Narušení letecké dopravy způsobené pokračující erupcí sopky na Islandu. (AP/SITA)
Narušení letecké dopravy způsobené pokračující erupcí sopky na Islandu. (AP/SITA)

Londýn – Nová pravidla o letech v sopečném prachu byly v úterý zavedeny ve Velké Británii. Tyto předpisy by měly zredukovat narušení letecké dopravy způsobené pokračující erupcí sopky na Islandu.
 
Uvolnění norem Civilním leteckým úřadem (CAA) umožňuje letadlům cestovat po dobu určenou výrobcem motorů ve vzdušném prostoru při dvojnásobné koncentraci sopečného popela, než jakou stanovily evropské předpisy. Předpisy jsou platné od úterý a leteckému průmyslu, který v pondělí utrpěl odhadovanou ztrátu jednoho tisíce zrušených letů, přinesly velkou úlevu. Pondělní lety byly zrušeny kvůli předpovědi národního meteorologického úřadu (Met Office), že se k ostrovu opět blíží mrak sopečného prachu.

CAA tvrdí, že nové předpisy budou znamenat, že vzdušný prostor v Británii a Irsku, který byl byl dříve uzavřený, teď bude moci být bezpečně otevřen.

Andrew Haines, výkonný ředitel CAA prohlásil: „Bezprecedentní situace si vyžadují nová opatření a výzvy, kterým čelíme, by se neměly podceňovat. Přední světoví vědci nám říkají, že nesmíme jednoduše předpokládat, že účinek této sopky bude stejný jako u jiných vulkánů někde jinde. Její blízkost u Británie, časový úsek, ve kterém bez přestání vybuchuje a změny počasí jsou všechno mimořádné charakteristiky.“

„Prací CAA je zajistit bezpečnost veřejnosti tím, že vydáme bezpečná rozhodnutí založená na vědeckých a technických důkazech. Nebudeme naslouchat těm, kdo říkají ´tak počkejme a uvidí se.´“

Nízkonákladová letecká společnost Flybe byla první, kdo obdržel certifikát od výrobce svých motorů a podle CAA budou rychle následovat další.

Výkonný ředitel Flybe, Jim French v tiskovém prohlášení řekl, že kdyby se tyto nové předpisy zavedly o dva dny dřív, mohli jako firma zrušit jen 21 letů namísto 380.

Dubnová ztráta 1,7 miliard dolarů, kterou leteckému průmyslu způsobila sopka  Eyjafjallajökull, následovaná posledním uzavřením britskému vzdušného prostoru, rozhněvala šéfy aerolinek.

Výkonný ředitel British Airways, Willie Walsh popsal pondělní zákaz letů na Heathow a Gatwicku jako „velmi přehnanou reakci na velmi malé riziko".

„Jsem velmi znepokojen, že rozhodnutí o otevření a uzavření letišť jsou založená na teoretickém modelu. Neexistoval žádný důkaz, že obloha nad Londýnem obsahuje prach, a stejně bylo Heathow zavřeno," prohlásil Walsh.

Omezení letů jsou v současnosti založena na předpovědi koncentrací popelového mraku. Model je částečně zpracováván počítačem za použití klimatických vzorců poskytnutých Met Office. Nedělní a pondělní zrušení letů bylo založené na těchto předpovědích, ovšem měření neukázala žádný prach.  

Kromě předvídatelných kalkulací výdrže motoru je hlavním zdrojem důkazu nebezpečí sopečného prachu let britských aerolinek z 24. června 1982, kdy stroj na cestě z Londýna do Aucklandu vletěl do popelečného mraku vzniklého výbuchem sopky Galunggung v Indonésii.

Všechny čtyři motory se zastavily, ale letadlo proletělo mrakem a motory pak znovu naskočily. Stroj tehdy bezpečně přistál v Jakartě. K žádným zraněním tehdy nedošlo.

Article in English