20120914 ship2

Dělníci stojí u rozestavěné nákladní lodí ve městě Čching-tao, 10. dubna 2012. Loďařský průmysl je kvůli dlouhým výrobním lhůtám náchylný k dlouhým cyklům konjunktury a propadu, jelikož výrobu nelze rychle přizpůsobit. (STR/AFP/Getty Images)

 

Globální propad přepravních sazeb, nadměrná nabídka plavidel i zpomalování čínské ekonomiky nutí čím dál víc loďařských firem v Číně skoncovat s podnikáním. Podle zprávy Southern Metropolis Daily prohlásil nedávno generální ředitel státního kolosu China State Shipbuilding Corporation, Tchan Cuo-ťün, že do dvou až tří let zkrachuje padesát procent všech stavitelů lodí v pevninské Číně.

Jeden z pracovníků Úřadu pro ekonomii a informační technologie ve městě Tchaj-čou sdělil serveru 21cbh.com, že loďařské společnosti nic dobrého nečeká. Někteří ještě dokončují staré zakázky, protože výrobní cyklus se může u obřích lodí pohybovat v řádu let, ale bez nových objednávek může zkrachovat dokonce víc podniků, než se původně očekávalo.

Loďařský průmysl je kvůli dlouhým výrobním lhůtám náchylný k dlouhým cyklům konjunktury a propadu, jelikož výrobu nelze rychle přizpůsobit. Na světovém trhu je v současnosti trvalý přebytek plavidel i výrobních kapacit. Čínští loďaři jsou sami o sobě schopni pokrýt celosvětovou poptávku po nových lodích.

Podle China Economic Weekly vtrhly čínské státní a soukromé podniky do loďařského průmyslu ve velkém v roce 2007. Díky nízkým nákladům na suroviny a podhodnocené pracovní síle rostlo odvětví závratnou rychlostí. V roce 2010 Číňané předběhli Jižní Koreu jako největšího výrobce lodí. V době největšího rozmachu existovalo v říši středu podle stránek shipbuildinghistory.com 3 400 loďařských firem v porovnání s 329 loděnicemi v USA (včetně různých doků stejné firmy).

Ovšem uplynuly dva roky a situace už tak růžová není. Data vydaná Asociací čínského loďařského průmyslu z 28. srpna ukazují, že všechny tři hlavní ukazatele výroby a objednávek za první tři měsíce roku klesají. Dokončené zakázky dosáhly 35,49 milionů tun, což je v porovnání s loňským rokem 7,7procentní propad. Nové objednávky činí 11,64 milionů tun, to je dokonce 50,7procentní pokles a současný stav objednávek se pohybuje na 123,48 milionu tun, tedy 29,9procentní snížení v porovnání s loňskem.

Situace vypadá nevesele, tvrdí náměstek ředitele Mezinárodního lodního výzkumného střediska v Šanghaji.

„Jak se celosvětový lodní průmysl prudce propadá, čínští stavitelé vcházejí do hořkého období tuhé zimy. Je těžké zakázky získat, je těžké si zakázky udržet, je těžké je financovat. Máme vysoké náklady a nízké zisky,“ uvedl v červenci Čang Jung-feng pro Time Weekly.

Hlavními faktory, které čínské loďaře negativně ovlivňují, jsou podle Chinese Economic Weekly přísná úvěrová měřítka, vyšší vstupní náklady, pokles nových zakázek a problémy s dokončováním těch starých. Nejpesimističtější předpovědi hovoří o drastickém propadu počtu loďařských firem ze 3 400 na pouhých 300.

Podívejme se na konkrétní případy. Město Le-čching v provincii Če-ťiang oznámilo, že z 23 loďařských společností ve městě jich teď zůstalo jen sedm. Většina jich zastavila výrobu. Někteří experti odhadují, že rok 2012 je pouhým začátkem. Očekávají, že v nadcházejících letech bude situace ještě horší.

Čína dnes staví hlavně lodě, u kterých jsou nízké marže, a nemá potřebné technologické dovednosti pro vývoj novinek. Šen Wen-sun z čínské akademie inženýrství vloni na odborném fóru podle serveru Cansi prohlásil, že „co se týče klíčových technologií v lodním designu, výzkumu, výrobě a vývoji klíčových komponentů Čína stále zaostává za Evropou, Japonskem, Jižní Koreou a dalšími vyspělými národy... Je příliš mnoho firem, které jen kopírují, avšak nemají inovace a většina z nich zůstává v počátečních fázích“. Jeho kolega z akademie Čang Ping-jen k tomu dodal, že co dnes letí, je zvyšování energetické účinnosti a snižování znečištění, a podniky, které tohle nabídnout nedokáží, nedostanou nové zakázky.

small United Kingdom