Dohoda umožní krátkodobý zisk, ale dlouhodobé nevýhody

Pohled do dílen automobilky Litex Motors. (screenshot/ YouTube)
Pohled do dílen automobilky Litex Motors. (screenshot/ YouTube)

Minulý měsíc došlo k dohodě mezi čínskou společností Great Wall Motors a bulharskou Litex Motors, která poprvé v historii umožní čínské automobilce montovat vozy v Evropské unii.

Čína bude dle smlouvy moci postavit závod ve vesnici Bahovista, kde chce v prvním roce dosáhnout produkce 2 000 automobilů. Do roku 2015 firma plánuje výrobu

50 000 vozů ročně a zaměstnat dva tisíce pracovníků.

Pro asijskou zemi jde o zásadní milník, díky kterému bude moci vkročit na evropský trh a soupeřit tak se zavedenými evropskými značkami, jako je Volkswagen, Fiat a další. Díky tomu, že bude vyrábět přímo v EU, odpadá nutnost platit cla. Great Wall Motors plánuje své vozy prodávat nejdříve na bulharském trhu a později expandovat i do dalších zemí Unie a Turecka.

Společnost vyrábí městské auto Voleex C10, o něco větší pickup Steed 5 a SUV Hoover H5. Ačkoliv kvalita těchto modelů nedosahuje stejné úrovně, jakou nabízejí konkurenti z Německa a Francie, kteří na bulharském trhu dominují, devizou čínské firmy bude cena. Voleex C10 se má prodávat už za 8 tisíc euro (necelých 200 tisíc Kč) a Hoover H5 za 14 700 euro (cca 360 tisíc Kč).


Obchody s Čínou

Od celého projektu se čeká, že Bulharsku přinese v krátkodobém dohledu zisk, ovšem dívat se je třeba i na druhou stránu mince. Bulharsko trpělo nadvládou komunismu něco přes čtyřicet let a teď se těší demokracii, i když je zatíženo špatnou finanční situací. Partnerství s Čínou znamená krátkodobou úlevu od ekonomického trápení státu, ale také dlouhodobou závislost na vlivu a kontrole Čínské komunistické strany (ČKS).

Ačkoliv Bulhaři komunismus odmítají a odsuzují, místní politici si bezostyšně hrají s ohněm, když uzavírají lukrativní obchody s čínskými funkcionáři, a dovolují, aby čínští představitelé zasahovali do domácí politiky Bulharska. 

Když chtěl například mezinárodní umělecký soubor Shen Yun Performing Arts vystupovat ve Státním paláci kultury, bulharské úřady představení zablokovaly bez uvedení důvodu. To je něco velmi neobvyklého, protože vyhlášená představení jsou v Bulharsku zpravidla velmi vítána. Z neoficiální konverzace s bulharskými politiky vyšlo najevo, že za vším stojí tlak čínského velvyslanectví v Sofii, které se zoufale snažilo představení, ukazující tradiční čínskou kulturu a umění, zastavit. Právě autentická čínská kultura je něco, co se komunistická strana v Číně snaží potlačovat už od svého příchodu k moci v roce 1949.

Načasování tohoto incidentu a následnou dohodu o zřízení automobilového závodu nelze vidět jako pouhou náhodu. Člověk si může vyvodit, že domnělý krátkodobý přínos plynoucí z čínské průmyslové pomoci byl pro Bulharsko přeci jen příliš lákavý, než aby si jej nechalo utéct.

Na druhou stranu umožnit Číně, aby se dostala na evropský trh, může být pro automobilový průmysl EU i Bulharska devastující. Schopnost Číňanů zaplavit trh levnými automobily by mohl přivést ke krachu regionální výrobce aut, kteří se budou zoufale snažit konkurovat snižováním ceny i platů zaměstnanců. 

Čínský režim se kromě Bulharska velmi zajímá i o záležitosti celé Unie, dokonce si koupil podíl v evropských fondech finanční pomoci. Otázkou je, proč by měla Čína chtít dávat miliardy eur na pomoc Evropě? V porovnání například němečtí občané a politici nechtějí, aby šly jejich peníze do malých ekonomik, jako je Řecko, kde panuje pramalá naděje, že by se jim kdy vrátily. Čínská vláda očividně bere v potaz budoucí přínosy, možná, že chce posílit svůj ekonomický vliv nad Evropou.

Article in English