Vědci našli v medu baktérii, která je klíčová pro zdraví včel i lidí

20120621_med
(televize NTD)

HELSINBORG/ŠVÉDSKO - Vědec Tobias Olofsson objevil důležitost bakterií kyseliny mléčné, které udržují včelu zdravou a zároveň stojí za léčivými účinky medu.

„Učinili jsme tento objev. Med ve skutečnosti obsahuje miliony přínosných bakterií, které produkují kyselinu mléčnou, o kterých předtím nikdo nevěděl. Žijí v symbióze se včelou medonosnou v jejím medovém váčku. Včely medonosné je používají k ochraně svého nektaru, ze kterého vzniká med. Také je používají k ochraně sebe i larev před chorobami. Jsou důležitou součástí jejich imunitního systému."

Med od divokých včel se pro své léčivé účinky používá již tisíce let. Vhodný je zejména k nachlazení krku a na rány. Olofsson se domnívá, že by se mohl používat i jako antibiotikum.

Video poskytla Televize NTD

Od 70. let vědci ale pozorují, že společenství včelstev na celém světě ubývá. Tomuto jevu se říká syndrom zhroucení včelstev.

V posledních letech chovatelé zaznamenali drastický nárůst tohoto syndromu po celém světě. Co je jeho příčinou se dosud neví. Olofsson je toho názoru, že si za to mohou sami včelaři.

„Chtějí zvýšit produkci. Včelařské firmy ve Spojených státech mají mezi padesáti až sto tisíci úly, chtějí z toho podnikání dostat peníze. Pořád jim dávají syntetickou potravu, antibiotika, třikrát až čtyřikrát za rok. Došli jsme do fáze, kdy už s nimi nejde zacházet o moc hůř," říká mikrobiolog.

Jediný způsob, jak se dnes dostat k medu se zdravými bakteriemi kyseliny mléčné, je sbírat med v přírodě, což může být nebezpečné, anebo si koupit čerstvý med přímo od včelařů.