Čínský filantrop Čchen Kuang-piao. (Patrick Lin/AFP/Getty Images)
Čínský filantrop Čchen Kuang-piao, známý svým kladným postojem k životnímu prostředí, proslulý prodejem „čerstvého vzduchu” ve smogem zamořeném Pekingu je podle posledních zpráv v blízkém spojení s Čínskou komunistickou stranou.(Patrick Lin/AFP/Getty Images)

 

Známý svým kladným postojem k životnímu prostředí, proslulý prodejem „čerstvého vzduchu” ve smogem zamořeném Pekingu otočil čínský milionář Čchen Kuang-piao svoji pozornost směrem k New York Times (NYT).

Se svými aktivy odhadovanými na 740 milionů amerických dolarů (USD) se Čchen zajímá o koupi většinového podílu prestižních amerických novin, jehož cenu odhaduje na jednu miliardu USD (současná celková hodnota NYT činí na trhu 2,4 miliardy USD).

Čchen domluvil na 5. ledna 2014 setkání v New Yorku, na němž se má setkat s „hlavním akcionářem” společnosti, uvedla agentura Reuters. Představitelé novin uvedli, že se k nim nedonesla žádná zpráva o tom, že by mělo dojít k setkání mezi Čchenem a vedením společnosti.

„Brzy pojedu do Ameriky, abych tam udělal tři věci,” nechal se Čchen slyšet na veřejnosti ve východočínském městě Šen-čen podle zpráv čínského státního média China News Service. Jako první věc Čchen uvedl „diskutovat o získání New York Times".

Navzdory vyjádření předsedy NYT Arthura Sulzbergera mladšího, že Times nejsou na prodej, se Čchen ve své pozici cítí sebejistě. „Neexistuje nic, co by se nedalo koupit za správnou cenu,” uvedl podle zprávy Čchen a dodal: „Pokud budeme jednat upřímně v dobré víře, věřím, že předseda Times změní svůj způsob myšlení.”

Čchen své bohatství získal prostřednictvím společnosti Huangpu Renewable Resources Utilization Group zabývající se recyklací. Ve stejné době získal v Číně reputaci díky publicitě svých filantropických „kousků”. Po proti-japonských protestech, které v roce 2012 propukly po celé Číně, utratil 800 tisíc dolarů za čínské vozy, které nabídl lidem, jejichž auta od japonských výrobců byla zničena chuligány.

Podle International Business Times Čchen prohlašuje, že jeho motivy pro koupi New York Times nejsou politické a že chce přivést pozornost k filantropickým tématům a životnímu prostředí. Naproti tomu on sám zaplatil 30 tisíc dolarů za reklamu publikovanou v New York Times, která podporovala nároky Pekingu na kontroverzní ostrovy Senkaku. O politická témata se nejenom zajímá, ale také je v médiích propaguje ve prospěch Pekingu.

„Uvědomil jsem si, že vliv Timesů na celý svět je neuvěřitelně velký,” prohlásil Čchen. „Každá vláda a velvyslanectví po celém světě věnuje New York Times pozornost.”

Čchen doufá, že přivede Times do Číny, kde byly zablokovány cenzurou režimu, protože publikovaly článek o obvinění příbuzných bývalého čínského premiéra Wen Ťia-paa, že mají na svých účtech ukryté peníze.

„Můj plán je, pokud bych je koupil, aby byly New York Times na každém novinovém stánku po celé zemi a učinit Timesy dostupné každé čínské domácnosti. Čína je tak veliký trh, příliš velký na to, aby byl vynechán,” řekl Čchen.

Jako jeden ze 400 nejbohatších lidí Číny Čchen často kladl  důraz na charitativní aktivity a životní prostředí. Prodej „čerstvého vzduchu" v Pekingu byl jedním z jeho tahů, jak přivést pozornost k ekologickým problémům. Jedním z jeho charakteristických prohlášení zní: „Je lepší být živý a respektovaný filantrop, než zemřít jako osamělý otrok peněz.”

Čchen Kuang-piao a jeho spojení s komunistickou stranou

Čínský milionář je však podle posledních zpráv v blízkém spojení s Čínskou komunistickou stranou. Nedávno vydal prohlášení, kterým úmyslně zaváděl veřejnost. Prohlásil, že dvěma znetvořeným čínským ženám zaplatí plastickou operaci obličeje.

Šlo o případ, kdy v roce 2001 na náměstí Tchien-an-men oheň zničil matce a dceři obličeje. Číňanky se podle zpráv v médiích Čínské komunistické strany měly obětovat jménem Falun Gongu, duchovní disciplíny, kterou Peking tvrdě potlačuje a pronásleduje od roku 1999.

Při takzvaném protestním obřadu se zapálily a přestože obě přežily, zůstaly znetvořené a na jedno oko nevidí. Stoupenci Falun Gongu veřejně upozorňovali na to, že sebeupálení pěti lidí bylo zinscenované čínskou vládou, a ti co se zapálili, nejsou praktikující Falun Gongu. Za pravdu jim dala i OSN.

Incident byl západními médii označen jako "False fire", tedy "Falešný oheň". Čínský režim sebeupálení zinscenoval, aby tak poškodil pověst Falun Gongu a ospravedlnil svoje represe proti němu. Milionář Čchen Kuang-piao se nyní pokusil tuto propagandu opět oživit a poslal svoje prohlášení do západních médií, čímž odhalil svůj blízký vztah ke komunistické straně a její politice a nenávratně se zdiskreditoval.

Článek byl aktualizován 13. ledna 2014

 

small United States Přeložil: Milan Kajínek

 

Čtěte také:

Čínský milionář plánuje koupit New York Times. Jaké má vazby s komunistickou stranou?

Vynalézavost a nebezpečí při rozhovorech pro zahraniční média v Číně