20130420 frida
Sklepní scéna CED v Brně hostila v sobotu 13. dubna 2013 premiéru inscenace ¡Viva la Vida! Frida ¿?.

Žánr: drama

Autor: Pino Cacucci

Překlad: Jana Montorio Doležalová

Režie a výběr hudby: Aleš Bergman

Scéna, kostýmy, osvětlení: Pavla Kamanová

Hraje: Eva Ventrubová

 

Sklepní scéna CED – Centra experimentálního divadla na Zelném trhu v Brně hostila v sobotu 13. dubna 2013 premiéru inscenace ¡Viva la Vida! Frida ¿?, tedy monodrama o mexické malířce Fridě Kahlo z pera italského tvůrce Pina Cacucciho.

 

Frida Kahlo - žena stíhaná nepřízní osudu

Osud slavné mexické malířky Fridy Kahlo nezačal zrovna růžově. Už jako mladá dívka prodělala dětskou obrnu a zůstala chromá na jednu nohu. Krátce nato zažila nehodu autobusu, kde utrpěla vážná zranění, více než rok byla upoutána na nemocniční lůžko, kde absolvovala mnoho operací zlomené páteře, nohou a jiných částí těla. Frida byla nucena strávit několik dlouhých měsíců v sádrovém krunýři na nemocničním lůžku, a i když podstoupila četné operace, celý život trpěla obrovskými bolestmi.

V té době se začala věnovat malování. Nejčastěji tvořila autoportréty, malované jasnými barvami vycházejícími z mexického lidového umění, které jí bylo velice blízké. Krátce nato se seznámila a později provdala za mexického malíře a revolucionáře Diega Riveru. Jejich manželství bylo velmi bouřlivé, provázené emocemi, četnými avantýrami, rozchody a návraty. Navíc oba umělci byli věrnými stoupenci komunistické revoluce a ideí komunismu, což se silně promítalo do jejich životů. Frida Kahlo zemřela v roce 1954 ve věku 47 let. Inscenace je věnována 105. výročí narození (2012) a 60. výročí úmrtí (2014) slavné malířky.

 

Ventrubová nabízí dokonale sehranou one woman show, ve které umožňuje divákovi nahlédnout pod pokličku svérázné osobnosti malířky Fridy Kahlo, ale i do jejího tvůrčího světa.

 

Frida jako one woman show

Inscenace ¡Viva la Vida! Frida ¿? pochází z dílny italského dramatika Pina Cacucciho, který se specializuje na Latinskou Ameriku. Hra byla původně napsaná pro čtyři osoby (Frida, Diego, Trockij, Christina), později však Cacucci inscenaci upravil pouze pro jednu osobu.

Vzniká tím ideální prostor jak pro vlastní interpretaci osobnosti malířky Fridy Kahlo, tak i pro samotné herecké ztvárnění. V komorním prostředí může herečka svým vlastním způsobem optimálně vyjádřit niterné pocity a prožívání vnitřního světa umělkyně. Eva Ventrubová nabízí dokonale sehranou one woman show, ve které umožňuje divákovi nahlédnout pod pokličku svérázné osobnosti malířky Fridy Kahlo, ale i do jejího tvůrčího světa.

Eva Ventrubová ve hře "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)Eva Ventrubová ve hře "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)Eva Ventrubová ve hře "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)
Eva Ventrubová ve hře "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)

 

Záhada padajících kelímků

Scéna Aleše Bergmana je poměrně jednoduchá. Tvoří ji nízký podstavec potažený bílou látkou, který zabírá téměř celé jeviště a zřejmě symbolicky vyjadřuje jak malířský ateliér, tak i nemocniční prostředí, ve kterém byla Frida nucena prožít část života. Scénu decentně osvětluje tlumené světlo, které zaciluje na střed jeviště, a tím ještě více zvýrazňuje hlavní a zároveň jedinou aktérku příběhu.

Těsně pod stropem je umístěný čtverec obsahující více než tisícovku záhadně připevněných kelímků. Tyto pohárky se v průběhu inscenace postupně uvolňují. Divák očekává, že kelímky spadnou na konci hry úplně všechny. To se však nestane. Záhadu padajících kelímků po premiéře objasnil jeden z tvůrců - jedná se o princip fungující na bázi elektromagnetu.

Sama herečka je spoře oděná do širokých pomačkaných balonových kalhot a do bílého korzetu připomínajícího sádrový krunýř. Díky této jednoduchosti a účelnosti má herečka dostatek prostoru na všechny pohybové prvky.

Eva nebo Frida?

Eva Ventrubová a Aleš Bergman hovoří o "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)
Eva Ventrubová a Aleš Bergman hovoří o "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)

Eva Ventrubová, která ztvárňuje Fridu, svůj úkol zvládla s noblesou. V čase takřka půl druhé hodiny si plně vystačí sama se sebou, padajícími kelímky, barvičkami, kterými (se) maluje a řádkou rozházených obrázků. Některé pasáže a citace se v ději opakují a podtrhují tím důležité momenty malířčina života.

I když hlavní aktérka stojí proti divákům sama, díky dobře napsanému scénáři prožívá divák na vlastní kůži sepětí s jejími životní eskapádami, láskami, tvořivostí, zklamáním i bolestí. Další důležité postavy, jen slovně zmiňované, ožívají na jevišti díky dobře postavenému scénáři. Důraz je kladen na ústřední body Fridina života (malířství, nemoc, politiku, vztahy a také sex). Odlehčeně a svěže působí i akrobatické prvky (stoj na hlavě, šikmý stoj na špičkách,...). Eva Ventrubová se po dobu představení dokáže přesně jako chameleon vtěsnat do kůže Fridy Kahlo a tuto masku odkládá až po závěrečném potlesku.

Důležitý prvek inscenace tvoří hudba. Pestrá, nespoutaně živelná nebo melancholická muzika je pečlivě vybraná Janou Montorio Doležalovou a výběr přesně splňuje požadavky podle nálady a děje.

 

I když hlavní aktérka stojí proti divákům sama, díky dobře napsanému scénáři prožívá divák na vlastní kůži sepětí s jejími životní eskapádami, láskami, tvořivostí, zklamáním i bolestí.

 

Zajímavosti

Osobnost mexické malířky Fridy Kahlo se nejvíce do paměti diváků zapsala filmem Frida z roku 2002 v hlavní roli s charismatickou Salmou Hayek, která byla za roli Fridy nominovaná na Oscara.

Inscenace ¡Viva la Vida! Frida ¿? přivádí diváka do jiného světa plného emocí, kreativity, bolesti, barev a poezie. Toto netradiční spojení v kombinaci s duchovními prvky a systémem kreativních psychosomatických cvičení nabízí zajímavou podívanou. Snad se Frida dočká úspěchu stejně jako její předloha.

Příprava sklepní scény pro hru "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)
Příprava sklepní scény pro hru "Viva la Vida FRIDA?". (Viva la vida Frida? - na Facebooku.)

 

Čtěte také:

Tosca, oblíbená opera od Giacomo Pucciniho ve Státní opeře již 18. dubna

Stavovské divadlo: Mozartissimo - To nejlepší z Mozartových oper

MdB: Zorro v rytmu Gipsy Kings ožívá na jevišti

Pocta pro Zoru Šemberovou, první Prokofjevovu Julii