Aktuální technologické řešení, které vznikalo v rámci interního týmu, využívá specializovanou plnicí zónu s prototypovými gravitačními zásobníky ve skladu Košíku. (František Brož / FYI Prague)
Aktuální technologické řešení, které vznikalo v rámci interního týmu, využívá specializovanou plnicí zónu s prototypovými gravitačními zásobníky ve skladu Košíku. (František Brož / FYI Prague)
Dříve lidé přicházeli na trhy a do obchodů s košíkem, vakem nebo taškou, která sloužila mnohem déle než na jedno použití. Odnášeli si domů nákup v tašce, často na jedné hromadě, a doma pak přebírali a rozdělovali.

Bez plastů

Bylo to hodně rozdílné oproti dnešní situaci, kdy se nakupují převážně zabalené potraviny a kdy se v Česku ročně vyprodukuje 1 195 400 tun plastových obalů. Toto množství je pouze jedna čtvrtina všech vyrobených plastů, 95 % z nich je přitom na jedno použití.

Na sociálních sítích se začaly objevovat i návody, jak si ušít plátěný sáček na zeleninu nebo se rovnou nabízí prodej takových pytlíků, které se používají až do roztrhání.

Kdo nemá potřebu ušít si plátěné pytlíky, může nakupovat potraviny v e-shopu do recyklovatelných sáčků.

Např. e-shop s potravinami Košík.cz představil nový projekt „Bez obalu“, který může zásadním způsobem změnit ekologickou stopu při online nakupování potravin. V rámci pilotní fáze nabízí 60 druhů surovin na váhu, které doručí ve snadno recyklovatelném papírovém obalu. Zákazníci tak mají možnost objednat jen takové množství, které potřebují, zcela se vyhnout plastovému znečištění a použité papírové obaly vrátit kurýrovi k následné recyklaci.

Na váhu a bez obalu je možné koupit například luštěniny, rýži, mouku, sušené ovoce, oříšky, vločky nebo těstoviny.

Co je precyklace?

„Košík“ proto navázal strategické partnerství s průkopníky precyklace – společností MIWA, jejíž systém chce v budoucnu nasadit. Do té doby bude využívat vlastní řešení na bázi gravitačních zásobníků.

„Chceme zásadním způsobem rozhýbat otázku takzvané precyklace, tedy přístupu, který na rozdíl od recyklace zamezuje už samotné tvorbě odpadů. Víme, že od našeho prototypu vede k dokonalé technologii ještě dlouhá cesta, ale chceme zákazníkům ukázat, že při troše vůle je možné snížit plastovou zátěž v rámci každodenního nakupování již dnes,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz.


„Věříme, že do dvou let budeme ve spolupráci s výrobci schopni distribuovat až pětinu potravin v zálohovaných obalech. Což považuji za velmi užitečný přínos do ekologické diskuze, v které chceme být s Košíkem stále více slyšet,“ dokončuje Jeřábek.


Podle zdroje: TZ FYI Prague

Pokud se vám náš článek líbil, podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.