Žánr: dobrodružný, fantasy

Režie: Terry Gilliam
Scénář: Terry Gilliam a Charles McKeown
Hudba: Mychael Danna a Jeff Danna
Hrají: Heath Ledger, Johnny Depp, Colin Farrell, Jude Law, Christopher Plummer, Tom Waits a Lily Coleová

"Když uzavřete sázku se silami zla, odměna za vaše vítězství bude stejně tak prohrou"

Režisér Terry Gilliam se po filmu Kletba bratří Grimmů pustil do natáčení nového fantasy snímku nazvaného Imaginárum doktora Parnasse. Během natáčení ale zemřel herec Heath Ledger (Temný rytíř), který hrál v Imagináru podvodníka Tonyho - jednu z hlavních postav. Film se bez Ledgera nemohl dále točit a tvůrci se chystali práce na filmu úplně zastavit. Nakonec však režisér Terry Gilliam přišel s nečekaným ohlášením. Jako poctu Ledgerovi se roli Tonyho rozhodli dokončit hned tři hollywoodské hvězdy - Johnny Depp, Jude Law a Colin Farrell.

Gilliam se ve snímku Imaginárum doktora Parnasse pustil do osobitého ztvárnění sil dobra a zla a jejich vzájemného boje o lidské duše. Příběh zasadil do pestrobarevného antiku a prostředí podobného stylu francouzského režiséra Jaena Pierra Jeuneta, který volí kulisy a rekvizity měděné barvy s nádechem omšelé veteše.

V odlehlém chrámu kdesi na vrcholku ledových hor pokrytých sněhem sedí pod obřím zvonem skupinka mnichů, kteří vyprávějí příběh o dějinách vesmíru. Uprostřed kruhu sedí mnich Parnassus (Christopher Plummer), kterého až do nehostinných hor přišel navštívit ďábel ztělesněný osobou pana Nicka (Tom Waits), aby zkoušel jeho víru a pokoušel jeho slabosti.

imaginarium_of_doctor_parnassus111
Ďábelská pokušení pana Nicka, který zná každou slabost lidské duše. (Hollywood Clasic Entertainment)

Parnassus podlehne jeho úkladům a uzavře s ním sázku o svoji nesmrtelnost. I když Parnassus sázku vyhraje uvědomí si, že prohrál již ve chvíli, kdy s ním sázku uzavíral, protože odměna za jeho vítězství pochází od sil zla. Nesmrtelnost se mu tedy stane prokletím. O mnoho století později si na něj ďábel opět vzpomene a pošle mu do cesty jeho životní lásku, aby jej donutil uzavřít další nečestnou smlouvu, ve které se vzdá své nesmrtelnosti výměnou za to že mu NIck vrátí mládí. Navíc si Nick za svoje služby dělá nároky na Parnassovo prvorozené dítě, které se má v den svých šestnáctých narozenin stát jeho majetkem.

Malé Valentině (Lily Coleová) bude brzy šestnáct let a Parnassus se pokouší vymyslet, jak ji zachránit před úklady pana Nicka. Nick se však velice rád sází, a proto se rozhodne nebohého Parnassa opět donutit k dalšímu hříchu. Valentinu získá ten, který první přivede na svoji stranu pět lidských duší...

Gilliamova fantasie

Nejpodivuhodnějším a zároveň nejpovedenějším prvkem celého příběhu je takzvané Imaginárum. Imaginárum je v podstatě vytvářeno myslí Dr. Parnasse, do které lze vstoupit magickým zrcadlem. Mysl člověka, který do Imaginára vstoupí, vytvoří podivuhodný svět, který je obrazem jeho myšlenek a představ.

Svět, který je obrazem mysli toho kdo vstoupil do Parnassova Imaginára. (Hollywood Clasic Entertainment)

V tomto podivuhodném světě se právě odehrává boj o jejich vlastní duši. Parnassus nabízí lidem cestu dobra, krásy, nezkaženosti a vzestoupení do nebeského království. Do dění v Imagináru ovšem zasahují také síly zla v podobě pana Nicka, které se snaží zlákat duše lidí na scestí a nabízí jim touhy, alkohol a okamžité zisky. Rozhodnutí musí udělat každý návštěvník Imaginára sám za sebe, Parnassus a Nick jim pouze nabízejí možnosti a vytvářejí jim cestu.

Herecké výkony

Heath Ledger, na kterého se jistě mnozí přijdou do kina podívat, ztvárnil ve snímku postavu nevyzpytatelného fešáka Tonyho. Těšit se můžete na jeho tvůrčí herecký styl a osobité charisma a také na tři další herce, kteří po jeho smrti roli fešáka Tonyho mistrovsky dohráli do konce. Tato na poslední chvíli vytvořená čtyřrole dopadla velmi dobře a výrazně podtrhla znázornění jeho proměnlivého a neupřímného charakteru.

Čtyři tváře podvodníka Toniho - Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law a Colin Farrell - (Hollywood Clasic Entertainment)
Čtyři tváře podvodníka Tonyho - Heath Ledger, Johnny Depp, Colin Farrell a Jude Law - (Hollywood Clasic Entertainment)

Klikatá linie příběhu

Na začátku příběhu se zdá, že Parnassus má nějaké speciální poslání, ale postupně se jeho cesta zamotá natolik, že se nakonec jeho život zúžil pouze na snahu o záchranu své dcery. Není jisté ani poslání jeho skupiny, která čítá jeho dceru, trpaslíka Perciho (Verne Troyer) a mladého Antona (Andrew Garfield). Tady se z příběhu, který Terry Gilliam vypráví, stala poněkud nejasná změť situací sehraných na pódiu plném veteše. Hlavní linie příběhu a celkový význam se jakoby nedokázal udržet pohromadě a rozpadl se do několika nejasných konceptů a vizí.

Na druhou stranu se Gilliamovi minimálně podařilo v jeho jinotajích vtipně dotknout řady běžných životních situací. Zobrazit jak ďábelská pokušení pana Nicka, který zná každou slabost lidské duše, tak i snahy o záchranu duše mnicha Parnasse, jenž lidem otevírá cestu k nebeským světům. Posledním, poněkud méně dobře stravitelným paradoxem je, že Parnasus je předkládán jako "spasitel alkoholik", což ho do jisté míry zesměšňuje a znejištuje i jeho pozici na straně sil dobra.

Premiéra filmu 21. ledna 2010, délka 122 minut, české titulky.

Hodnocení: * ČSFD IMDB *

Heath Ledger, na kterého se jistě mnozí přijdou do kina podívat, ztvárnil ve snímku postavu nevyzpytatelného fešáka Tonyho. (Hollywood Clasic Entertainment)