Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)
Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)


Svěží sonda do dějin amerického kapitalismu i lidských osudů

Žánr: činohra
Režie: Michal Dočekal
Autor: Stefano Massini
Překlad: Irena Novotná
Scéna: Dragan Stojčevski
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Ivan Acher
Hrají: Adam Mašura, Jan Kolařík, Tomáš Milostný, Dalibor Buš, Martin Donutil, Milan Holenda a Tereza Marečková

Italský spisovatel Stefano Massini není autorem, který by patřil u nás k často hraným tvůrcům. Přesto jeho tvorba v Evropě bývá kritikou velmi dobře ceněna. Divadlo Husa na provázku zinscenovalo kousek, který patří k Massiniho nejslavnějším – po Dynastii (Lehman Brothers)  hře, která posbírala vavříny úspěchu na několika evropských scénách. Inscenace měla ve velkém sále brněnského divadla českou premiéru 3. května 2017.



Vzestupy a pády rodinného klanu Lehmanů 

Režisér Michal Dočekal sáhl po rozsáhlém textu Itala Massiniho a oživil tak díky podrobné rodinné sáze klanu Lehmanů materiál o vzestupu, budování a pádu kapitalismu v Americe, na kterém se mezi mnohými jinými právě Lehman Brothers velmi silně podíleli. Lehman Brothers – rodinný klan židovských obchodníků pocházejících z Německa – se vypracoval z obyčejných prodavačů látek ve velmi úspěšnou bankovní společnost, která se zapsala do světových obchodních dějin jako čtvrtá největší bankovní firma v Americe. Lehmanovské impérium po prudkých vzestupech a pádech svoji kariéru nakonec po více než půldruhém století ukončilo krachem, který způsobil začátek finanční krize, která v roce 2008 zasáhla Ameriku.

20170616-lehman
Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)

Pod pokličkou židovských tradic

Sám Massini hru pod názvem Lehman Trilogy psal tři roky. Obsáhlý text mapuje více než 150leté působení rodiny Lehmanových, jejich strategii vedení obchodu i obchodní taktiku, díky které lehmanovští obchodníci dobyli Ameriku. Příběh se však nezaměřuje pouze na výčet suchých faktů. Naopak – Massiniho text pod Dočekalovou režijní taktovkou barvitě líčí osudy jednotlivých členů rodiny Lehmanových, jejich povahy a charaktery, silnou rodinnou pospolitost a dodržování židovských náboženských rituálů a také dar moudrosti a předvídavosti, díky které dokázali Lehman Brothetrs společnosti a trhu vždy nabídnout to, po čem prahla - od drogerie po oblečení, bavlnu, železnici, ropu či uhlí. Právě tento jiný rozměr dělá příběh atraktivní a rozhodně nezabředává do nudné vaty.

20170616-lehman3
Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)

Scéna jako plátno dějin i lidských příběhů

Inscenace si po stránce scénografické vystačí opravdu s málem – s obrovským plátnem, na kterém se točí dějiny Ameriky i rodu Lehmanových. Dragan Stojčevski to vskutku dobře vymyslel – na papírové plátno se píší dějiny, divák se dozvídá podrobnosti příběhu a detaily, které strhnou diváckou pozornost.

Nejinak si stojí i kostýmní složka od provázkovské kostýmní výtvarnice Sylvy Zimuly Hanákové. Černobílá barva podtrhuje jednak židovskou náboženskou tradici a za druhé nás lehce přesvědčí, že se nacházíme v Americe, což dokreslí až westernové ladění kostýmů.

Nutnou složku inscenace tvoří hudební doprovod reprodukované muziky znějící po židovských tradičních rytmech, které doprovází jediná žena inscenace – Tereza Marečková v mužském přestrojení – na klavír či housle. Tento živý element dodává Dynastii vskutku hutný rozměr.

20170616-lehman6
Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)

Humor i nadsázka...

Pojetí tříhodinové inscenace, která po textové stránce rozhodně není skoupá na slovo, hodně pracuje s opakováním textů i situací, které však svěže představuje s neobyčejným humorem a nadsázkou. Inscenace má dar skutečně vtáhnout do děje a naplno prožívat rodinné peripetie Lehmanovic chlapců. Ženy zde totiž nalezneme pouze nakreslené nebo přestrojené za muže nebo muži ztvárňované, pomineme-li Terezu Marečkovou, která ale zase hraje jednoho z Lehmanových bratří, tedy opět muže.

Sedm statečných

Tak by se s humorem dala nazvat sedmička herců, kteří se postavili Dočekalovsko-Massiniovské výzvě. Text, který i přes četné škrty čítá desítky stránek, ještě koření tříhodinová délka inscenace a samozřejmě i mnohočetnost postav, kdy si každý z herců k té své hlavní roli střihne ještě několik dalších postav. Nezbývá než smeknout před tímto neuvěřitelným nasazením a pokorou zvoleného ansámblu.

20170616-lehman2
Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)

Důraz je kladen hlavně na první trojici Lehmanovců, kteří za Velkou louži dorazili – Henryho (Adam Mašura), Emanuela (Jan Kolařík) a Mayera (Tomáš Milostný), která má po zásluze vyhrazeno nejvíc prostoru. Vždyť to byli právě oni, kdo dokázal rozhoupat byznys k pomyslným výšinám. A že to nebylo jednoduché při tak protikladných povahách a temperamentech, jen dokazuje i herecká trojka svou dřinou i plným nasazením. Samozřejmě nezklame ani zbývající čtveřice Dalibor Buš (Philip), Herbert (Martin Donutil), Milan Holenda (Robert) a samozřejmě talentovaná Tereza Marečková ztvárňující Irvinga. Sedm herců ve vyrovnaném souboji servíruje divákům inscenaci, která si získá zaslouženou pozornost.

Divadelní Dynastie s podtitulem Lehman Brothers dokáže nabídnout neotřelý příběh plný zvratů a humoru i neobyčejnou poetiku textu, která si ve volném verši dovede podmanit diváckou pozornost. Kdo by měl pocit, že příběh starých byznysmenů budujících tvrdý kapitalismus, není pro něj, může být překvapený z našlapaného děje, který rozhodně nenabízí pouhou směs faktů, ale svěží poutavě pojatý příběh. A ač dobře víme, že pýcha předchází pád, nezaškodí si to občas připomenout. Provázkovská Dynastie slibuje silnou inscenaci, která bude bezesporu patřit ke zlatým hřebům provázkovského repertoáru.


Hodnocení: 95 %

20170616-lehman4
Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)

20170616-lehman5

20170616-lehman7

20170616-lehman8

20170616-lehman9

20170616-lehman11
Dynastie (Lehman Brothers). (J. Jíra / DHNP)