Profilové fotky na Facebooku hovoří nejen o preferencích jednotlivce, ale mohou ukázat i hluboce zakořeněné kulturní rysy jednotlivých národů, tvrdí studie z USA.

Autoři studie analyzovali profilové snímky více než pěti set uživatelů Facebooku ze Spojených států a východní Asie (Hongkong, Singapur, Tchaj-wan).

Výsledky ukazují, že profilové obrázky uživatelů ze Západu jsou více zaměřeny na tvář, která zabírá větší část fotografie, zatímco Asiaté dávají větší důraz na obsah a prostředí s menším zdůrazněním osoby. Kromě toho se lidé z východní Asie vyjadřují méně emocionálně než lidé z USA, kteří se zpravidla na snímcích intenzivněji usmívají. To potvrzuje všeobecný poznatek, že Číňané a další národy východní Asie jsou daleko uzavřenější než lidé žijící na Západě.

„Domníváme se, že zjištění souvisejí s kulturním důrazem, který je víc individualistický a nezávislý v USA a více komunální a provázaný v Asii," okomentoval výsledky průzkumu Denise Park z Texaské univerzity.

Odborníci rovněž zjistili, že to, jak se lidé prezentují, není zcela odvislé na rase. Například Američané žijící na Tchaj-wanu nebo Tchajwanci žijící ve Spojených státech si své profilové fotky na Facebooku upravili podle preferencí své hostitelské země. Studie byla publikována v časopise International Journal of Psychology.


Article in English