20120424_apple
Obchod Apple v Číně, ilustr. foto. (Flickr.com/Cory Doctorow)

Co mají společného Apple, Michael Jordan a Starbucks? Všichni zápolí o své obchodní značky v Číně. Nejsou jediní. Mnohé mezinárodní společnosti musí v říši středu čelit kalným vodám nejasných pravidel systému duševního vlastnictví a různým spekulantům. 

Zakladatel firmy OSPOP, Ben Walters, říká, že špatný systém ochranných známek mu poškodil podnikání.

Čína je trh na principu „kdo dřív přijde, ten dřív mele“, což znamená, že máte lidi, kteří sedí a sledují volně šiřitelná díla. Chovají se jako supi a hledají na internetu majetek, který by chňapli. Nejde jim o nic jiného než o výkupné a o to, aby se toho zmocnili,“ stěžuje si Walters. 

Právnička Sandra Gibbonsová z advokátní kanceláře Marks and Clerk v Hongkongu, která se na patenty a obchodní značky specializuje, říká, že obsazovaní značek je v Číně problém. Pomáhají tomu také agentury, které registrují stovky různých obchodních značek v naději, že jim to v budoucnu přinese zisk.

Ano, stává se to neustále. Sama mám momentálně několik klientů, kteří mají registrace svých obchodních značek v Číně zablokovány. Čelí závratným platbám, aby se je pokusili získat zpět, někdy je to v řádu milionů amerických dolarů. Zkouší si obchodní značky vyplatit, ale přitom jsou jejich,“ vysvětluje Gibbonsová a zároveň upozorňuje, že firmy, které se chystají podnikat v Číně, by si měly nejdřív zjistit, jak systém ochranných známek v zemi funguje. Rozdíly oproti Spojeným státům jsou ohromné.

Čína používá systém, kdy ochrannou známku dostane ten, kdo značku jako první zaregistruje, zatímco v USA platí princip, že strana, která o zapsání obchodní značky usiluje, musí dokázat, že tuto značku už v minulosti v podnikání použila anebo se ji použít chystá v budoucnu. Gibbonsová proto společnostem radí, že pokud se chystají vyrazit na mezinárodní trhy, mají nejdřív svou značku zaregistrovat v Číně, obzvlášť jestli tam chtějí produkt vyrábět. Klíčem je ovšem utajení.

První rada je: než někomu něco v Číně povíte, neříkejte to vašemu výrobci v Číně, neříkejte to vašim kontaktům v Číně, vyplňte žádost. Lidé v Číně, kontakty v Číně, výrobci, když jdete a žádost podáte a můžete prokázat, že jste se s těmito lidmi o tom bavili, můžete svou obchodní značku dostat zpátky, pokud váš partner jednal ve zlém úmyslu. Ale lidé jsou daleko chytřejší, oni to vědí, takže osoba, která půjde žádost podat, bude někdo, koho nemůžete vystopovat,“ popisuje nekalé praktiky čínských partnerů Gibbonsová. 

Podle Světové organizace duševního vlastnictví se Čína řadí na sedmé místo v počtu registrací obchodních značek a je čtvrtá v růstu registrací.

 

Čtěte také:

Čína překvapena, že Australané neberou úplatky

Michael Jordan žaluje čínskou firmu za nelegální použití svého jména

Klesá důvěra nadnárodních společností v čínský trh

Čína má do tržní ekonomiky hodně daleko, tvrdí úspěšný český podnikatel

Cena kávy prudce stoupá, dodavatelé nestíhají uspokojit poptávku