Image
Pan Tchang Li-sien se několikrát udeřil do hlavy tříkilovou železnou tyčí. (Velká Epocha – archiv)

Bojová umění mají v Pa-jü na jihovýchodě Číny dlouholetou tradici a mezi lidmi jsou hluboce zakořeněny. Mnoho zdejších obyvatel dokáže předvádět jedinečné techniky bojových umění. 14. března udivovali mistři bojových umění diváky svými zvláštními dovednostmi na Setkání mistrů bojových umění z Pa-jü ve městě Čchung-čching.

‚Odolnost lidského těla vůči úderům‘

Pan Tchang Li-sien má 87 let a do důchodu odešel z čchungčchingského podniku hromadné dopravy. Předváděl techniku „odolnost lidského těla vůči úderům“. Měl na sobě stříbrnobílý hedvábný tréninkový oděv a na svůj věk vypadal velmi energicky.

Poklonil se publiku a udělal několik kliků na rozehřátí. Rychle si dřepl a soustředil se na rozpohybování čchi (vitální energie těla, se kterou mistři bojových umění pracují, pozn. red.)  kolem svého těla. „Hej,“ křikl, „potřeboval bych silného mladého muže, aby sem přišel a udeřil mě!“

Za podpory publika vyšel na pódium mladý muž v černém obleku. Tchang mu řekl, aby se uvolnil a praštil, jak jen umí. Mladý muž okamžitě zaťal pěsti a začal Tchanga boxovat do břicha. „Jedna! Dvě! Tři!“ Tchang dál počítal. Po pěti úderech byl Tchang pořád na nohou – téměř se nepohnul.

Diváci mu věnovali vřelý potlesk. Mladý muž, který uvedl, že býval policistou, třepal rukama, jako by ho bolely.

O chvíli později Tchang předváděl techniku „hlavičky“. Vytáhl železnou tyč přes metr dlouhou a máchl s ní směrem ke své hlavě. Holčička v publiku se vyděsila a zakryla si oči – Tchang přeci jen nebyl mladík. Tříkilová tyč mu několikrát s těžkým zvukem dopadla na hlavu.

Přetínání keramické misky jedním prstem

Image
Mao Si-cheng přetíná tři keramické misky jen za pár sekund. (Velká Epocha – archiv)

Pan Mao Si-cheng byl druhým účinkujícím. Přestože mu bylo kolem šedesáti, vypadal na čtyřicet a pořád měl sílu. Mao se narodil do rodiny, která se věnovala bojovému umění, a začal je cvičit ve 12 letech. Mnoho let praxe z něj udělalo mistra „tvrdého čchi-kungu“.

Tohle bylo poprvé, kdy byl Mao na setkání mistrů bojových umění. Předváděl techniku „přetínání keramických misek jedním prstem“. Postavili vedle něj tři keramické misky. Jednu vzal a rozsekl ji pravým ukazováčkem vpůli, pak vzal rychle další. Tři přepůlené misky najednou ležely na zemi. Všechno se odehrálo tak rychle, že reportéři nestačili pořídit snímky.

Následně Mao předvedl techniku „dva prsty protnou dřevěnou hůl“. Nechal si svázat palce dohromady měděným drátem a pak rukama přeťal dřevěnou hůl. Publiku se zatajil dech. Maův syn potom vysvětlil, že šlo o techniku bojových umění „smrsknutí kostí“.

Rozštípnutí kamenů holýma rukama

Posledním na řadě byl 43letý Ťien Šou-pin, učedník pana Tchanga. Ťien byl malý, ale velmi svalnatý. Na lavičku se položily tři kameny o velkosti pěsti. Ťien pohnul svou čchi a za hlasitého výkřiku rychle a s lehkostí rozštípl tři kameny napůl. Vysloužil si hlasitý potlesk.

Image
Pan Ťien Šou-pin stojí na vejcích, aniž by je rozbil. (Velká Epocha)

Pak Ťien předváděl techniku „nadnášení“. Na pódiu byly dvě cihly, na každé dvě vejce. Ťien na ně pomalu stoupl a dřepl si. Ani jediné vejce nerozbil. Zatímco na nich stál, zvedl dva kýble s vodou a držel je v rovině. Vejce stále nerozbil.