20100210_sport_mmc_susangittins
Očekává se, že město zaplaví více než 11 000 novinářů. Na fotce jsou jejich "hlavní stany" Main Media Center. (Susan Gittins/flickr.com)

VANCOUVER, Kanada – Zaplavený světly a barvami, s armádou 25 000 do modra oděných dobrovolníků, je Vancouver přichystán přivítat olympiádu. Většina z jedenácti tisíc novinářů a jejich pomocného personálu už do města dorazilo, aby se začali shromažďovat v hlavním mediálním centru, které se nachází v ikonickém Canada Place vybaveném řadami a řadami stolů, na kterých leží laptopy připravené k práci.

Je nemožné porovnávat rozsah olympijských her s čímkoliv jiným.
Olympijští sponzoři spolykali všechen dostupný reklamní prostor do té míry, že najít billboard nebo reklamu, která neukazuje lyžaře svištícího vzduchem nebo rychlobruslaře mizícího v dráze, je sportem samo o sobě.

Někteří lidé tvrdí, že je tu tolik reklam, že je nemožné si zapamatovat, kdo je oficiálním poskytovatelem matrací a kdo poskytuje pojištění. Je však jedna věc, kterou obyvatelé Vancouveru vědí, a to, že olympiáda má sponzory a ti se rádi propagují.

Je to cirkus, jen bez tančících slonů a klaunů. Těchto pět kruhů se pohybuje jako hodinový strojek, odpočítávajíc setiny vteřin, které dělí bronz od zlata, tiky, které měří zlomky bodu, kdy se sny stávají skutečností nebo se řítí do propadliště dějin.

Média před začátkem her informovala o zkorumpovaných úřednících a nadopovaných atletech, odhalujíc temnou stránku olympiády, ovšem s tím, jak hry ve Vancouveru začínají, slunnou tvář této globální slavnosti nelze ignorovat.

Mezi Kanaďany převládá pocit, že se bude v příštích několika týdnech něco dít; něco, co patří všem Kanaďanům, něco, z čeho se mohou radovat všichni.
Toto není Peking, kde se vyskytovaly opodstatněné obavy, že olympijské hry budou zneužity k schválení bezohledného režimu. Toto je Vancouver, město, kde se můžete těšit z teplého oceánského vánku a pozorovat sněhem pokryté vrcholky hor. Jak se hry blíží, zdá se, jakoby město bylo pro ně stvořeno.

Mírné klima činí město pro návštěvníky přívětivějším a také vytvořilo drama, když se helikoptéry přidaly k bitvě o získání sněhu pro Cyprišovou horu (Cypress Mountain) ze vzdálených vrcholků. Avšak i když je na hoře jen několik tratí se sněhem, které jsou obklopené travnatými kopci, sportovci tratě vyzkoušeli a s potěšením schválili.

Pro ty, kteří pracují v médiích, je přinášení zpravodajství z olympijských her jako být krmen čokoládovým krémem. Jen se objevíte a už máte batoh plný dárků, např. pedometr, abyste mohli mít přehled o svých toulkách. Usadíte se v média centru obklopeném ze stran stánky s informacemi, kde jsou připraveni vám okamžitě zodpovědět vaše dotazy, opravit fotoaparát nebo ukázat směr k autobusovému systému vyhrazenému pro lidi z médií, který vozí reportéry po místech sportovních událostí.

Ani s jídlem nepřijdete zkrátka. Je tu hala s jídelními stánky, včetně McDonald's, na který máme v batohu poukázku.

Pro ty, kteří bloumají po ulicích a užívají si pamětihodností, je k dispozici široká škála aktivit mimo sledování soutěžení. U těch, kteří lístky mají, se snaží VANOC (Vancouverský organizační výbor) zajistit, aby je použili, tlačíce na firemní sponzory, aby vrátili všechny nevyužité vstupenky. Byla založena oficiální webová stránka, kde vlastníci lístků mohou ty své prodat, pokud je nepoužijí, a kupcům je zaručena skutečná cena vstupenek.

Výkonný předseda VANOC, John Furlong, řekl v úterý reportérům, že letošní olympijské hry jsou o Kanadě, a ne o Vancouveru samotném. To je také důvod, proč je symbolem her Innuit inukshuk, který představuje domorodé obyvatele ze severu. Každá provincie a oblast má pavilón, kde se může prezentovat a nalákat turisty a investory.

Olympijské hry mají podporu celé země, což je i součást strategie VANOCu. Pro Vancouver je to velká šance, jak v době ekonomické stagnace přilákat investory a návštěvníky, proto hry nemohly přijít v lepším čase.

Article in English