Harry Potter a Princ dvojí krve. (Warner Bros)
Harry Potter a Princ dvojí krve. (Foto: Warner Bros)

Dobrodružný / Fantasy / Mysteriózní / Romantický
Velká Británie / USA, 2009, 153 min
Režie: David Yates

Po dlouhém čekání je to tady. Před-předposlední pokračování ságy Harryho Pottera s přízviskem Princ dvojí krve vstoupí co nevidět do našich kin. A na co se můžeme těšit?

Příběh popisuje další rok v bradavické škole čar a kouzel a osudy mladého kouzelníka Harryho Pottera a jeho přátel v boji se zlem i vlastním dospíváním. Skutečně, šestý díl by se dal popsat jako romantická komedie na pozadí fantasy thrilleru. Je to trochu jako míchat hřebíky s javorovým sirupem, ale výsledek je vážně sugestivní. Temné scény vzbouzející vlny adrenalinu a komplikované výzvy příběhu vzápětí střídá odlehčená romantika mírně zacuchaných pubertálních vztahů. Jak si s tím ale poradili představitelé jednotlivých rolí?

Mladí a neklidní

Hlavním hrdinům sedla spíše odlehčená rovina příběhu. (Foto: Warner Bros)

Je mi líto, ale představitelé hlavních rolí mi nadále připadají jako největší slabina celého filmu. Možná je to tím, že jsou jejich postavy tak komplikované, ale když zkrátka přijde na nějaké hlubší citové hnutí, nemohu se zbavit dojmu, že jej převádí na plátna kin jen jakýmsi urputným svraštěním čel, aniž by dali divákovi pocítit jakýkoli vnitřní prožitek jejich postav, vyjma frustrace. Ano, mluvím samozřejmě o Danielu Radcliffovi (Harry Potter), Emmě Watson (Hermiona Grangerová) a již méně pak o Rupertu Grintovi (Ron Weasley). Grintův Ron z toho nakonec vyšel nejlépe, když se záhy převtělí do image ostříleného brankáře jak vystřiženého z Premier League a závažných momentů má ve scénáři nemnoho. Díky tomu má nad ostatními trochu výhodu, protože humorné party jdou všem třem výborně a Ron jich má nejvíc.

Jakmile přijde na humor, jakoby všichni tři naši hrdinové pookřáli. Ať už jde o pomatení láskou, štěstím, nebo jiným kouzlem, najednou hrají přirozeně, jsou komičtí a přesvědčiví.

Tom Felton výborně ztvárnil padoucha Malfoye. (Foto: Warner Bros)

S jemným povzdechem tak musím uznat, že nejlepších výkonů bylo dosaženo v rolích vedlejších, a to především díky až překvapivému Tomu Feltonovi v roli Draca Malfoye, který, dle mého soudu, jako jediný z mladých herců dokázal věrně ztvárnit seriózní drama své postavy. Samozřejmě, je třeba podotknout, že je o něco starší, než ostatní, má daleko větší zkušenosti s filmem a jako jediný je také de facto profesionální herec.

Další jedničkou zůstává bezesporu Evanna Lynch, jako „trochu zvláštní" Lenka Láskorádová. Nejen, že je ve skutečném životě nadšenou fanynkou Harryho Pottera, ale ta naprostá samozřejmost, s jakou Lenku hraje, ve mně vzbuzuje podezření, že ze své role snad ani nevystupuje.

Za zmínku určitě stojí i rostoucí (herecky i fyzicky) Bonne Wright jako Ginny Weasleyová či nová postava poněkud fyzické Lavender Brownové v podání Jessie Cave. Naopak Hero Fiennes Tiffen jako jedenáctiletý Tom Riddle mě příliš nezaujal. Frank Doplane jako Tom Riddle v šestnácti už byl přesvědčivější.

Ve světě dospělých

Ve vedlejších rolích vynikající Maggie Smith a Alan Rickman. (Foto: Warner Bros)

Z dospělých rolí pak nemůžu vynechat oskarového Jima Broadbenta jako nového učitele lektvarů Horáce Křiklana. Do potterovského kolektivu zapadl zcela přirozeně, což ale u herce jeho zkušeností nepřekvapí. Po zesnulém Richardu Harrisovi zdědil roli Albuse Brumbála ve třetím díle Michael Gambon a dá se říci, že jí dělá čest. Vlastně mě až tolik nezaujal, ale možná je to tím, že jsem měl příliš vysoká očekávání. Dále pak nechybí již tradičně vynikající Maggie Smith, tedy profesorka McGonagallová, a větší prostor tentokrát dostal Alan Rickman jako profesor Snape.

Kouzla, čáry, Bradavice

Není třeba příliš popisovat výpravu či zvláštní efekty. Jednak je vidíme už po šesté, jednak je současný standard digitální kinematografie dostatečně vysoký, aby nás práce animátorů ve filmu nerušila. Opět se nám tak dostane nějakých eskapád v ulicích Londýna a pokud půjdete na film do IMAXu, uvidíte je dokonce v „postprocesovém" 3D - film bohužel nebyl natáčen 3D kamerou, takže se jedná o dodatečný remastering. Opět se také podíváme do spletitých zákoutí hradu v Bradavicích a právě zde mi nemohlo uniknout, do jakých detailů je každá scéna propracovaná - kostýmy, nábytek, různé doplňky - je to svět ve světě!

Atmosféra

Režisér David Yates promlouvá k Radcliffovi a Wrightové. (Foto: Warner Bros)

Nakonec musím zapět chválu i na režiséra Davida Yatese a vůbec celý tým za zpracování. Jistě, opět se dostala ke slovu jistá zkratkovitost - aby se do filmu vešlo co nejvíc, musíme se často spokojit s pouhým náznakem, sekvencí rychle prostříhaných záběrů, jež těžko vytvoří úplnou atmosféru. Výhodou takového přístupu je, že film má spád a nikde se neloudá. Na druhou stranu, řada scén je doslova strhujících, tak pozor ať v návalu vzrušení nezasypete sousedy v kině popcornem.

Michael Gambon jako ustaraný Albus Blumbál. (Foto: Warner Bros)

Co říci závěrem? Harry Potter a Princ dvojí krve trochu připomíná Star Wars: Impérium vrací úder - všechno se vlastně točí kolem přípravy postav i samotného diváka na díl poslední, na Relikvie smrti, které však budou, k libosti i nelibosti fanoušků, rozděleny do dvou dílů.

Jeden má přijít na konci roku 2010, další v létě 2011. Připadá vám to příliš daleko? Vězte, že po zhlédnutí Prince dvojí krve bude tento váš dojem ještě daleko, daleko silnější. Ovšemže to je poklona tomuto snímku - řádně vás potterovsky nažhaví (a poslední šestisetstránková bichle by se do jednoho filmu vážně asi nevešla). Ale to čekání...

Ale co? Na Návrat Jediho čekali diváci dokonce tři roky, a taky to nějak přežili, no ne?