Ostravská banda je soubor, který vznikl v roce 2005 jako orchestr Ostravských dnů nové hudby, festivalu a skladatelských kurzů, probíhajících od roku 2001. Festival se koná co dva roky a je, přinejmenším v měřítku evropském, něčím zcela ojedinělým. Na repertoáru jsou převážně díla soudobých autorů – není výjimkou, že téměř polovinu programu tvoří premiéry – od střední po nejmladší generaci. Orchestru šéfuje dirigent Petr Kotík (Praha/New York), který je také iniciátorem institutu pro mladé skladatele, a dirigent maďarského původu Zsolt Nagy (Karlsruhe).

Soubor je sestaven z hráčů, jejichž kvalifikace odpovídá i těm nejvyšším nárokům na interpretaci soudobé vážné hudby. Jde o 23 instrumentalistů z různých koutů světa - třetina je z Německa, třetina z České republiky, další jsou z USA, Maďarska či Slovenska.

V úterý 31. října koncertoval soubor v ostravském Domu kultury. Šlo o druhou zastávku na „šňůře“ čtyř koncertů po zemích střední Evropy – Polska, Česka, Slovenska a Francie. Program byl pestrý, z šesti skladeb byly uvedeny dvě premiéry – skladba Interrupted Lines (2006) od slovenské skladatelky Lubice Salamon-Čekovské a Elinonde (taktéž 2006) od Poláka Michala Paweleka.

Tristan Murail (nar.1947) je na hudebním poli dnes již plně etablovanou postavou. Na počátku sedmdesátých let založil ve Francii Ensemble Itinéraire, která se zabývala výzkumem vztahu živé a elektronické hudby. V letech 1991 – 1997 byl v Paříži ředitelem prestižního hudebně–vědeckého institutu IRCAM. Tristan Murail byl na koncertě zastoupen skladbou Mémoire/Erosion, v níž hrál klíčovou úlohu lesní roh. Tímto nástrojem přednášené hudební fragmenty byly dále zpracovávány ansámblem a skladba postupně přecházela směrem od organizovaného hudebního materiálu k méně zřejmým gestům.

Americký skladatel John Cage (1912 – 1992) je jedním z nejvlivnějších autorů 20. století, který se ve své tvorbě zabýval zejména principem náhody. Značně zasáhl do hudební notace a je také tvůrcem tzv. preparovaného klavíru, tedy klavíru, který je zvukově upraven – preparován – pomocí drobných předmětů jako jsou gumy nebo šroubky „vpletené“ do strun. Koncert pro piano a orchestr vznikl mezi roky 1957 – 58 na objednávku Elaine de Kooning, manželky slavného malíře Willema de Kooninga se sólovým partem klavíru pro Davida Tudora. Orchestrální party sestávají ze 64 stran, které je možno hrát v pořadí v jakém jsou napsány, nebo mezi nimi libovolně „přeskakovat“. 

Iannis Xenakis (1922 – 2001) byl nejen hudebním skladatelem, ale i architektem, pracujícím v  okruhu Francouze Le Corbusiera. Společně se podíleli na designu bruselského pavilonu pro firmu Phillips na Expu 1958 (některé Xenakisovy nápady pro tento pavilon prý vydával Le Corbusier za své). Palimpsest (1979)  vznikl na objednávku  L´Accademia Filarmonica Romana. Po vzoru „palimpsestu“ zde Xenakis přes sebe překrývá odlišné zvukové vrstvy a tvoří nové a nové masy.

Jediným českým autorem byl pražský skladatel Martin Smolka (nar. 1959), který patří k nejhranějším osobnostem české současné hudby u nás i v zahraničí. Studoval na AMU a soukromě u Marka Kopelenta, v letech 1983 – 1998 se podílel na vedení dodnes existujícího souboru Agon. Jeho skladba  Ach, mé milé c moll nese znaky tak  typické pro Smolkovu estetiku – mollové kvintakordy v kombinaci s mikrointervaly, nezvyklé nástrojové uskupení, důraz na melodickou linku, expresivní výraz a přehledná struktura kompozic.

Koncert Ostravské bandy naznačil, že se bude v příštím festivalovém roce 2007 na co těšit a že se Ostrava stane opět místem atraktivním nejen pro tuzemské milovníky hudby, ale i pro mnoho návštěvníků ze zahraničí.