Plakát filmu Město Ember. (bontonfilm)
Město Ember - The City of Ember. (bontonfilm)

Dobrodružný / Rodinný / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2008, 95 min
Režie: Gil Kenan

Město Ember – řeřavý uhlík v moři temnoty – je hlavní scéna postapokalyptického světa stejnojmenného románu americké spisovatelky Jeanne DuPrau. Lidé v něm měli pár set let počkat, než bude Země, zmítaná blíže neurčenou katastrofou, znovu obyvatelná. Něco se ale ošklivě zvrtlo…

Lina (Saoirse Ronan - Pokání) a její kamarád Doon (Harry Treadaway – Control) mají po škole a čeká je volba zaměstnání. Tedy, volba… Ve městě Ember se povolání losuje – člověk nikdy neví, co ho čeká, přesto mají naši hrdinové úplně jiné starosti. Město stárne, zásoby docházejí, všechno dosluhuje a nikdo vlastně neví, co se děje a co s tím. Jak je to ale možné? Copak Stavitelé města nemysleli na všechno?

Lina (Saoirse Ronan) Město Ember. (bontonfilm)
Hvězda číslo jedna - Saoirse Ronan. (bontonfilm)

Dobře odměřená dávka špíny, zanedbanosti a blikajících žárovek dotváří vynikající scénu podzemního města, zcela odříznutého od světa. Dětská dobrodružství hlavních hrdinů v něm jsou napínavá a srozumitelná: Lidé žijí v nevědomosti. Mají naděje, ale nevědí, jak je naplnit. Jsou Lina a Doon opravdu jediní, kdo vnímá bezvýchodnost situace a přitom stále pátrá po východisku? Nebo jsou jen jediní na správné adrese?

Starosta Cole (Bill Murray) Město Ember. (bontonfilm)
Zkažený starosta Cole s ustaraným výrazem Billa Murraye. (bontonfilm)

Myšlenka

Už od dob Šíleného Maxe, nebo ještě dřív, co lidi vlastně tak přitahuje na předpotopním, nebo spíš po-potopním životním stylu? Je to ona jednoduchost a přímost pokrokem nezatížené mysli? Mají snad lidé podvědomou touhu opustit výdobytky civilizace a vrátit se do chatrčí? Možná, že ano, ale i když necháme hlubší pohnutky stranou, postapokalyptické příběhy mají svou romantiku.

Ember ale není tak bezvýchodné, jak se může zdát, a to jej řadí na zcela jinou kolej. Jeho symbolika nápadně sedí na společnost současnou, takže sice hraje na onu primitivní notu, ale zároveň ukazuje, že se z té špíny přeci jenom dá vyhrabat.

Doon (Harry Treadaway) Město Ember. (bontonfilm)
Harry Treadaway jako statečný mladík Doon. (bontonfilm)

Páni herci

Kromě osvědčených profesionálů, jako je Bill Murray (Zlomené květiny, Krotitelé duchů) v roli starosty Colea či Tim Robbins (Vykoupení z věznice Shawshank, Tajemství slov) jako Doonův opatrovník, jistě neunikne naší pozornosti vynikající výkon hlavních postav, především Saoirs Ronan, které bych jen stěží vůbec něco vytknul. A ani Harry Treadaway nezůstává pozadu – marně pátrám po někom v jeho věkové kategorii, kdo by tuto roli sehrál lépe. Jejich nasazení táhne film dopředu a je jednou z jeho předností.

Doonův opatrovník (Tim Robbins) Město Ember. (bontonfilm)
Už jste si někdy ohřívali fazole žárovkami? Hleďme co všechno se Tim Robbins za pobyt v Shawshanku nenaučil... (bontonfilm)

Kulisy

Další neméně významnou devizou je město Ember samotné. Zhýčkané oko divákovo stěží rozezná digitální zpracování od skutečné výpravy. Škoda jen, že do každého zákoutí nahlédneme pouze krátce a není tak čas vytvořit důkladný dojem složitosti a spletitosti. Jako národu kutilů by nám navíc mohla být blízká řada udělátek a provizorií, kterými obyvatelé Emberu na koleni dohánějí nedostatek úplně všeho.

Gil Kenan měl původně v plánu natočit celou sérii knih od Jeanne DuPrau, vyprávějící o osudech města a jeho obyvatel. Jenže už první díl je komerčně slabý, a tak je docela možné, že už se pokračování nedočkáme. Přestože se může zdát, že píšu v dost pozitivním duchu, ani já nemůžu říct, že bych se na pokračování kdovíjak těšil. Ano, Město Ember je dobré. Ale jen pokud se držíme v jeho těsných hranicích. Má všechno, co dětské dobrodružství potřebuje, nejedná se však o monumentální dílo. Rádi se na něj podíváte a myslím, že ani nebudete zklamaní. Nečekejte ale nic, co by vás přimělo zhlédnout jej ještě jednou. Bezproblémový film vhodný i pro děti – dávám tři z pěti.

Hodnotenie: