Ilustrační foto. (flickr.com/Georgo10)
Ilustrační foto. (flickr.com/Georgo10)
Řidiči mají být v budoucnosti trestání za dopravní přestupky, které spáchají v zahraničí. Dohodli se na tom minulý týden ministři dopravy Evropské unie.

Tresty budou vynucovány hlavně u čtyřech největších přestupků, které přispívají k smrtelným dopravním nehodám až v 75 procentech případů. Jedná se o nepřiměřenou rychlost, nezastavení vozidla na červenou, nezapnuté bezpečnostní pásy a řízení pod vlivem alkoholu. 

Podle návrhu směrnice se mají trestat i řízení pod vlivem návykových látek, nepoužití ochranné přílby, nezákonné použití pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a nezákonné použití mobilního telefonu při řízení.

"Pravděpodobnost, že se zahraniční řidič dopustí přestupku, je třikrát vyšší, než u řidiče domácího. Mnoho lidí se domnívá, že překročením hranic pro ně pravidla přestávají platit. Chci jim vzkázat, že se mýlí a že nyní je uplatníme i na ně," prohlásil místopředseda Evropské komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu.

Podle údajů EU se zahraniční řidiči podílí na 5 % silničního provozu, avšak na přestupcích spočívajících v nepřiměřené rychlosti zhruba 15 procenty. Většina hříšníků zůstane nepotrestána, protože země, kde k přestupku došlo, nejsou schopny řidiče po jejich návratu domů stíhat.

Návrh směrnice o přeshraničním prosazování právních předpisů v oblasti bezpečnosti silničního provozu má tuto situaci napravit. Bude zavedena elektronická síť s mezistátní výměnou potřebných údajů. Viníkovi bude zasláno oznámení o přestupku na jeho domácí adresu, tj. do země, kde je vozidlo registrováno. Výše pokuty či trestu se bude řídit platnými předpisy státu, kde byl přestupek spáchán.

Aby vešel legislativní návrh v platnost, musí jej nejdřív schválit poslanci Evropského parlamentu. Jednotlivé členské státy pak budou mít dva roky na to, aby příslušnou legislativu Unie zavedly do svého právního řádu. Očekává se, že by to mělo být do roku 2013.

EU chce v rozmezí let 2011 – 2020 snížit počet smrtelných nehod na silnicích o polovinu. Statistiky ukazují, že za období 2001 – 2009 se podařilo v EU snížit tragické nehody v průměru o 36%. Nejvíc smrtelných silničních nehod bylo vloni v Řecku, Rumunsku a Polsku (130, 130 a 120 na milion obyvatel). V ČR a Slovensku statistika ukázala 87 a 64 nehod na milion obyvatel.