20120917 faidra2
Faidra. (mdb.cz)

Žánr: tragédie

Autor: Lucius Annaeus Seneca

Režie: Hana Burešová

Scéna: David Marek

Hudba: Petr Skoumal

Hrají: Helena Dvořáková, Irena Konvalinová, Lukáš Janota, Viktor Skála, Igor Ondříček, Eva Jedličková, Hana Kováříková a Eva Ventrubová

 

Antický začátek sezóny

Senecova tragédie Faidra, kterou jako svoji první inscenaci v letošní sezóně uvedlo Městské divadlo Brno (MdB), přivádí diváka do světa antických bájí a mýtů. Režisérka Hana Burešová, která již několikrát úspěšně spolupracovala s MdB (Škola základ života, Znamení kříže,...) tentokrát vybrala tragédii Faidra, kterou před pěti lety úspěšně zinscenovalo Divadlo v Dlouhé s Helenou Dvořákovou a Miroslavem Táborským v hlavních rolích. Faidra, která patří k Senecovým raným a oblíbeným dílům, na české divadelní scéně však rozhodně nepatří ke stálicím. Poprvé inscenaci před mnoha lety uvedlo Divadlo na okraji v režii Evalda Schorma.

 

Příběh plný emocí

Faidra, která je manželkou Thesea, se vášnivě zamiluje do Theseova syna z prvního manželství – Hippolyta. Hippolytus však ženy nenávidí a uctívá pouze bohyni lovu Dianu. Když se mu Faidra ze svých citů vyzná, hrubě a posměšně ji odmítne. Faidřina chůva, která se obává skandálu, obviní Hippolyta ze znásilnění Faidry. Dlouhodobě nepřítomný Theseus se však neočekávaně vrací, a poté, co mu je odhaleno, co se údajně stalo, rozhodne se jednat. Požádá svého otce, boha moří Neptuna, o vykonání pomsty na nezdárném synovi. Vzápětí posel přinese zprávy o tragické smrti Hippolyta. Faidra zmítaná emocemi naplní  vlastní rukou tragické finále.

 

Hra osmi herců

Režisérka Hana Burešová sází na komorní atmosféru antické tragédie. Inscenace proto stojí převážně na síle hereckých výkonů. Hra osmi herců, kteří se na scéně objevují, vytváří mozaiku rozbouřených emocí, které jsou divákovi servírovány ve vší syrovosti antické tragédie. Faidra ve své touze i zoufalosti, Theseus ve svém hněvu, Hippolytus ve svojí zaslepenosti, chůva ve své oddanosti a vypravěč a posel s ženským chórem v dramatičnosti, tvoří právě tu potřebnou tragickou linku děje. Monology postav, které v inscenaci převažují a které místy přecházejí do dialogů, jsou příjemným oživením jinak statického příběhu. Za zmínku jistě stojí i výborný rytmický veršovaný překlad Evy Stehlíkové. Úskalí inscenace se může pro diváka neznalého řeckých bájí objevit hned na začátku hry, kdy se i přes malé herecké obsazení divák může lehce ztratit v jednotlivých postavách. Teprve po uplynutí notné části hry se postavy zdají být jasnějšími díky popisu vypravěče.

 

Prostá scéna, skvělí herci

Scéna Davida Marka je prostá a nesložitá. Čiré krystaly na podlaze ve středu jeviště a v pozadí s poloprůhlednou stěnou, na níž jsou načrtnuty neurčité kresby, dávají maximální prostor pro herecké umění a spolu s nasvícením ještě více zvýrazňují jednotlivé scény.

Dobrou práci odvádí hudba Petra Skoumala občas doplněná tóny dešťové hole nebo tibetské mísy v rukou vypravěče. Kostýmy Hany Fischerové dobře doplňují antickou atmosféru příběhu, zvláště velmi vydařená je železná maska Thesea, kterou si často zakrývá tvář.

Helena Dvořáková, která se jako Faidra objevuje v režii Hany Burešové podruhé, nabízí vyváženou dávku emocí od nespoutané vášně po zoufalství nešťastně zamilované ženy. Faidra v podání Dvořákové je živelná a nespoutaná, emoce z ní jen tryskají, a přitom zůstává zcela přirozená bez afektu. Dvořáková odhaluje Faidru v celé její nahotě, a to i doslova ve scéně, kdy se vyznává ze svojí lásky k Hippolytovi. Viktor Skála v roli Thesea rovněž nezklame, jeho touhu po pomstě mu divák prostě  zcela bez okolků uvěří. Irena Konvalinová jako Chůva se svojí role zhostila také přesvědčivě. K zajímavým postavám patří vypravěč a Posel v jednom, kterého ztvárnil Igor Ondříček.  Jeho výrazný a podmanivý hlas efektně koresponduje s dramatičností příběhu, kterou ještě více podtrhuje. Originální vsuvku tvoří jakýsi „dervišský“ tanec v podání Igora Ondříčka v závěru hry. Ondříček v kombinaci se třemi ženami Chóru v rudých kostýmech (Jedličková, Kováříková, Ventrubová) niterně jitří emoce diváků a stupňuje tragický spád děje, hlavně při popisu tragického Hippolytova skonu.

 

Zajímavosti

Helena Dvořáková za roli Faidry ve stejnojmenné  inscenaci režisérky Hany Burešové uvedené v Divadle v Dlouhé získala v roce 2007 cenu Alfréda Radoka a byla nominovaná na cenu Thálie.

Faidra v podání MdB nenabízí divákům snadný kus. Hutná atmosféra antické tragédie zůstává zachována po celou dobu inscenace a nedá divákům jen tak odpočinout. Tragédie řeší morální otázky viny a neviny a lidského osudu na pozadí dějin, před kterým nelze utéct. I když by se mohlo zdát, že toto téma nemá současným lidem co nabídnout, některá témata lidské bolesti a opuštěnosti jsou nadčasové a tudíž mají stále co nabídnout i divákům dnes...

vstupenky