Neumím vařit, ale koho to zajímá. (Storify.com)
"Neumím vařit, ale koho to zajímá?" (Storify.com)

Dnešní reklamní průmysl byl se železnou logikou nasměrován do světa sexuálních narážek a degradoval ženu na „prázdnou nádobu“ - tělo oděné v plavkách nebo polonahé, zpravidla zvýrazňující křivky pozadí, prsou nebo útlého pasu.

Lidé z reklamního průmyslu svoji degradaci obrazu ženy na objekt sexuální přitažlivosti a masové používání ženského těla při reklamních kampaních vysvětlují logicky: „Naším úkolem je přitáhnout pozornost k reklamnímu předmětu.“ - Rozumějme billboardu, plakátu a tak dále. Ano, zní to logicky, „jenom děláme svoji práci“; když se člověk ohlédne za reklamním předmětem a prohlédne si ho, splnili jsme svůj úkol.

Jdete si koupit vrtačku? Na obalu produktu drží vrtačku žena v plavkách s ladnými křivkami. Kupujete si oblečení, mycí prostředky nebo časopisy? Na kolika z nich naleznete motiv spoře oděné mladé ženy? Je to již téměř zažité pravidlo.

Francouzský režisér François Ozon natočil v roce 2010 snímek s názvem Potiche, což v překladu znamená „prázdná nádoba“. Jeho snímek je reakcí na degradaci ženy na pouhou „prázdnou nádobu“ coby předmět sexuální touhy, bez vnitřních kvalit, duše a charakteru.

Nedávno protestovaly ženy proti anglickému bulvárnímu tisku, který ukazuje nahé ženy na předních stranách svých výtisků. Protestovaly zejména argumenty, zda „je skutečně role ženy ve společnosti ukazovat svoje obnažené poprsí na veřejnosti“. 

Obraz ženy jako „prázdné nádoby“ nepřiživuje pouze reklamní průmysl, ale i filmový a literární. Zdá se, jakoby se sexuální motiv nahé ženy stal nosnou veličinou sledovanosti. Sociologové ovšem varují, že sexuální přitažlivosti a touhy nejsou zárukou dlouhodobých vztahů mezi mužem a ženou, a v řadě případů naopak vedou k jejich nestálosti nebo ukončení.

Zkušenosti říkají, že co ve vztahu mezi mužem a ženou skončí jako první, je sexuální přitažlivost. Následuje zevšednění charakterových vlastností a pokud není vztah postaven na vzájemné úctě a zodpovědnosti, není síla, která by jej udržela pohromadě. Sexuální touhy mají často právě opačný efekt, tedy stává se, že partner vztah opustí kvůli jinému objektu svého zájmu.

Degradace partnerských vztahů může mít přímý vliv na nestabilitu společnosti, kterou tvoří rodiny a jejich příbuzenské vztahy. V důsledku velké rozvodovosti a nestability partnerských vztahů mnoho dětí vyrůstá v rozpadlých rodinách a nejistých příbuzenských vztazích. Společnost potom tvoří lidé, kteří nemají vzory pevné a funkční rodiny, zázemí, partnerských a mezilidských vztahů, je pro ně tedy ještě těžší si je sami vybudovat.

Bylo by samozřejmě honem na čarodějnice, kdybychom chtěli „ukřižovat“ reklamní a filmový průmysl či jej obviňovat z úpadku společnosti, nicméně lze jasně sledovat jejich přímý dopad. Pokud nejsou jedním z hlavních strůjců úpadku mezilidských vztahů, jsou minimálně motorem, který jej pohání. Dlužno také dodat, že obraz ženy degradují samotné ženy, které se mediální a reklamní mašinéri propůjčují a ochotně hrají roli sexuálních symbolů, místo aby dávali na odiv svoje charakterové vlastnosti.

Čtěte také:

Rodina jako mikrokosmos, základ státu, který se dnes rozpadá

Recenze na film: Profesionální manželka/ Potiche

François Ozon a Judith Godrèche hovoří o snímku Profesionální manželka