V Jihlavě byla právě nyní představena vizuální koncepce letošního jihlavského festivalu. Představena byla v prostorách bývalé textilní továrny. Koncepci dominuje černobílý plakát, jehož ústředním motivem je výrazný černobílý znak továrny. Odhalení plakátu bylo dlouho očekávanou událostí; osmnáctý ročník festivalu má proběhnout ve dnech 23. – 28. října. Plakát s továrnou avízuje, jakým směrem se podzimní MFDF Ji.hlava vydá.
Autorem výtvarné koncepce je od roku 2001 výtvarník, pedagog a nakladatel Juraj Horváth.
Ředitel festivalu přirovnává stěhování továren ke stěhování národů
„Továrna je pro nás mnohovrstevnatou metaforou dnešního světa i znakem, který ukazuje, jak se naše společnost za posledních 120 let proměnila,“ rozvíjí záměr letošní koncepce ředitel festivalu Marek Hovorka.
„V důsledku ekonomické krize i globalizace bylo mnoho fabrik po celém světě zavřeno, zatímco jiné tovární haly se často v jejich těsném sousedství stavějí na zelené louce. Hodiny dějepisu, kde se vyučuje o stěhování národů, můžeme doplnit o kapitoly o stěhování továrních budov i celých průmyslových odvětví, stejně jako o vytváření nových oborů a budování nových továrních hal. Takový pohled o naší současnosti vypoví víc, než vnímání světa přes národní hranice. Navíc byl-li konec Rakousko-Uherska dobou zakládání muzeí a období první republiky budováním škol, jsou znakem dnešní doby právě nově projektované tovární haly, skladiště a nákupní centra. Skutečnost, že majitel zmíněné továrny již nebydlí naproti ní či ve stejné zemi, ale často ve vzdálenosti tisíců kilometrů nebo přímo kdesi v daňových rájích, je zajímavým fenoménem, který proměňuje jeho vztah k vlastním zaměstnancům i roli vlastní firmy v daném místě.“
Továrna v experimentálním filmu
Motiv továrny se letos bude prolínat jak vizuální stránkou festivalu, tak jeho architekturou a nedílně i programem. MFDF proběhne s podporou Kraje Vysočina, ministerstva kultury, města Jihlavy a dalších.