První virtuální supermarket v Austrálii se nachází na stěnách železničního nádraží Town Hall v australském Sydney. Lidé si zde mohou vybrat a objednat položky, které jim jsou následně doručeny; 19. února 2012. (Marianna Massey/Getty Images for Woolworths)
Digitální technologie se stávají v čím dál větší míře součástí našeho života. Nevyhýbají se ani oblasti potravin. Nový globální průzkum ukazuje, v jaké míře si spotřebitelé nakupují online.

Průzkum společnosti Nielsen, který proběhl mezi 30 tisíci respondenty ze 60 zemí, zjistil, že celá čtvrtina dotazovaných si nakupuje potraviny a zboží denní potřeby přes internet. Dalších 55 procent uvádí, že jsou ochotni tento způsob vyzkoušet.

Zřejmě není překvapující, že u jedinců ve věkových skupinách 21–34 let a 15–20 let, kteří vyrůstali s nástupem osobních počítačů a internetu, jsou online nákupy potravin nejběžnější. Nejčastěji si lidé nechávají zboží doručit domů.

Ovšem s rozvojem dalších technologií přicházejí nové možnosti. Například 58 procent dotazovaných uvedlo, že jsou ochotni vyzkoušet takzvané virtuální obchody.

S virtuálními obchody přišel britský řetězec Tesco, který byl také pionýrem v online nákupech, které jsou dnes na Západě poměrně populární. Z velkých supermarketových řetězců je Tesco také zatím jediný, který v České republice umožňuje nakupovat ve svém obchodu online.

První virtuální „prodejna“ byla spuštěna firmou Tesco v roce 2011 ve stanicích jihokorejského metra. Jak to funguje? Na zdech jsou vylepeny obrázky jednotlivých potravin, přičemž každá z nich má svůj vlastní QR kód. Zájemci si kód požadovaného výrobku oskenují svými smartphony, vloží do košíku a Tesco jim pak objednávku doručí domů.

Po Tescu přišly další společnosti. Australský potravinový řetězec Woolworths zahájil virtuální tržiště v roce 2012, načež následovala kanadská internetová společnost Well.ca.

S největším úspěchem se virtuální supermarkety setkávají v Asii a Tichomoří. Například v Číně si přes internet objednává potraviny 46 procent dotázaných. Zajímavé je, že nejmenší zájem vyzkoušet si online nakupování potravin panuje u Evropanů (45 procent oproti 60 procentům v Asii-Tichomoří).

Lidský prvek vyhrává – zatím

Navzdory vší digitální inovaci Nielsen uvádí, že lidé přeci jen stále dávají přednost osobnímu nákupu.

Koupě přes internet je sice pohodlná a nemusíte nikam daleko jezdit, ale kamenné obchody přece jen přijdou vhod, když něco potřebujeme urgentně. Navíc neplatíme doručovací službu. Je v tom však ještě něco víc. Kontakt s druhými lidmi, vjemové zážitky, kdy si produkt očicháme, ohmatáme, vidíme a někdy i ochutnáme, nelze virtuálně nahradit, píše se ve zprávě Nielsen.


small United States