„Lidé pochybují o tom, co říkáte, ale uvěří tomu, co děláte.“ Karolína Světlá

 

20121221svetla-k
Karolína Světlá 24. 2. 1830 - 7. 9. 1899. (Wikimedia Commons)

Vzácná česká spisovatelka, na svoji dobu pokroková, nám zanechala citát, který radí, jak moudře posuzovat lidi, se kterými se setkáváme. Svými slovy vyjadřuje moudrost – nesuďme lidi podle toho, co říkají, ale podle toho, co dělají.

Narodila se v měšťanské obchodnické rodině v Praze. Její sestra Sofie Podlipská se rovněž stala spisovatelkou. Světlá, vlastním jménem Johanka Rottová, dostávala podle tehdejšího zvyku německou výchovu. Kromě němčiny a češtiny ovládala také francouzštinu.

K lidovému umění Johanku přivedla její babička, otec jí zase vštípil úctu k lidské práci. Pro měšťanské konvence neměla pochopení, se svou vnímavou a hloubavou povahou trpěla v tehdejším ovzduší nesmyslných konvencí.

Svoje školní léta trávila Karolína v poněmčelém ústavu, jenž jí sice poněkud podlomil zdraví, ale současně v ní probudil touhu po vzdělání. Vzdělání, po kterém toužila, si doplňovala sama četbou a samostudiem. Její otec, praktický obchodník, nepřál jejím literárním pokusům, kterými si počala zpestřovat studium, a umístil ji do domácnosti, kde tehdy končívala většina tehdejších žen, a ve vzdělání již nemohla pokračovat.

Roku 1843 poznala venkovského učitele hudby Petra Mužáka, za kterého se později provdala. Mužák v ní dokázal probudit české vlastenectví a v době Rakousko-Uherské monarchie přivedl Karolínu mezi některé známé spisovatele. Seznámila se i s Boženou Němcovou, která měla na Světlou velký vliv.

Nepříliš šťastný osud (úmrtí jediného dítěte) se Světlá snažila překonat duševní prací. Do literatury vstoupila v roce 1858 literární prací s názvem "Dvojí probuzení". Vyšla jí v památném prvním ročníku almanachu Máj.

Navštěvovala v té době společnost literátů, jakými byli Vítězslav Hálek, mládeží milovaný, Božena Němcová a v neposlední řadě Jan Neruda. Neruda se do Světlé dokonce zamiloval, a také ji literárně ovlivnil.

Spisovatelka trávila většinu roku v Praze, avšak na léto jezdívala na venkov, do rodiště svého manžela, do Světlé pod Ještědem. Venkovská krajina svou přírodou a ryzími lidmi spisovatelku uchvátila. Zobrazila je pak v mnoha svých dílech. V kraji také přijala svůj umělecký pseudonym Světlá, pod kterým pokračovala ve své umělecké dráze.

Ve své rané tvorbě používala náměty z původního pražského měšťanského prostředí (Zvonečková královna, Černý Petříček).

V románech inspirovaných z Podještědí (Vesnický román, Kříž u potoka, Frantina) vykreslovala postavy zosobňující ideální hodnoty a svoje postavy protahovala dějovou motivací, která je vedla k mravnímu sebepoznání. Všímala si rovněž postavení venkovských žen, téma zachytila i v povídkách (Mladší bratr, Černá divizna, Divousové, Přišla do rozumu, Námluvy, Nebožka Barbora, Kresby z Ještědí, Hubička). Podle Hubičky napsala později Eliška Krásnohorská libreto ke Smetanově stejnojmenné opeře.

Karolina Světlá byla vlastenecky laděnou spisovatelkou, zaměřena proti měšťáctví, hlásila se k prostým lidem a také pomáhala mladým ženám, jako například spisovatelce Elišce Krásnohorské.

Světlá navázala na tvorbu Boženy Němcové a je považována za zakladatelku českého románu.

 

Citát minulého týdne: Jan Amos Komenský, učitel národů