20140317-stajkov1
Anton Stajkov.
Využili jsme možnosti položit několik otázek Antonu Stajkovovi, autorovi knihy Dějiny bulharského komiksu a expertovi na bulharský komiks, který v Evropě pořádá výstavy zobrazující průřez současnou tvorbou bulharských komiksových kreslířů. Jeden z nich pořádal také v Praze pod záštitou Bulharského kulturního institutu.

Rozkreslení příběhu pomocí obrázků seřazených časově za sebou, pomocí nichž je vyprávěn určitý děj, často také slouží jako předloha pro filmový scénář. Mnoho současných filmů vzniká podle komiksových předloh. Filmoví tvůrci mohou používat formu komiksu pro prvotní uspořádání příběhu a orientaci v obrazech. Samotný komiks ovšem může používat řadu obrazových nástrojů, které dokáží vyjadřovat humor, metafory a jinotaje, názory, myšlenky či poselství.

Způsob vyjadřování se pomocí obrazů je v komiksu oproti například literární tvorbě mnohem stručnější a úspornější. Jak se říká, „jeden obraz za tisíc slov“.

Co znamená komiks, jaké nástroje tvůrcům poskytuje a jaká je jeho budoucnost? Na to nám odpověděl Anton Stajkov v níže zveřejněném rozhovoru.

Oblíbil jste si nějaký český film inspirovaný komiksem?

Film inspirovaný komiksem, který se mě opravdu dotkl, je Alois Nebel. Pořádal jsem speciální kurz na univerzitě Veliko Tarnovo, kde jsem ho uvedl ve spojení mezi komiksy a konečným filmem jako dobrý příklad harmonické a spravedlivé adaptace komiksu do filmové podoby.

Co pro vás představuje koncept nebo myšlenka komiksu? Co znamená slovo komiks?

Příběh v komiksu musí mít stejné parametry, jako příběh v literatuře - uvěřitelný, dojemný, zajímavý, s nádechem fantasy.

Nemyslíte si, že komiks ukazuje příliš mnoho násilí? Mnoho témat zobrazovaných v komiksových knihách je více či méně prostoupeno temnotou, zabíjením a násilím. Proč si myslíte, že tato skutečnost existuje? Zejména americké komiksové knihy nebo časopisy, například Crew, často představuje velmi krvavé a temné motivy.

Mám stejný pocit. Násilí je příliš mnoho. Ale nechci se stát novodobým případem Wertham :). Hranice cenzury je vždy křehká, nevím, kde přesně je nutné násilí zastavit... a co přesně je násilné. Pokud se díváte na reality show nebo zprávy, často jsou opravdu agresivní. To je život, bohužel.

Jaká témata bulharští autoři v současné době vybírají k realizaci, existuje nějaký hlavní trend nebo existuje více myšlenkových proudů?

Bulharské komiksy zažívají nové obrození - s tématy, které jsou z reálného života z nejbližší historie Bulharska a dětství autorů. Myslím, že je to velmi pozitivní linie a přinese novou publikaci komiksových vydáních.

Co si myslíte, že je hodnota, jakou komiksy čtenářům přinášejí?

Jsou to stejné hodnoty jako v literatuře nebo filmu nebo v každém umění - otázka je přinést kvalitní příběhy s kvalitním uměním. Špatná literatura je stejně špatná jako špatný komiks :)

Jaké kvality musejí mít autoři komiksů?

Autoři komiksů mají velmi speciální vlastnosti, ve srovnání s jinými výtvarnými umělci. Musejí být herci, filmaři, kostyméři, designéři, vypravěči...

V čem vidíte budoucnost komiksu?

Možná někde v oblasti mezi komiksem a animací - vidíme už příklady tohoto.

Jaké komiksové příběhy jsou podle vás nejlepší? Můžete zmínit některé z vašich oblíbených komiksových příběhů?

Maus Art Spiegelman, Corto Maltese Hugo Pratt, Calvin a Hobbes z Waterson, La Jungle en folie - Mix Delinx, Bretecher, Gotlb, Moebius, Shuitens, Stoian Shindarov, Penko Gelev a Dimitar Stoianov z bulharských příběhů...

Stále vídám nové komiksové autory, kteří mě zaujmou - například zvu do Sofie na výstavu skvělého dánského umělce - Henrika Rehra. Čekám, co přinesou kurátoři ze sedmi různých zemí na první mezinárodní EXPO v Sofii letos v srpnu a září.


Děkujeme za rozhovor.


Čtěte také:
Dějiny bulharského komiksu očima Antona Stajkova