Režie: Marc Forster

Předloha: Max Brooks
Scénář:
J. Michael Straczynski, Matthew Michael Carnahan a další

Hudba: Marco Beltrami

Hrají: Brad Pitt, Mireille Enos, Matthew Fox, David Morse, Daniella Kertesz, James Badge Dale

Pomineme-li zápletku o zombiové epidemii a posílání orgánů uložených v ledu do jiných zemí, Brooksova kniha poskytuje poměrně přesný popis současné praxe odebírání lidských orgánů vězňům svědomí, ke kterému v dnešní Číně dochází.

Když se vedení Paramount Pictures rozhodlo změnit nový apokalyptický film o zombiích, Světová válka Z, a smazat zmínku o tom, že nebezpečný virus pochází z Číny. Tvůrci očekávali, že tamní cenzoři film dovolí uvést do čínských kin.

Spletli se. Film, který měl v USA premiéru 21. června, byl čínskými úřady odmítnut stejně. Oznámil to blog TheWrap.com s odkazem na zdroj „obeznámený s chystanými premiérami v Číně“. Vedení Paramount se ohradilo, že dosud žádné vyrozumění z Číny nedostalo. Momentálně čínský režim povoluje uvedení pouze 34 zahraničních filmů ročně. Podle TheWrap.com dostala Světová válka Z stopku od čínských komunistů kvůli tomu, že se postavy v ní bavili o lokalitě vzniku viru. V původní knize, která sloužila jako předloha scénář, šlo o Čínu.

Zatímco ve filmu tato scéna hraje zanedbatelnou roli, Čína a její černý trh s orgány jsou v novele stěžejní linkou.

Kniha stejného jména jako film byla vydána v roce 2006 a jejím autorem je Max Brooks. A je to právě Čína, kde celý příběh začíná. Prvním pacientem, který se virem nakazí, je mladý hoch ze zapadlé čínské vísky, odkud se vir rozšíří do dalších částí světa prostřednictvím černého trhu s lidskými orgány. Nakažené orgány vyjmuté z popravených politických vězňů se prodávají zájemcům o transplantace. Ti, kdo operaci podstoupí a nový orgán dostanou, zemřou, aby vstali z mrtvých jako zombie – živé mrtvoly.

„Roky před epidemií si vydělávali miliony na orgánech z popravených politických vězňů. Ty si myslíš, že něco jako malý vir jim zabrání v tom, aby z toho zlatého cecíku sáli dál?“ říká jedna z postav v románu.

V knize se popisuje, jak tento nezákonný byznys funguje: „Chvilku potom, co oběť zemře...možná, že někdy ještě žije...jí vyndáš srdce...dělávali to, brali živé orgány, aby zaručili, že jsou čerstvé...zabalili je do ledu, dali do letadla směr Rio... Čína byla největším vývozcem lidských orgánů na světovém trhu.“

Není zcela jisté, zda tato zápletka o odebírání orgánů existovala i v prvních verzích scénáře k filmu, anebo z něj byla vystřižena, aby se producenti zalíbili čínským cenzorům. Jedno však jisté je – nenajdete ji v konečné verzi snímku. Od doby, kdy byla práva na film prodána Paramount Pictures, děj doznal výrazných úprav. Společnost Paramount nereagovala na naši žádost o vyjádření.

20130625-film
Scéna z filmu Světová válka Z s Bradem Pittem v hlavní roli. Film je postaven na románu, ve kterém se virus dělající z lidí zombie rozšíří do světa prostřednictvím nezákonného obchodování s orgány v Číně. (Paramount Pictures)

Původní novela je vlastně ústním vyprávěním několika lidí, kteří válku se zombiemi přežili, zatímco film sleduje osudy bývalého pracovníka OSN v podání Brada Pitta, který se snaží najít způsob, jak zastavit virus, jenž mění lidi na vraždící zombie.

Pomineme-li zápletku o zombiové epidemii a posílání orgánů uložených v ledu do jiných zemí, Brooksova kniha poskytuje poměrně přesný popis současné praxe odebírání lidských orgánů vězňům svědomí, ke kterému v dnešní Číně dochází. Výzkumem tohoto tématu se zabývají od roku 2006 dva kanadští právníci David Kilgour a David Matas, kteří o něm vydali podrobnou zprávu. Píše se v ní, že čínská vláda systematicky odebírá orgány stoupencům Falun Gongu (Fa-lun Kungu nebo také Falun Dafa) zavřeným ve věznicích a pracovních táborech.

Stále narůstající počet důkazů nasvědčuje tomu, že k novým orgánům si takto přišly desítky tisíc lidí a většina z nich pocházela od stoupenců Falun Gongu, kteří byli zabiti, aby druzí mohli žít. Falun Gong je v Číně kdysi velmi rozšířená duchovní meditační praxe, kterou čínský režim zakázal v roce 1999, a od té doby také strmě vzrostl počet tlansplantací vykonávaných v Číně. Podle vyšetřovatů začali být uvěznění příznivci Falun Gongu zneužíváni jako nedobrovolní dárci lidských orgánů. Sám Brooks se v internetovém fóru vyjádřil, že všechno v jeho knize, až na zombie, vzniklo po důkladném výzkumu a „je buď převzato ze skutečnosti nebo je stoprocentně skutečné“.

Paramount Pictures se bohužel nepostavili z jistých důvodů k tématu čelem a tak pokračuje zatajování nekalých praktik a nadbíhání čínskému režimu i ve filmovém průmyslu. Dávám filmu jen dvě z pěti, neboť měl původně silný potenciál vyjádřit se k závažným tématům, ale nakonec se stal pouze promarněnou šancí a odkazem toho, že vůně peněz je často pádnějším argumentem, než ctnosti jako jsou pravda a spravedlnost. - šéfredaktor Milan Kajínek

Přeložil: Ondřej Horecký small United Kingdom

Pronásledování Falun Gongu trvá už 14 let, čínská veřejnost začíná reagovat (video)

Transplantační chirurgové se zabývají nuceným získáváním orgánů v Číně (video)