Ústřední herecká dvojice Petruccio (Martin Havelka) a Kateřina (Radka Coufalová) působí živelným dojmem. (www.mdb.cz)
Ústřední herecká dvojice Petruccio (Martin Havelka) a Kateřina (Radka Coufalová) působí živelným dojmem. (www.mdb.cz)

Žánr: komedie

Autor: William Shakespeare

Režie: Stanislav Slovák

Překlad: Jiří Josek

Hudba: Karel Cón

Hrají: Radka Coufalová, Martin Havelka, Zdeněk Junák, Evelína Kachlířová, Michal Isteník, Alan Novotný, Jakub Przebinda, aj.

 

Klasika potřetí

Městské divadlo Brno si na prosinec připravilo premiéru populární shakespearovské klasiky – Zkrocení zlé ženy. Tento slavný kus, který se dočkal stovek filmových i divadelních zpracování, si Brňané naservírovali již potřetí. Poprvé se tak stalo ještě na prknech Divadla bratří Mrštíků v roce 1963 v podání Dagmar Pistorové (Kateřina) a Ladislava Večeře (Petruccio). Přesně o dvacet let později se úspěšná inscenace na domovskou scénu vrátila. Ústřední dvojici zde ztvárnili Libuše Kafková s Karlem Janským. Třetí „Zkrocená žena" přichází takřka po třiceti letech a diváci se mohou tentokrát těšit na Radku Coufalovou a Martina Havelku.

Boj kdo s koho...

Pan Battista má dvě dcery – mladší, hodnou Bianku, o kterou se nápadníci jen perou, a starší přitažlivou, ale zlou Kateřinu, které se všichni muži bojí. Proto přijde vynalézavý otec s myšlenkou, že Bianku provdá až poté, co se vdá Kateřina. Jeden z Biančiných nápadníků proto navrhne Petrucciovi – světem protřelému, užvaněnému a chlubivému floutkovi, aby si bohatou, ale nezkrotnou Kateřinu vzal za ženu. Podplacený Petruccio nadšeně souhlasí a stůj co stůj si chce Katku vzít a následně ji zkrotit. Mezitím začíná boj o mladší Battistovu dceru Bianku a Petruccio po svatbě začíná s krocením své vzpupné a nezkrotné ženy. Jak jen tohle všechno může dopadnout?

Kopance, facky i předměty letící vzduchem

Hlavně na začátku není v inscenaci nouze o kopance, údery nebo ostrá slova a činy. Tu a tam padne nějaká ta facka nebo zde hojně létají předměty nebo herci v saltech vzduchem. Herci se občas pohybují mezi diváky, komunikují s nimi a snaží se je takto ještě více vtáhnout do děje. Scéna tvořená závěsy je jednoduchá a efektivní. A přitom je zde jasně vidět, co se děje venku, a co má zůstat skryto za závěsem, a přitom to zároveň divák pochopil.

Andrea Kučerová vymyslela nápadité kostýmy ve stylu košilí a kalhot s kapsami kombinovaných s historickými oděvy u mužů, dívky jsou v oblečeny v károvaných šatech, které má Kateřina doplněny těžkými vysokými botami podtrhujícími její, na první pohled viditelné „rebelství".

Příběh dobře rozvíjí skvělý Joskův překlad v kombinaci se situační komikou, výbornými hereckými výkony a samozřejmě také hudbou Karla Cóna, která je výtečným doprovodem děje. Jediné co by se tu dalo vytknout, je možná zbytečné zklidnění děje v druhé půli hry, která ubírá na kvalitě původně divoce rozjeté jízdě v první polovině. Což je možná tak trochu škoda.

Živelnost a vtip – na tom Zkrocená žena v MdB stojí

Ústřední herecká dvojice Petruccio (Martin Havelka) a Kateřina (Radka Coufalová) působí živelným dojmem. Jejich vzájemné půtky a souboje působí jako vhodně namíchaná a přitom jemně kořeněná porce vtipu, napětí a také potřebného spádu. Divák si je oba okamžitě zamiluje už na první pohled. Pobaví i sluhové Tranio (Michal Isteník), Grumio (Alan Novotný), Biondello (Jakub Uličník), kteří svým humorným počínáním dodávají příběhu tu pravou šťávu, nebo Biančini nápadníci Lucenzio (Jakub Przebinda) a Gremio (Tomáš Sagher) se svými akrobaciemi o dvou holích. Nezklame ani Zdeněk Junák jako Battista Minola.

Zkrocení zlé ženy na prknech MdB pobaví i potřetí v řadě. Z herců čiší prostá chuť a radost z hraní umocněná divácky vděčným tématem boje mezi muži a ženami z pera jednoho z největších dramatiků v dějinách – Williama Shakespeara. Pobaví se všichni od studentů až po důchodce. Děti by však už kvůli nezvyklým „krotícím metodám" Petruccia a drsného vystupování jinak křehké Radky Coufalové, měly zůstat doma. Nadhled a nadčasovost díla však slibuje dobrou zábavu, a o to tu jde především. Ne nadarmo byla tato inscenace vybrána jako silvestrovské představení Městského divadla Brno.

 

Čtěte také:

Brněnské prosincové premiéry – divadla zvou na Tajemství pralesa a Zkrocení zlé ženy