Jan Anderle, cesky pilot a konstrukter, exulant, Dalnik bez karoserie
Jan Anderle u svého Dálníku I před montáží karoserie. (www.bohemiamobil.cz)

Historie českých motocyklů je spojena se jménem Jana Anderleho (1900-1982), továrního pilota firmy Aero, konstruktéra 25 různých vozidel, autora typicky českého označení dálník pro kabinové motocykly.

Jan Anderle se narodil v roce 1900 ve Vyškově u Brna. Od roku 1914 se učil strojníkem v Brně a později se stal strojvůdcem. V roce 1918 bojoval v řadách rakousko-uherské armády na italské Piavě.

Po návratu nastoupil roku 1921 vojenskou službu v Olomouci, absolvoval leteckou školu v Chebu a stal se instruktorem létání v Prostějově. Od roku 1929 byl zalétávacím pilotem. Za války byl vyslýchán gestapem na základě anonymního udání, kvalifikace zkušebního pilota ho zachránila před vězením.

Jan Anderle, cesky pilot a konstrukter, exulant, Frontcar
Anderleho Dálník I. Parametry stroje: motor: dvouválec JAWA MINOR 561 ccm, maximální výkon: 19,5 HP, rychlost: 120 km/hod, spotřeba 4,5 l/100km, hmotnost: 300 kg (www.bohemiamobil.cz)

Po válce létal ve funkci šéfpilota firmy Aero. Po únoru 1948 zůstal s letadlem na Západě, na naléhání manželky se vrátil zpět. „Odměnou” mu bylo soudní proces v roce 1950, 15 let vězení a ztráta majetku. Jako „zrádce, špión, diverzant a nepřítel dělnické třídy” strávil pět let v uranových dolech v Jáchymově a dva roky ve vězeňské nemocnici. Propuštěn v roce 1957, následuje šest let nucených prací na stavbě lipenské přehrady.

V roce 1963 odchází do důchodu, o čtyři roky později emigruje do německého Kirchheimu a později do Mulhouse ve Francii. Pilotní licenci má platnou až do roku 1976. Do své smrti žije v skromném příbytku na letišti Habsheim.

Jan Anderle, český průkopník myšlenky dálníků, zemřel 13. prosince 1982 a je pochován ve společném hrobě na hřbitově v Mulhouse.

Jan Anderle, cesky pilot a konstrukter, exulant, Dalnik I
Anderleho konstrukce Frontcar pro 3 osoby s motorem Jawa 250 cm3 (www.bohemiamobil.cz)

Zdroj: www.bohemiamobil.cz