Suroviny pro barbeque, ilustr. foto. (Volné dílo)
Suroviny pro barbeque, ilustr. foto. (Volné dílo)
Popisovat zeleninu slovy běžně používanými pro nezdravé jídlo může přimět lidi, aby ji jedli více, tvrdí nová studie.

Nová zjištění mohou nabídnout cesty, jak učinit zdravé potraviny přitažlivějšími a pobídnout veřejnost, aby se zdravěji stravovala.

Není to jednoduchý úkol, říká Bradley Turnwald, student magisterského studia na Stanford University a hlavní autor studie v časopise JAMA Internal Medicine.

Předchozí výzkum ukázal, že lidé mají sklony považovat zdravou výživu za méně chutnou a ne tak přitažlivou jako jiné potraviny. Rovněž mají dojem, že není tak vydatná a uspokojivá.

Ale i zdravé jídlo může být vynikající a lákavé, jen se tak obvykle nepopisuje.

Studie z roku 2011 provedená Alicí Crumovou, odbornou asistentkou psychologie, vedoucí výzkumnou pracovnicí na Stanford Mind & Body Lab a spoluautorkou výše zmiňované studie, zjistila, že označovat mléčný koktejl jako nízkokalorický a s restriktivním popisem vedl účastníky výzkumu k větší tvorbě hladového hormonu ghrelinu ve srovnání s tím, když účastníci konzumovali ten samý nápoj, jen s lákavým popiskem a označením vysokokalorický.

Aby vědci otestovali, jak popis potraviny může ovlivnit výběr zdravějších pokrmů, spojili se se stanfordskou menzou a zvolili čtyři druhy označování zeleniny – základní, zdravě restriktivní, zdravě pozitivní a lákavé.

Například fazolové lusky byly popisovány jako „fazolové lusky“ (základní) „netučné fazolové lusky a cibulka s nízkým obsahem sacharidů“, (zdravě restriktivní) „zdravé fazolové lusky a cibulka plná energie“ (zdravě pozitivní), nebo „na sladko upravené, mírně pikantní fazolové lusky a křupavá cibulka“ (lákavé).

Výzkumní asistenti monitorovali počet strávníků, kteří si zvolili zeleninu a kolik jí při každém obědě zkonzumovali. To trvalo celý akademický čtvrtrok (46 dní). Do přípravy a prezentace jídla se nezasahovalo.

Zelenina s lákavým popisem vedla více strávníků k výběru zeleniny a měla za výsledek větší celkovou konzumaci zeleniny za den. Strávníci si volili zeleninu s lákavým označením o 25 procent více než zeleninu se základním popisem, o 35 procent více než zeleninu se zdravě pozitivním popiskem a o 41 procent více než zeleninu s popiskem zdravě restriktivním.

Co se týče hmotnosti zeleniny denně podávané, zeleniny s lákavým popiskem se snědlo o 16 procent víc než té s popisem zdravě pozitivním, o 23 procent víc než s popiskem základním a o 33 procent víc než zeleniny s popiskem zdravě restriktivním.

„Míváme tuhle intuici popisovat zdravé potraviny podle jejich zdravotních přínosů, ale tato studie ukazuje, že zdůrazňovat zdraví může ve skutečnosti odrazovat strávníky od výběru zdravých jídel,“ říká Turnwald.

Tato prostá, nízkonákladová strategie, jak změnit označování zdravých pokrmů, může mít výrazný dopad na spotřebu nutričně bohatého jídla v pohostinství. Je však třeba provést více výzkumů. Vědci chtějí znát, zda by byl dopad stejný i u doručovaného jídla, kde nevidíme, jak vypadá, nicméně tato zjištění by mohla být základem pro potenciálně účinnou strategii, která odpoví na nelehkou otázku.

„Zdravá jídla mohou být lákavá i chutná, jen je tak běžně nepopisujeme,“ říká Turnwald a pokračuje: „Jestliže si lidé nemyslí, že zdravé jídlo dobře chutná, jak od nich můžeme čekat, že učiní zdravou volbu?“

„Změnit způsob, jakým zdravá jídla označujeme, je jedním krokem ke změně destruktivního uvažování, že zdravě jíst je ochuzující a bez chuti,“ doplňuje ve studii Crumová.

Tento výzkum byl financován nadacemi Robert Wood Johnson Foundation a National Science Foundation Graduate Research Fellowship Program.


Tento článek byl původně publikován Stanfordskou univerzitou a převzat pro Futurity.org v rámci licence Creative Commons License 4.0.
Přeložil O. H. small United States