Plakát k filmu Late Night v hlavní roli s Emmou Thompsonovou. (Falcon.cz)
Plakát k filmu Late Night v hlavní roli s Emmou Thompsonovou. (Falcon.cz)

„Jak přizpůsobit noční satirickou šou současnému stavu společnosti (v USA) a neztratit při tom základní hodnoty a zdraví rozum.“


Recenze právě tohoto filmu nebyla nijak snadná. Už proto, že současné sociální a politické prostředí ve Spojených státech je silně komplikované socialistickou agendou a někdy i ultralevicovými myšlenkami. Kromě feminismu, „politické korektnosti“ a boje za „rovnost ve výsledku“ komplikují lidem normální život i zcela „běžné“ události. A o tom všem je nový snímek scénáristky Mindy Kalingové (která ve snímku zároveň hraje vedlejší roli) a režisérky Nishy Ganatraové.



  Žánr:
 
Komedie, drama
  Scénář: Mindy Kaling
  Režie: Nisha Ganatra
  Hrají: Emma Thompson, Mindy Kaling, John Lithgow, Hugh Dancy a další



Nebylo snadné se ve snímku zorientovat. Protože je prošpikovaný právě vzkazy o „rasové nerovnosti“, diskriminaci nebo „nechtěném konzervativismu“, chvíli mi trvalo zjistit, jestli autoři tyto myšlenkové proudy obhajují nebo je kritizují.

Nakonec mám ze snímku dojem, že se pokouší o druh společenské satiry, proto si také tvůrkyně vybraly jako hlavní motiv příběhu moderování satirické noční „talkshow“ a jako hlavní postavu zvolili ženu.

Hlavní postava, moderátorka Katherine Newburyová, v níž jistě diváci ocení vytříbené herecké umění Emmy Thompsonové, byla zřejmě tvůrci příběhu záměrně sepsána jako Angličanka. Postava symbolizující tradiční hodnoty, konzervativní prostředí Anglie – kterým právě hlavní proud společnosti věnuje stále menší pozornost a dává jim stále menší důležitost.

Není tedy divu, že její „Noční talkshow“ má stále menší sledovanost a vedení televize jí chce zrušit.

recenze-film-late-night-plakat-epoch-times2
Mindy Kaling a Emma Thomspon ve filmu Late Night. (Amazon Studios)

Z čeho si dělá film „legraci“


Film je o satirické show právě proto, že si tvůrci z komplikované společnosti chtějí trochu „vystřelit“, ale také seriózně poukázat na absurdní situace – a zůstat při tom co nejvíce „neutrální“, aby jeho tvůrci nemuseli v USA čelit kritice feministek, socialistů, LGBT lobby...

Například Katherine Newburyová spustí pořad „bílá spasitelka“, v němž pomůže černochům stopnout taxík, protože si stěžují, že „v tomhle městě se mi nikdy nepodaří stopnout taxík“. Černoch jí ale odpoví, že teď nikam jet nepotřebuje, a tak ho Newburyová do taxíku donutí vstoupit. Čin „donucení“ poté glosuje tím, že „bílí spasitelé právě takhle fungují“.

Tento gag vnímám právě jako satirický výsměch politikům, bojujícím za takzvanou „sociální spravedlnost“, aby celou společnost přinutili k jejich představě spravedlnosti, a nezáleží na tom, jestli to lidé potřebují nebo nikoliv – oni realizují svoji „vizi spravedlnosti“ (ať už sebevíce utopickou) a to je nejdůležitější.

Samozřejmě nebudu zde prozrazovat všechny vtipy z celého filmu, ale ještě zmíním, že tvůrci v něm zřejmě právě sledují potřebu přizpůsobit se současnému stavu společnosti, ale neztratit při tom základní hodnoty a zdravý rozum.

Snímek také naznačuje, že budoucnost bude patřit těm, kteří se chovají pravdivě, upřímně a projevují ostatním soucit. Naznačuje, že pokud nebudou lidé s konzervativními hodnotami vnímat, co se kolem nich děje, nevezmou to na vědomí a nebudou ochotni se tomu přizpůsobit, nebudou mít možnost svoje hodnoty prezentovat hlavnímu proudu společnosti.

Upoutávka na film Late Night

Hodnocení


Snímek je asi lépe rozumově pochopitelný pro americké publikum, které žije v prostředí, o němž snímek je. Ale i Evropan v něm nalezne řadu vtipných momentů, kterým bude ochoten se upřímně zasmát.

Nicméně slyším ze svého okolí (i já mám takový dojem), že pokud jde o komedie, jde skutečně dopředu francouzská komediální produkce (Láska na druhý pohled, Láska bez bariér) nebo zmíním očekávaný německý objev Bez věcí nad věcí.

Americké komedie jsou hodnotově stále zmatenější, příběhově nahodilé a málo promyšlené. Téma a zpracování snímku Late Nihgt je ale zajímavé a hodnotím ho (i přes zmiňovanou kritiku) jako poměrně zdařilý.

Hodnocení: 


Premiéra: 11. července 2019, délka 102 minut * ČSFD * IMDB *


Líbil se vám tento článek? Podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.