20120901 helma
Barevný obal pro neviditelný airbag cyklistické přilby v obchodě ve švédském Gotherburgu. (Barbro Plogander/The Epoch Times)

GOTHENBURG/Švédsko - Nosit přilbu při jízdě na kole je ve Švédsku nepovinné pro dospělé jedince a povinné pro děti do 16 let. Většina dospělých přilbu nenosí, a toho využily dvě studentky průmyslového designu, které přišly s její neviditelnou variantou.

Terese Alstinová a Anna Hauptová, studující na Univerzitě Lund, se na jaře 2005 rozhodly začít vyvíjet nový koncept cyklistických přileb, které by dospělí nosit chtěli. Veřejná debata jasně ukázala, že i když se lidé přejí chránit, nosit přilby se jim moc nechce.

Obě dívky začaly pátrat po příčinách, proč tomu tak je. V průzkumu dostaly odpovědi jako: „Vypadá to divně,“ „Je v ní moc horko“, „Rozhodí mi to účes“ nebo „Měla by být neviditelná“. Poslední odpověď může znít poněkud nerealisticky, ale Anna Hauptová vysvětluje, že jim to naopak poskytlo inspiraci:

„Pomyslely jsme si, že je to bezvadný nápad. Bylo to přesně to, co jsme chtěly, protože samy jsme tradiční cyklistické přilby také nepoužívaly.“ A tak vznikla revoluční myšlenka na přilbu s airbagem.

20120901 helma2
Hovding – neviditelná přilba po aktivaci. (Hovding, Sweden)

Ženy se toužily ihned dozvědět, jestli je možné něco takového vyrobit, a tak kontaktovaly výrobce airbagů, který jim to potvrdil. Než diplomovou práci dokončily, studentky podaly žádost o patent.

„Je to límec vyrobený z tkaniny, který vám visí kolem krku. Uvnitř se nachází airbag, který se v případě nehody nafoukne. Protože se vaše tělo pohybuje při nehodě jinak, než když šlapete, airbag to cítí a nafoukne se,“ objasňuje Hauptová koncepci jejich vynálezu.

Švédská pojišťovací společnost Folksam nedávno provedla test přileb. Schválené helmy musí projít testem, při kterém je cyklista shozen na asfalt v rychlosti 24 kilometrů za hodinu, aby se simuloval přímý náraz do hlavy. „V porovnání s ostatními přilbami si neviditelná přilba vedla výborně,“ uvedla Maria Klyfftová z Folksamu.

Co pojišťovna otestovat nemohla, je rotační síla jdoucí proti hlavě, když do ní udeří něco ze strany. Klyfftová si však myslí, že takové nehody jsou velmi časté, a proto ženy přišly s nápadem, kdy je hlava na rozdíl od konvenčních přileb chráněna jak vnitřním, tak i vnějším vakem, které nejsou vzájemně propojeny. „Když spadnete na asfalt zešikma, vnější vak zůstane na asfaltu, ale hlava se nemusí vždy otáčet stejným směrem jako vnější vak,“ říká  Klyfftová.

Tento propracovaný chránič hlavy váží pouhých 0,7 kilogramu, přičemž váha spočívá na zádech cyklisty, protože lidé se při šlapání naklání dopředu a váhu neucítí, míní Hauptová.  Neviditelná přilba by se také mohla stát módním doplňkem. Firma dvou nadaných designérů chce spolupracovat s dalšími kolegy a vymyslet nejrůznější druhy obalů, přizpůsobených počasí i prostředí. Dívky mají touhu s novými trendy přicházet, ne se řídit někým jiným. Vynález již vyhrál několik cen včetně Index: Award, známé také jako Nobelova cena za design.

A jak hluboko musíte sáhnout do kapsy, abyste si mohli tuto novinku pořídit? V kamenných obchodech je k dostání zatím pouze ve Švédsku, Dánsku a Norsku. Na internetu se její cena pohybuje kolem 12 tisíc Kč.

Celé to má ovšem háček. Hovding, jak se přilbě říká, lze použít pouze jedenkrát. Jakmile se airbag spustí, měl by se vrátit na recyklaci. Výměnou za to dostanete slevu při dalším nákupu a firma prověří černou skříňku v límci, která nahrává deset vteřin dat těsně před nehodou a během ní.

 

small United Kingdom