Technik stojí před zásobárnou baterií v Pekingu, 30. května 2012. (Ed Jones / AFP / GettyImages)
Technik stojí před zásobárnou baterií v Pekingu, 30. května 2012. (Ed Jones / AFP / GettyImages)
Globální dodavatelský řetězec u doslova všech výrobků běžících na baterie se potýká s obtížným problémem: lithium-iontové baterie, takové, které se nacházejí v téměř všech nabíjitelných zařízeních – od mobilních telefonů přes nářadí až po elektrická auta – jsou silně hořlavé.

Obavy ze vznícení panují zejména v letecké dopravě. Pilotovi, kterému hoří zavazadlový prostor, příliš šancí nezbývá. K těmto scénářům už přitom dochází. Doposud došlo při komerčních, nákladních nebo poštovních letech k více než 80 incidentům včetně několika úmrtí.

Lithiové baterie (tedy jednorázové, které se používají do hodinek nebo hraček) jsou u řady leteckých společností ve světě na černé listině a nesmějí se v nákladním prostoru převážet. Oheň může vyvolat i jediná baterie. V prosinci 2010 propukl u letu Air France požár, když jednomu cestujícímu vypadl mobil na sedadlo. Jak se se sedadlem hýbalo, baterie se rozbila a způsobila požár.

Piloti, aerolinky i výrobci letadel se již vyslovili, že by rádi viděli zákaz přepravy lithium-iontových baterií, dokud se nenajde bezpečnější způsob, jak s nimi nakládat. Letouny podle nich nejsou v dnešní době vybaveny se s touto hrozbou vypořádat.

Mezinárodní organizace civilního letectví a Mezinárodní asociace pilotů letadel podaly letos v dubnu stížnost OSN, kde tvrdí, že lithium-iontové baterie „představují pro odvětví letecké přepravy nepřijatelné riziko”.

V textu se uvádí, že dnešní letadla nejsou vybavena proti mimořádně vysokým teplotám hořících baterií, ani proti rychlosti, s jakou se požár šíří. Standardní halonové přístroje nedokáží takovýto oheň zastavit.

Pokud by došlo k pozastavení či rovnou k zákazu přepravy baterií v letadlech, byla by to logistická katastrofa nejenom pro firmy, které baterie vyrábí a prodávají, ale také pro společnosti, které obchodující s produkty, které lithiové baterie obsahují.

Nedodržování předpisů v Číně ohrožuje celý průmysl

Celé odvětví se nachází v nelehké situaci. I navzdory přísným a nadále se zpřísňujícím směrnicím a předpisům dochází k problémům. Chyba není totiž v oněch předpisech, ale v jejich nedodržování či ignorování. A právě tady hraje negativní roli hlavně Čína – největší výrobce lithiových baterií.

Bob Richards z Labelmasteru, společnosti specializující se na pomoc firmám zajistit bezpečnou přepravu zboží, říká, že 95 procent všech incidentů s přepravou lithiových baterií bylo způsobeno nedodržením patřičných předpisů.

Nebezpečí vzniká v okamžiku, kdy baterie zkratuje a vypouští vysoce nestabilní plyny. To se stává, pokud je baterie vyrobena nekvalitně nebo je poškozena.

„Existuje celá řada čínských výrobců, kteří vypraví zásilku lithiových baterií za opravdu nízkou cenu. Řada těchto společností baterie správně netestuje, nebalí anebo je nevyrábí podle současných předpisů,“ vysvětluje Richards.

Výsledkem takového šizení a nedbalých praktik je, že letecké společnosti nyní odmítají přijímat do přepravy jakékoliv baterie, což způsobuje výrazné škody i poctivým výrobcům - těm, kteří předpisy dodržují. Dochází tak ke stavu, kdy se kvůli problému v jedné části světa nedají baterie posílat letecky ani v rámci Spojených států, stěžuje si Richards.

Aerolinky si tuto situaci uvědomují také. Generální ředitel Mezinárodního svazu letecké přepravy (IATA), Tony Tyler, během své návštěvy Pekingu Číně vyčinil se slovy:

„Bohužel se setkáváme s případy záměrného nedodržování předpisů v oblasti lithiových baterií, zejména tady v Číně. Například na Alibabě je jeden dodavatel, který tvrdí, že přelepí 300watthodinovou baterii na 100watthodinovou a dokonce, že je pošle běžnou poštovní službou,“ uvedl Tyler.

Existuje celé řada dalších případů včetně zásilky nedeklarovaných baterií z Hongkongu, které způsobily v roce 2010 požár na palubě nákladního Boeingu 747 společnosti UPS. Incident, k němuž došlo poblíž Dubaje, zabil oba dva členy posádky.

Problém s Čínou


Nedodržování předpisů ze strany čínských výrobců je pro přepravní společnosti a celé odvětví výroby a prodeje baterií zdrojem značné frustrace.

„Jak zabráníme firmám, které se neřídí předpisy a posílají své nevyhovující baterie letadlem v obyčejných hnědých krabicích, aby to nedělaly, a jak je pohnat k zodpovědnosti? ptá se Richards a dodává: „Aerolinky je nemohou odmítnout, pokud nevědí, co v krabici je.“

Richards má za to, že pokud nebude Čína hnána k zodpovědnosti, problém bude neřešitelný. Zatímco na Západě mohou státní orgány provádět inspekce u výrobců a prodejců baterií a přestupky trestat, čínští kontroloři podle Richardse tvrdí, že takovými pravomocemi u čínských výrobců neoplývají. Další problém spočívá v mimořádně složité logistice na čínské straně.

Většina baterií vyrobených v Číně se do zahraničí dostane přes Hongkong, ale teprve až po sérii komplexních logistických kroků, jež zahrnují pozemní dopravu, spediční služby a exportního agenta v Hongkongu plus balení a kompletování zásilky.

Richards, který se s neúspěchem snažil lobovat u čínských politiků, je toto názoru, že kdyby se porušování předpisů kriminalizovalo, vedlo by to ke zlepšení celé situace.

„Když někdo dá lithiové baterie do hnědé krabice a ona se vznítí a zabije pilota nákladního letadla, nemělo by se jednat o zabití? Neměli by jít do vězení?“ argumentuje Richards.

Stejné stanovisko zastává i oborová organizace PRBA (Portable Rechargeable Battery Association), která ve svém dopise OSN uvádí: „Bez agresivních snah o kontrolu se razantně zvyšuje možnost incidentu. Tato situace je nepřijatelná – a navíc se jí lze vyhnout.“


Originální článek: small United States