Tanečníci Shen Yun předvádějí jedno z čísel klasického čínského tance. (S laskavým svolením Shen Yun Performing Arts)
Tanečníci Shen Yun předvádějí jedno z čísel klasického čínského tance. (S laskavým svolením Shen Yun Performing Arts)
Zaznívá dunivý zvuk gongu a otevírající se opona odhaluje scénu z nebes. Diváci budou mít během následujících dvou hodin možnost prožít v kostce pět tisíc let čínské civilizace – majestátnost císařských dvorů, náboj etnických a lidových tanců a výjevy z nejznámějších děl čínské literatury - to všechno prostřednictvím hudby a tance.

Shen Yun Performing Arts, společnost klasického čínského tance se sídlem v New Yorku, účinkovala od svého založení v roce 2006 na mnoha známých místech po celém světě. Podle organizátorů jsou desítky představení na Tchaj-wanu, Japonsku a  v Jižní Koreji každým rokem vyprodány.

Ale protože je Shen Yun nezávislý na čínském režimu, nikdy neměl možnost vystupovat v Hongkongu, polo-autonomním čínském velkoměstě a mezinárodním finančním centru. Jednou došlo k tomu, že byla víza pro zaměstnance Shen Yun na poslední chvíli zrušena a od té doby dostávají pořadatelé od místní samosprávy stále stejnou odpověď – divadla nejsou pro Shen Yun k dispozici.

Letos odstartovali místní pořadatelé podpisovou kampaň, která má vyjádřit podporu občanů pro příjezd Shen Yunu do Hongkongu. K výzvě se již připojilo několik pro-demokratických hongkongských zákonodárců a celebrit.

Hongkong jako překážka

Oficiální webové stránky společnosti Shen Yun uvádějí, že jejím posláním je oživit tradiční čínskou kulturu prostřednictvím klasického čínského tance. V současné době má společnost pět tanečních souborů, které momentálně objíždějí zeměkouli na celosvětovém turné 2017.

Diváci, včetně známých herců, producentů, hudebníků a umělců, častují Shen Yun přívlastky jako „povznášející“, „úžasný“ a „naprosto brilantní“. Epoch Times pokrývá odezvu diváků na Shen Yunu již od založení společnosti.

Zdá se, že tradiční čínský charakter Shen Yunu dobře v Asii rezonuje, a to platí zejména na Tchaj-wanu, ostrovním čínském státě, který zdědil a uchoval si část kulturního dědictví Číny. V roce 2016 bylo 35 z celkem 37 uvedených představení na Tchaj-wanu úplně vyprodáno.

Hongkongští organizátoři Shen Yun, hongkongská Asociace Falun Dafa a hongkongská pobočka newyorské televize New Tang Dynasty Television se po celá léta snaží, aby tam mohl Shen Yun přijet. Ale hongkongské úřady jim do cesty házejí jednu překážku za druhou.

V roce 2010 měl Shen Yun účinkovat v Hongkongu, když se místním organizátorům podařilo na týden rezervovat prostory Hongkongské akademie múzických umění. Nicméně hongkongská vláda na poslední chvíli odřekla víza šesti klíčovým zaměstnancům produkčního týmu, a Shen Yun byl nucen představení zrušit.

Organizátoři pohnali místní vládu za zrušení víz k soudu ​​a získali soudní přezkoumání celého případu. Jenže úřady vystoupení souboru ve městě nadále blokují pomocí jiných prostředků.

„Od března 2008 do dubna 2016 jsme podali u hongkongského Úřadu pro volný čas a kulturu celkem 147 žádostí o příjezd souboru, ale úřad nám vždy oznámil: ‘Vaši žádost nelze zpracovat, ale důvod vám sdělit nemůžeme,‘“, říká Kchan Chung-čcheung, mluvčí hongkongské nevládní organizace Asociace Falun Dafa, která Shen Yun do města zve.

Rozsah představení a velkoplošné digitální pozadí použité v Shen Yunu znamená, že se vystoupení mohou konat pouze ve větších sálech. Podle Kchana existuje v Hongkongu pouze 6 nebo 7 prostor, které požadavky Shen Yun splňují, a všechny z nich jsou pod kontrolou hongkongské vlády.

Oficiální kritéria pro pronájem sálu jsou přitom nejasná. V roce 2002 se při rozhodování o uvedení představení v koncertním sále přihlíželo ke známkovacímu systému. Ten byl založený na tom, jakou měla umělecká společnost a její produkce úroveň a zda již někdy v profesionálních uměleckých prostorách vystupovala. V roce 2009 se však tento systém náhle změnil na systém partnerství, kdy přednost v daném sále dostává až dvacet zvolených partnerských souborů.

Podle Kchana Chung-Čcheunga hongkongské úřady nikdy nezveřejnily kritéria pro udělení partnerství. Kchan se v dubnu 2016 setkal s vládními úředníky celkem třikrát, aby si od nich vyžádal podrobnosti a rezervační rozpis pěti divadel za poslední tři roky, ale jediné, co se mu dostalo, byl všeobecný rezervační rozpis několika divadel s často opakovanými představeními.

Úředníci hongkongské vlády přesto organizátorům Shen Yun tvrdí, že „po prostorách je obrovská poptávka“.

Přesto jedno z míst, ve kterém lze představení Shen Yun uspořádat, městský sál Ša Tchin, byla v lednu 2017 zamluvena pouze 14 dnů. Mezi šest představení, která byla naplánována, patří kantonské opery, místní divadelní hry, školní představení, jeden pěvecko-taneční soubor z pevninské Číny a vystoupení pěveckého sboru pořádané jistou čínskou firmou. Jeden člen pěveckého sboru řekl soukromě Epoch Times, že subjekty z pevninské Číny si mohou v Hongkongu zarezervovat prostory pro vystoupení velmi snadno.

Kchan Chung-čcheung řekl: „Hodně provozovatelů divadel nám řeklo, že je Shen Yun vynikající, a myslí si, že by měl v Hongkongu vystupovat. Ale nemůžou v této věci nic udělat, protože mají nadřízené a jejich nadřízení jsou v područí ještě vyšších a někdo tam nahoře Shen Yun blokuje.“

Podpora

Hongkongští pořadatelé Shen Yunu momentálně rozeběhli petici, která vyzývá k pozvání souboru do města, a snaží se získat podporu od známých osobností.

Předseda Hongkongské demokratické strany, Wu Čch'-waj, například prohlásil: „Shen Yun Performing Arts je mezinárodně uznávaná a umělecky velmi kvalitní organizace, a na svých cestách si v různých zemích vydobyla velkou chválu. V zájmu zachování svobod zakotvených v hongkongské ústavě se domnívám, že by měl Úřad pro volný čas a kulturu Shen Yun do Hongkongu pozvat.“

Joseph Cen, bývalý hongkongský kardinál a proslulý zastánce lidských práv, uvedl: „Cítím se šťastný, že jsem měl možnost vidět Shen Yun na Tchaj-wanu. Opravdu jsem si to představení užil, a myslím si, že bude pro ostatní velmi přínosné. . .  Hongkong, který existuje jako ‘jedna země, dva systémy‘, by měl být otevřený, a tak mám pocit, že by se v této věci nemělo uvažovat příliš politicky, protože z kulturní perspektivy představení rozhodně stojí za to vidět.“


Přeložil: Jan Černík; originální článek: small United States