Čína a její obyvatelé hráli v uplynulých deseti letech stěžejní roli v nárůstu odvětví luxusního zboží. Ale to, co kdysi bývalo pro výrobce exkluzivních značek požehnáním, se může nyní změnit v nepříjemnou noční můru.

Čínští spotřebitelé tvoří největší podíl (31 procent) kupců luxusního zboží na světě, zatímco jen 16 let nazpět (2000) tvořili pouhé jedno procento zákazníků, uvádí studie konzultační firmy Bain & Company. Právě díky nakupujícím z Číny se zvětšil globální trh s luxusním zbožím o 72 procent.

20160507-cina2
(Statista)
„Neochabující expanze domácí ekonomiky, která poháněla nenasytnost Číny po vybranějších věcech v životě, nyní zpomalila,“ píše Luca Solca, analytik Exane BNP Paribas, a dodává: „To jen násobí neblahý efekt, který má protikorupční kampaň vlády na poptávku po luxusní módě a drahých špercích.“

Řada exkluzivních značek otevírala v posledních letech na čínském trhu jednu prodejnu za druhou a odborníci teď diskutují, zda se nestaly na Číně až příliš závislé.

Solca se podíval na každou ze značek, aby na základě počtu poboček v Číně vyhodnotil, zda jsou či nejsou na čínském trhu nebezpečně závislé. Co zjistil? Versace je rozmarům asijské ekonomiky vystavena nejvíc s 22 procenty svých obchodů umístěných v ČLR. Do stejné kategorie patří ale i Moncler, Tod’s, a Dolce&Gabbana.

Jedinými značkami, které na Číně příliš závislé nejsou, jsou Hermes, Tiffany a Michael Kors. Pro tyto firmy je na čínském trhu stále prostor růst, podotýká Solca.

Prodeje luxusních výrobků začaly v Číně ochabovat potom, co čínský vůdce Si Ťin-pching spustil v roce 2013 protikorupční kampaň, v níž se zbavuje svých odpůrců. Spousta čínských pohlavárů a jejich spřízněnců si potrpěla na přepychové zboží, které používali jako formu úplatku. S tím je teď ovšem konec.

Další ranou pro odvětví bylo zpomalení čínské ekonomiky v polovině loňského roku. Několik značek již začalo se zavíráních poboček v ČLR.

„Přímým důsledkem poklesu v domácích prodejích je u většiny značek snížení počtu obchodů. Větší důraz se nyní klade na menší počet prodejen, které jsou zato větší a umístěné v lepších lokalitách,“ uvádí Bain & Company ve své zprávě o trhu s luxusním zbožím v Číně za rok 2015.

Louis Vuitton, který je ceněn jako nejhodnotnější značka luxusního zboží na světě, uzavřel vloni šest prodejen a otevřel dvě nové. Společnost navíc ohlásila zavření dalších dvou prodejen, jedné v Šanghaji a druhé v provincii Šan-si.

20160507-cina3
Analýza závislosti na čínském trhu dle údajů Exane BNP Paribas, RE-Analytics, Business of Fashion.
Gucci zavřel v Číně v roce 2015 pět obchodů, Burberry dva a Prada čtyři prodejny, uvádí zpráva Bain & Company. S tím, jak poptávka upadá, se k likvidaci prodejen chystá v nejbližších měsících řada dalších firem.

Luxusní značky, které jsou zpravidla veřejně obchodovatelné na burzách, oznámily v dubnu 2016 slabší výsledky, než se čekalo. Je to způsobeno oslabením čínského turismu do Evropy. Stejně tak zisky klesly po teroristických útocích na kontinentu.


Přeložil: Ondřej Horecký; originální článek: small United States