Historie českých motocyklů je spojena se jménem Jana Anderleho (1900-1982), továrního pilota firmy Aero, konstruktéra 25 různých vozidel, autora typicky českého označení dálník pro kabinové motocykly.
Jan Anderle se narodil v roce 1900 ve Vyškově u Brna. Od roku 1914 se učil strojníkem v Brně a později se stal strojvůdcem. V roce 1918 bojoval v řadách rakousko-uherské armády na italské Piavě.
Po návratu nastoupil roku 1921 vojenskou službu v Olomouci, absolvoval leteckou školu v Chebu a stal se instruktorem létání v Prostějově. Od roku 1929 byl zalétávacím pilotem. Za války byl vyslýchán gestapem na základě anonymního udání, kvalifikace zkušebního pilota ho zachránila před vězením.
Po válce létal ve funkci šéfpilota firmy Aero. Po únoru 1948 zůstal s letadlem na Západě, na naléhání manželky se vrátil zpět. „Odměnou” mu bylo soudní proces v roce 1950, 15 let vězení a ztráta majetku. Jako „zrádce, špión, diverzant a nepřítel dělnické třídy” strávil pět let v uranových dolech v Jáchymově a dva roky ve vězeňské nemocnici. Propuštěn v roce 1957, následuje šest let nucených prací na stavbě lipenské přehrady.
V roce 1963 odchází do důchodu, o čtyři roky později emigruje do německého Kirchheimu a později do Mulhouse ve Francii. Pilotní licenci má platnou až do roku 1976. Do své smrti žije v skromném příbytku na letišti Habsheim.
Jan Anderle, český průkopník myšlenky dálníků, zemřel 13. prosince 1982 a je pochován ve společném hrobě na hřbitově v Mulhouse.
Zdroj: www.bohemiamobil.cz