zdá, že krvavé scény parodují vtipné hlášky drsných hrdinů, takže jim uvěříte jejich skrytou lidskost. Nepůsobí na nás tak vyumělkovaně jako některé komiksové postavy.

Pokud patříte mezi politické aktivisty, neměli byste film brát moc vážně, neboť si film užijete jedině, když ho vezmete s nadhledem a lehkostí zvědavého diváka, ačkoliv děj zdánlivě připomíná boj mezi Kubou a americkým systémem. Zkorumpovaný generál zaprodal duši politicky zklamanému, americkému agentovi CIA (Erik Roberts), jenž se snaží projevit svou moc nabytou prodejem drog - to se spíše jeví jako lehká parodie. Takže žádný strach, že byste si film osobně neužili.

Triky

Důvěryhodný kameraman Jeffrey Kimball nás chce přesvědčit, že méně vizuálních efektů nám poskytne spousty syrového pohledu na padající domy, přítomnost neotřelých kaskadérských výkonů, kterým vládl Chad Stahelski (Rambo IV).

Mohu potvrdit, že za jednu z nejdrsnějších scén považuji mučení Sandry (Gisele Itie) v tmavé kobce brasilského zámku. I přes nepřízeň počasí plného horkého, vlhkého ovzduší, které si zažili při natáčení, se filmařům podařilo ohromit akční fandy zbraněmi vybuchujícími skoro ze samotného filmového plátna.

Obsazení

Už zmíněný Barney alias Silvestr Stallone se vžil do role pevného muže, který jen tak nemění názory a navzdory okolnostem je stále citlivým chlapíkem. Jeho odhodlání drží partu pohromadě, i když se nějaká ta skulinka přece jenom najde. Onu skulinku vytvořil Dolph Lundrgen jako nervózní a nevyzpytatelný Gunnar Jensen, který, jak už to bývá, hledá sám sebe. Jestli správným způsobem, to už posuďte sami.

Charismatický Jet Li (Yin Yan) odehrál kus starého dobrého kung-fu a poukázal na důležitost rychlého nasazení v prekérní situaci. Prostě malý, ale šikovný. Výraz tváře Erika Robertse jej odsoudila k záporným hrdinům, ale musí se nechat, že se do nich vžívá z vervou lví osobnosti.

Mikey Rourke na nás nezapomněl a opět se vrátil na plátna, aby sehrál řadu různorodých hrdinů, kteří dokáží dát příběhu dobrou formu. Ostatní jednoduše přihrávají, ať už jde o krátké okamžiky málo známých herců nebo slavnou hlavu Bruce Willise či pohodovou tvář Arnolda Swarzennegera. Kdoví, třeba se s nimi v budoucnosti ještě potkáme opět pod režií Silvestra Stalloneho.

Rozhodně by si film neměli nechat ujít fanoušci akčního žánru. Nuda v sedadle popcornového kina nehrozí. Sice mne snímek nijak neomráčil a neměla jsem pocit, že bych se měla hluboce zamyslet, ale občas je dobré se nechat unést a příliš nepřemýšlet, ať už jde o dogmata nebo politiku. Jednoduchá podívaná s morálním podtextem o svobodě ducha neuškodí. Tak se hezky bavte.

Premiéra 23. srpen 2010, délka 99 minut * ČSFD * IMDB *