Fotografie z osobního profilu Filipa Veverky v Národním divadle Brno. (ndbrno.cz)
Fotografie z osobního profilu Filipa Veverky v Národním divadle Brno. (ndbrno.cz)
Absolvent taneční konzervatoře v Brně a držitel ceny Thálie Filip Veverka, organizuje Galavečer tanečníků a choreografů Národního divadla v Praze a v Brně v Divadle Broadway. Celkem deset choreografů divákům slibuje naplnit večer humornými a efektními výstupy, krátkými příběhy ze života, vynikající techniku špičkových tanečníků a zajímavým scénickým zpracováním. Položili jsme hlavnímu organizátorovi několik otázek k připravovanému galavečeru.
 
Pokud ještě v úvodu zabrousíme do profesionální dráhy Filipa Veverky, zjistíme, že po ukončení studií získal angažmá v Národním divadle v Praze, kde měl během sedmi let možnost pracovat jako sólista s choreografy Jiřím Kyliánem, Jurijem Grigorovičem nebo Borisem Bregvadzem. Hostoval v divadle J. K. Tyla v Plzni a v Národním divadle v Brně. Později odešel na dvě sezony do Tulsa ballet v americké Oklahomě, a dále působil jako sólista Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, člen Švédského královského baletu ve Stockholmu nebo Státní opery Praha.
 
K jeho stěžejním rolím patří například Romeo v Romeovi a Julii, Albert a Hilarion v Giselle, Demetrius ve Snu noci svatojánské, Princ v Louskáčkovi a ve Spící krasavici, Basil v Donu Quijotovi, Alfonso v Židovce z Toleda, titulní hrdinové v baletech Spartakus a Sorel, princ v Čajkovského Labutím jezeře a Neznámý v baletu Spící krasavice – poslední dcera cara. Je držitelem ceny Thálie za roli Petruchia v Crankově Zkrocení zlé ženy.
 
Jak vznikl tento projekt?
 
„Celý projekt vznikl docela spontánně a náhodou. Mluvil jsem s tanečníky po představení Miniatur a říkali mi, jaká je to škoda, že se jejich choreografie, s kterými strávili spoustu času, uskutečnily pouze jednou. V tu chvíli jsem si vzpomněl, že mi majitel Divadla Broadway, pan Lichtenberg nabízel pronájem divadla na různé projekty. Z tohoto nápadu tak vznikly naše letní představení a diváci se mohou těšit na to nejlepší, co představí přední tanečníci z našich prvních baletních scén.“
 
Mohl byste stručně popsat, co je choreografický ateliér Národního divadla, který je tvůrčí silou představení?
 
Choreografický ateliér Národního divadla vznikl před 10 lety, za šéfování Petra Zusky, který přišel s tímto skvělým nápadem dát tanečníkům ze souboru příležitost zkusit si vytvořit vlastní choreografie. Základní myšlenkou asi bylo, a dodnes je, vlastně pomocí tohoto workshopu hledat nové talenty, kteří by posléze obohatili naši taneční scénu, jelikož kvalitních choreografů je málo.
 
Jaký je smysl tohoto představení, co znamená pro vás, pro choreografy a tanečníky?
 
Miniatury, které uvádí Národní divadlo, mají jeden problém a to, že se uvádí pouze jednou za sezónu. Při dost vytíženém provozu divadla během sezóny to asi ani není jinak možné. Jenže pro mladé tvůrce je to obrovská škoda, protože až při prvním uvedení na jevišti si kolikrát uvědomí, co by udělali jinak, co funguje, co ne, jenže už nemají možnost opravného pokusu. Tím, že se nám podařilo zorganizovat dvě představení navíc, tuto šanci mají a mohou se tak dál vyvíjet a získávat zkušenosti.
 
Jaký podle vás má představení přínos pro diváky?
 
Za těch deset let, co choreografický ateliér funguje, se již vytvořilo takové zdravé jádro tanečníků, kteří uvádějí své práce pravidelně. Proto i rok od roku stoupá kvalita těchto představení a divák se určitě v hledišti nebude nudit. Výhodou je také pestrost celého programu. Když půjdete na celovečerní představení v režii jednoho choreografa a vám se nebude líbit jeho styl, máte v podstatě pokažený večer. To tady nehrozí. Z těch 10 choreografů se určitě některý trefí do vašeho vkusu. A jsem přesvědčen, že nejenom jeden.
 
Připravujete nějaké další akce?
 
Momentálně se plně soustředím na tento projekt a doufám že se podaří ke spokojenosti všech zúčastněných. Jinak když vše dobře dopadne, rád bych příští léto uvedl opět s tanečníky z Národního divadla Romea a Julii od Youriho Vámose tady v Praze.
 
Děkujeme za rozhovor

Galavečer tanečníků a choreografů se uskuteční ve dnech 1. a 3. července 2015

Čtěte také:
 
 
Promo video editing by Marco Chiodi
Rozhovor: Filip Veverka – galavečer tanečníků a choreografů má rok od roku lepší kvalitu
Milan Kajínek

Absolvent taneční konzervatoře v Brně a držitel ceny Thálie Filip Veverka, organizuje Galavečer tanečníků a choreografů Národního divadla v Praze a v Brně v Divadle Broadway. Celkem deset choreografů divákům slibuje naplnit večer humornými a efektními výstupy, krátkými příběhy ze života, vynikající techniku špičkových tanečníků a zajímavým scénickým zpracováním. Položili jsme hlavnímu organizátorovi několik otázek k připravovanému galavečeru.

 

Pokud ještě v úvodu zabrousíme do profesionální dráhy Filipa Veverky, zjistíme, že po ukončení studií získal angažmá v Národním divadle v Praze, kde měl během sedmi let možnost pracovat jako sólista s choreografy Jiřím Kyliánem, Jurijem Grigorovičem nebo Borisem Bregvadzem. Hostoval v divadle J. K. Tyla v Plzni a v Národním divadle v Brně. Později odešel na dvě sezony do Tulsa ballet v americké Oklahomě, a dále působil jako sólista Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, člen Švédského královského baletu ve Stockholmu nebo Státní opery Praha.

 

K jeho stěžejním rolím patří například Romeo v Romeovi a Julii, Albert a Hilarion v Giselle, Demetrius ve Snu noci svatojánské, Princ v Louskáčkovi a ve Spící krasavici, Basil v Donu Quijotovi, Alfonso v Židovce z Toleda, titulní hrdinové v baletech Spartakus a Sorel, princ v Čajkovského Labutím jezeře a Neznámý v baletu Spící krasavice – poslední dcera cara. Je držitelem ceny Thálie za roli Petruchia v Crankově Zkrocení zlé ženy.

Jak vznikl tento projekt?
Celý projekt vznikl docela spontánně a náhodou. Mluvil jsem s tanečníky po představení Miniatur a říkali mi, jaká je to škoda, že se jejich choreografie, s kterými strávili spoustu času, uskutečnily pouze jednou. V tu chvíli jsem si vzpomněl, že mi majitel Divadla Broadway pan Lichtenberg nabízel pronájem divadla na různé projekty. Z tohoto nápadu tak vznikly naše letní představení a diváci se mohou těšit na to nejlepší, co představí přední tanečníci z našich prvních baletních scén.“
Mohl byste stručně popsat, co je choreografický ateliér Národního divadla, který je tvůrčí silou předtavení?

 

Choreografický ateliér Národního divadla vznikl před 10 lety, za šéfování Petra Zusky , který přišel s tímto skvělým nápadem, dát tanečníkům ze souboru příležitost zkusit si vytvořit vlastní choreografie. Základní myšlenkou asi bylo, a dodnes je, vlastně pomocí tohoto workshopu hledat nové talenty, kteří by posléze obohatili naši taneční scénu, jelikož kvalitních choreografů je málo.

Jaký je smysl tohoto představení, co znamená pro vás, pro choreografy a tanečníky?

 

Miniatury , které uvádí Národní divadlo, mají jeden problém a to, že se uvádí pouze jednou za sezónu. Při dost vytíženém provozu divadla během sezóny to asi ani není jinak možné. Jenže pro mladé tvůrce je to obrovská škoda, protože až při prvním uvedení na jevišti si kolikrát uvědomí, co by udělali jinak, co funguje, co ne, jenže už nemají možnost opravného pokusu. Tím, že se nám podařilo zorganizovat dvě představení navíc, tuto šanci mají a mohou se tak dál vyvíjet a získávat zkušnosti.

Jaký podle vás má představení přínos pro diváky?

 

Za těch deset let, co choreografický ateliér funguje, se již vytvořilo takové zdravé jádro tanečníků, kteří uvádějí své práce pravidelně. Proto i rok od roku stoupá kvalita těchto představení a divák se určitě v hledišti nebude nudit. Výhodou je také pestrost celého programu. Když půjdete na celovečerní představení v režii jednoho choreografa a Vám se nebude líbit jeho styl, máte v podstatě pokažený večer. To tady nehrozí. Z těch 10 choreografů se určitě některý trefí do Vašeho vkusu. A jsem přesvědčen, že ne jenom jeden.

Připravujete nějaké další akce?

 

Momentálně se plně soustředím na tento projekt a doufám že se podaří ke spokojenosti všech zůčastněných. Jinak když vše dobře dopadne, rád bych příští léto uvedl opět s tanečníky z Národního divadla Romea a Julii od Youriho Vámose tady v Praze.

 

Děkujeme za rozhovor

 

Letní Galavečer tanečníků a choreografů v Divadle Broadway